Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sultan Şairler | TDE 470 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ORHAN KAPLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ORHAN KAPLAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Dr. B.Gülay Açar, Ar. Gör. Muhammed Tarık Ablak |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı hanedanı mensupları içerisinde şiir yazmış, divan ve divançeleri bulunan padişah, şehzade ve hanım sultanların şiirlerinden hareketle düşünce ve duygu dünyalarını yeni kuşaklara tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Osmanlı’da sanat ve yönetim ilişkisi; medrese eğitiminde edebiyatın önemi; şiir-toplum münasebeti; padişah ve şehzadelerin şiirle uğraşısı ve şairlere bakışı; sanatkâr sultan ve şehzadelerin şiir metinleri; Avnî (Fatih Sultan Mehmed) ve 15. Yüzyılda şiire verilen değer; Selimî (Yavuz Sultan Selim) ve Muhibbî’nin (Kanuni Sultan Süleyman) şiirleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Şiir, sanat, şiir-yönetim ilişkisi, saltanat, Divan edebiyatı, Yüksek Zümre edebiyatı, Halk edebiyatı gibi kavram ve tamlamaları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Şair sultan ve şehzadeleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Şair sultan ve şehzadeler ve eserleri hakkında örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Hanedan mensubu şairleri, diğer şairlerle karşılaştırır. | Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Şiir ve sanatın kapsamını hanedan mensubu şairler üzerinden analiz eder. | Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Sultan şairlerin ve Divan şairlerinin ortak dil ve kültür anlayışları hakkında genellemeler yapar ve değerlendirmelerde bulunur. | Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ana hatlarıyla Osmanlı Devleti’nin edebî görünüşü; Osmanlı’da devlet-sanat ilişkisi ve şiir yazmış Osmanlı hânedânı mensupları. | |
2 | “Muradî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II. Murad’ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
3 | “Avnî” mahlasıyla şiirler yazan Fatih Sultan Mehmed’in (Sultan II. Mehmed) biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
4 | Cem Sultan’ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
5 | “Adlî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II. Bâyezid’in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
6 | “Selimî” mahlasıyla şiirler yazan Yavuz Sultan Selim’in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
7 | “Muhibbî” mahlasıyla şiirler yazan Kanuni Sultan Süleyman’ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
8 | ARA SINAV | |
9 | “Selîmî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II. Selim’in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. “Muradî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan III. Murad’ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
10 | "Murâdî" mahlasıyla şiirler yazan Sultan III. Murad'ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
11 | "Bahtî" mahlasıyla şiirler yazan Sultan I. Ahmed'in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
12 | "Fârisî" mahlasıyla şiirler yazan Sultan II. Osman'ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
13 | "İlhâmî" mahlasıyla şiirler yazan Sultan III. Selim’in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. | |
14 | Osmanlı sultan şairleri arasındaki poetik farklılık ve benzerlikler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İSEN, Mustafa-BİLKAN, A. Fuat, “Sultan Şairler”, Akçağ Yayınları, Ankara 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Şiir, sanat, şiir-yönetim ilişkisi, saltanat, Divan edebiyatı, Yüksek Zümre edebiyatı, Halk edebiyatı gibi kavram ve tamlamaları tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Şair sultan ve şehzadeleri sıralar. | ||||||||||||||
3 | Şair sultan ve şehzadeler ve eserleri hakkında örnekler verir. | ||||||||||||||
4 | Hanedan mensubu şairleri, diğer şairlerle karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Şiir ve sanatın kapsamını hanedan mensubu şairler üzerinden analiz eder. | ||||||||||||||
6 | Sultan şairlerin ve Divan şairlerinin ortak dil ve kültür anlayışları hakkında genellemeler yapar ve değerlendirmelerde bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |