Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sultan Şairler TDE 470 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ORHAN KAPLAN
Dersi Verenler Doç.Dr. ORHAN KAPLAN,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Dr. B.Gülay Açar, Ar. Gör. Muhammed Tarık Ablak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı hanedanı mensupları içerisinde şiir yazmış, divan ve divançeleri bulunan padişah, şehzade ve hanım sultanların şiirlerinden hareketle düşünce ve duygu dünyalarını yeni kuşaklara tanıtmak. 

Dersin İçeriği

Osmanlı’da sanat ve yönetim ilişkisi; medrese eğitiminde edebiyatın önemi; şiir-toplum münasebeti; padişah ve şehzadelerin şiirle uğraşısı ve şairlere bakışı; sanatkâr sultan ve şehzadelerin şiir metinleri; Avnî (Fatih Sultan Mehmed) ve 15. Yüzyılda şiire verilen değer; Selimî (Yavuz Sultan Selim) ve Muhibbî’nin (Kanuni Sultan Süleyman) şiirleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Şiir, sanat, şiir-yönetim ilişkisi, saltanat, Divan edebiyatı, Yüksek Zümre edebiyatı, Halk edebiyatı gibi kavram ve tamlamaları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Şair sultan ve şehzadeleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Şair sultan ve şehzadeler ve eserleri hakkında örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Hanedan mensubu şairleri, diğer şairlerle karşılaştırır. Deney ve Laboratuvar,
5 Şiir ve sanatın kapsamını hanedan mensubu şairler üzerinden analiz eder. Deney ve Laboratuvar, Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Sultan şairlerin ve Divan şairlerinin ortak dil ve kültür anlayışları hakkında genellemeler yapar ve değerlendirmelerde bulunur. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ana hatlarıyla Osmanlı Devleti’nin edebî görünüşü; Osmanlı’da devlet-sanat ilişkisi ve şiir yazmış Osmanlı hânedânı mensupları.
2 “Muradî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II. Murad’ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
3 “Avnî” mahlasıyla şiirler yazan Fatih Sultan Mehmed’in (Sultan II. Mehmed) biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
4 Cem Sultan’ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
5 “Adlî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II. Bâyezid’in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
6 “Selimî” mahlasıyla şiirler yazan Yavuz Sultan Selim’in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
7 “Muhibbî” mahlasıyla şiirler yazan Kanuni Sultan Süleyman’ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
8 ARA SINAV
9 “Selîmî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II. Selim’in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler. “Muradî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan III. Murad’ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
10 "Murâdî" mahlasıyla şiirler yazan Sultan III. Murad'ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
11 "Bahtî" mahlasıyla şiirler yazan Sultan I. Ahmed'in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
12 "Fârisî" mahlasıyla şiirler yazan Sultan II. Osman'ın biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
13 "İlhâmî" mahlasıyla şiirler yazan Sultan III. Selim’in biyografisi, edebî kişiliği ve şiirlerinden örnekler.
14 Osmanlı sultan şairleri arasındaki poetik farklılık ve benzerlikler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

İSEN, Mustafa-BİLKAN, A. Fuat, “Sultan Şairler”, Akçağ Yayınları, Ankara 1997.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
2 Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir.
4 Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler.
5 Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir.
6 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır.
7 Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar.
8 Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar.
9 Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler.
10 Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir
11 Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
12 Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
14 Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Şiir, sanat, şiir-yönetim ilişkisi, saltanat, Divan edebiyatı, Yüksek Zümre edebiyatı, Halk edebiyatı gibi kavram ve tamlamaları tanımlar.
2 Şair sultan ve şehzadeleri sıralar.
3 Şair sultan ve şehzadeler ve eserleri hakkında örnekler verir.
4 Hanedan mensubu şairleri, diğer şairlerle karşılaştırır.
5 Şiir ve sanatın kapsamını hanedan mensubu şairler üzerinden analiz eder.
6 Sultan şairlerin ve Divan şairlerinin ortak dil ve kültür anlayışları hakkında genellemeler yapar ve değerlendirmelerde bulunur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
dersAKTSKredisi 5