Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Karşılaştırmalı Çağdaş Türk Şiveleri | TDE 468 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Türkçenin dünya üzerinde ne kadar yaygın bir dil olduğunu kavramalarını ve (karakteristik özelliklerinden yararlanarak) çağdaş Türk şivelerini ve şive gruplarını ayırt edebilmelerini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Oğuz grubu Türk şivelerinin karakteristik özellikleri; Kıpçak grubu Türk şivelerinin karakteristik özellileri; Karluk grubu Türk şivelerinin karakteristik özellikleri; Bu üç şive grubunun benzeşen ve benzeşmeyen yönleri; Örnek metinler üzerinde karşılaştırma çalışmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Çağdaş Türkçenin şive gruplarını ve bunlardaki şiveleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Şive gruplarının ortak ve farklı yönlerini kendi cümleleriyle özetleyerek ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Çağdaş Türk şivelerinin benzerlik ve karşıtlıklarına dair örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Bir şive grubundaki şiveleri diğer gruptakilerle karşılaştırır ve onlardan ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Çağdaş şivelerden her birine ait özelliklerin tarihî temellerinin ne olabileceği konusunda fikirler geliştirir. | Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Türk şiveleri arasındaki benzerlik ve karşıtlıkların gelecekteki durumunun ne olabileceği hakkında tahminde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oğuz grubu Türk şivelerinden Azerbaycan ve Türkmen Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri | Azerbaycan ve Türkmen Türkçesi hakkında bilgi veren kaynakları araştırmış olmak |
2 | Karluk grubu Türk şivelerinden Özbek ve Yeni Uygur Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri | Özbek ve Yeni Uygur Türkçesi hakkında bilgi veren kaynakları araştırmış olmak |
3 | Batı Kıpçak grubu Türk şivelerinden Tatar ve Başkurt Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri | Tatar ve Başkurt Türkçesi hakkında bilgi veren kaynakları araştırmış olmak |
4 | Doğu Kıpçak grubu Türk şivelerinden Kazak ve Kırgız Türkçesinin ortak ve farklı fonetik özellikleri | Kazak ve Kırgız Türkçesi hakkında bilgi veren kaynakları araştırmış olmak |
5 | Oğuz grubu Türk şivelerinden Azerbaycan ve Türkmen Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri | Azerbaycan ve Türkmen Türkçesi ile ilgili geriye dönük ses bilgisi tekrarı yapmak |
6 | Karluk grubu Türk şivelerinden Özbek ve Yeni Uygur Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri | Özbek ve Yeni Uygur Türkçesi ile ilgili geriye dönük ses bilgisi tekrarı yapmak |
7 | Batı Kıpçak grubu Türk şivelerinden Türkçesinin Tatar ve Başkurt Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri | Tatar ve Başkurt Türkçesi ile ilgili geriye dönük ses bilgisi tekrarı yapmak |
8 | Doğu Kıpçak grubu Türk şivelerinden Kazak ve Kırgız Türkçesinin ortak ve farklı morfolojik özellikleri | Kazak ve Kırgız Türkçesi ile ilgili geriye dönük ses bilgisi tekrarı yapmak |
9 | ARASINAV | Geriye dönük genel konu tekrarı yapmak |
10 | Örnek metinler üzerinde fonetik ve morfolojik karşılaştırma | Örnek metinler üzerinde fonetik ve morfolojik karşılaştırma çalışması yapmak |
11 | Örnek metinler üzerinde fonetik ve morfolojik karşılaştırma | Örnek metinler üzerinde fonetik ve morfolojik karşılaştırma çalışması yapmak |
12 | Örnek metinler üzerinde fonetik ve morfolojik karşılaştırma | Örnek metinler üzerinde fonetik ve morfolojik karşılaştırma çalışması yapmak |
13 | Örnek metinler üzerinde fonetik ve morfolojik karşılaştırma | Örnek metinler üzerinde fonetik ve morfolojik karşılaştırma çalışması yapmak |
14 | Genel fonetik ve morfolojik karşılaştırma | Geriye dönük genel konu tekrarı yapmak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ahmet B. ERCİLASUN (bş. Kom.); Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, Kültür Bak. Yay.Ank. 1991 Ahmet B. ERCİLASUN(Editör); Türk Lehçeleri Grameri, Akçağ Yay. , Ank. 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Çağdaş Türkçenin şive gruplarını ve bunlardaki şiveleri sıralar. | ||||||||||||||
2 | Şive gruplarının ortak ve farklı yönlerini kendi cümleleriyle özetleyerek ifade eder. | ||||||||||||||
3 | Çağdaş Türk şivelerinin benzerlik ve karşıtlıklarına dair örnekler verir. | ||||||||||||||
4 | Bir şive grubundaki şiveleri diğer gruptakilerle karşılaştırır ve onlardan ayırt eder. | ||||||||||||||
5 | Çağdaş şivelerden her birine ait özelliklerin tarihî temellerinin ne olabileceği konusunda fikirler geliştirir. | ||||||||||||||
6 | Türk şiveleri arasındaki benzerlik ve karşıtlıkların gelecekteki durumunun ne olabileceği hakkında tahminde bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 8 | 2 | 16 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |