Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uygur Türkçesi | TDE 256 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER, Prof.Dr. İLHAN UÇAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Uygur Türkçesinin Türk dilinin tarihindeki yerini, dil bilgisi özelliklerini öğretmek; öğrencilerin Uygur Türkçesi metinlerini inceleyebilmelerini ve anlamalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Uygurların tarihi ve medeniyeti, Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özellikleri, şive farkları; Uygurlardan kalan eserlerin tanıtılması ve incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eski Türkçe döneminin tarihi ve gramer özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Uygur Türkçesinin Eski Türkçe dönemi içerisindeki yerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Uygurların kullandıkları alfabe ve yazı sistemlerini tanır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
4 | Uygur medeniyeti hakkında bilgi verebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Uygurlardan günümüze kadar gelen eserleri sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
7 | Uygur Türkçesinde ek-kök ilişkilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
8 | Uygur Türkçesi metinlerini tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
9 | Uygur Türkçesi metinlerini okuyup anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uygurlar hakkında genel bilgiler | Türk dilinin tarihi hakkında bilinen kaynakları edinmiş olmak. |
2 | Uygur medeniyeti ve tarihi | Türk dilinin tarihi hakkında temin edilen kaynakları okumuş olmak. |
3 | Uygur alfabesi ve Uygurların kullandıkları diğer alfabeler | Türk dilinin tarihi hakkında bilinen kaynakları okumuş olmak. |
4 | Uygur alfabesi ile yazılı metinler | Uygur yazısının imla özelliklerine çalışmış olmak. |
5 | Uygurlarda eser türleri | Uygur Türkçesi eserleri hakkında bilgi edinmiş olmak. |
6 | Uygur Türkçesinin ses bilgisi özellikleri | Geriye dönük ses ve ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. |
7 | Uygur metinlerinin okunması ve ses bilgisi bakımından incelenmesi | Uygur Türkçesi metinlerini okumuş olmak. |
8 | Uygur Türkçesinin ekleşme bilgisi özellikleri | Uygur Türkçesi metinlerini okumuş olmak. |
9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
10 | Uygur metinlerinin okunması ve ekleşme bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek Uygur ürkçesi metinlerini okumuş olmak. |
11 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. |
12 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. |
13 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. |
14 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek metinleri okumuş olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - A.Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri, Ankara 1988 Şen, Serkan; Eski Uygur Türkçesi Dersleri, Kesit Yay., İstanbul, 2015. Demirci, Ümit Özgür; Eski Uygurca Dört Çatik, Kesit Yay., İstanbul, 2014. Orkun, Hüseyin Namık, Eski Türk Yazıtları Alyılmaz, Cengiz; Orhun Yazıtlarının Sözdizimi Gemalamaz, Efrasiyap; Eski Türkçenin Ekliği Denemesi, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eski Türkçe döneminin tarihi ve gramer özelliklerini bilir. | ||||||||||||||
2 | Uygur Türkçesinin Eski Türkçe dönemi içerisindeki yerini bilir. | ||||||||||||||
3 | Uygurların kullandıkları alfabe ve yazı sistemlerini tanır. | ||||||||||||||
4 | Uygur medeniyeti hakkında bilgi verebilir. | ||||||||||||||
5 | Uygurlardan günümüze kadar gelen eserleri sıralar | ||||||||||||||
6 | Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini tanımlar | ||||||||||||||
7 | Uygur Türkçesinde ek-kök ilişkilerini açıklar | ||||||||||||||
8 | Uygur Türkçesi metinlerini tahlil eder | ||||||||||||||
9 | Uygur Türkçesi metinlerini okuyup anlayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |