Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı İmparatorluğu'nda Arap Vilayetleri TAR 481 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖMER FARUK CAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı İmparatorluğu’na bağlı Arap vilayetlerinin 1517’den Birinci Dünya Savaşı’na kadarki tarihini incelemek.

Dersin İçeriği

İlk Türk-Arap ilişkilerinin başlangıcından Birinci Dünya Savaşı’na kadar Osmanlı-Arap dünyasının dini, siyasî ve kültürel meseleleri incelenmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk-Arap İlişkilerinin ilk dönemini kavrar.
2 Osmanlı-Memlük ilişkilerini anlatır.
3 Osmanlı hâkimiyetinde Arap nüfusunun toplumsal ve ekonomik yapısını tartışır.
4 Osmanlı Arap şehirleri hakkında bilgi verir.
5 Dönemin önemli olay ve olgularıyla ilgili birincil kaynak ve literatürü tanır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse Giriş - Türk-Arap İlişkilerinin İlk Dönemi
2 Osmanlı İmparatorluğu'nun Suriye ve Mısır'ı Fethi
3 Osmanlı Eyalet Teşkilatı ve Arap Eyaletleri ve Kutsal şehirler
4 Kanuni ve Irakeyn Seferleri
5 Fas, Tunus ve Cezayir'de Osmanlı İdaresi
6 18. Yüzyılda Osmanlı İmparatorluğu ve Adem-i Merkezileşme meselesi
7 Âyânlar ve Asiler: Ma'an Ailesi, Azmzâde, Zâhir Ömer, Bulutkapan Ali Bey, Cezzâr Ahmet Paşa 1
8 Âyânlar ve Asiler: Ma'an Ailesi, Azmzâde, Zâhir Ömer, Bulutkapan Ali Bey, Cezzâr Ahmet Paşa 2
9 Ara Sınav
10 Fransa'nın Mısır Seferi 1798
11 Osmanlı modernleşmesi ve Arap eyâletleri
12 19. yüzyılda milliyetçilik ve selefizm 1
13 19. yüzyılda milliyetçilik ve selefizm 2
14 Birinci Dünya Savaşı döneminde Araplar ve Osmanlılar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Hathaway, J. (2002) Osmanlı Mısır'ında Hane Politikaları, (N. Özsoy, Çev.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.

Kent, M. (Ed.) (1999) Osmanlı İmparatorluğu'nun Sonu ve Büyük Güçler, İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yay.

Khoury, D.R. (2003) Osmanlı İmparatorluğu'nda Devlet ve Taşra Toplumu Musul 1540-1834,(Ü. Tansel, Çev.). İstanbul: Tarih Vakfı yurt Yay.

Singer, A. (1996) Kadılar, Kullar, Kudüslü Köylüler, (S. Bulutsuz, Çev.). İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yay.

Kurşun, Zekeriya (2023). Osmanlı Arapları : hilafet-siyaset-milliyet 1798-1918. -- 2. bs. -- İstanbul : Vakıfbank Kültür Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 11
1 Türk-Arap İlişkilerinin ilk dönemini kavrar.
2 Osmanlı-Memlük ilişkilerini anlatır.
3 Osmanlı hâkimiyetinde Arap nüfusunun toplumsal ve ekonomik yapısını tartışır.
4 Osmanlı Arap şehirleri hakkında bilgi verir.
5 Dönemin önemli olay ve olgularıyla ilgili birincil kaynak ve literatürü tanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 70
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)