Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seyahatnamelerde Osmanlı Toplumu TAR 492 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı ülkesini dolaşan yerli ve yabancı seyyahların gözünden Osmanlı toplumunu her yönüyle tanımak.
Dersin İçeriği Seyyahlar ve Seyahatnameler, Osmanlı’da Etnik Yapı, Osmanlı’da Gündelik Yaşam, İnançlar, Gelenekler, Hastalıklar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seyahatnamelerin Toplumsal tarih çalışmalarındaki kaynak değerini kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
2 Osmanlı toplumunu oluşturan etnik farklılıklara rağmen bir arada yaşama kültürünü anlama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
3 Seyyahların Osmanlı toplumunun gündelik yaşamına dair dikkat çektikleri hususları tartışma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
4 Seyahatnamelerde Osmanlı toplumuna ilişkin yapılan gözlemleri karşılaştırma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seyahatname Metinlerini Analiz Yöntemi
2 Seyyahlar ve Seyahatnameler
3 Osmanlı Toplumsal Yapısı
4 Müslümanlar, Hristiyanlar ve Yahudiler
5 Osmanlı Toplumunda Konuşulan Diller
6 Osmanlı Topluluklarında Kimlik Algısı
7 Toplulukların Fiziki Özellikleri
8 Toplulukların Karakterleri
9 ARASINAV
10 Hastalıklar
11 Gelenekler
12 Giyim Kuşam
13 Yeme İçme Alışkanlıkları
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları
Ders Kaynakları -Gülgün Üçel-Aybet, Avrupalı Seyyahların Gözünden Osmanlı Dünyası ve İnsanları, İletişim Yayınları.
-Semra Germaner-Zeynep İnankur, Oryantalistlerin İstanbulu, İş Bankası Kültür Yayınları
-Evliya Çelebi, Seyahatname, 1-10, YKY,.
-Ogiler Ghislain De Busbecq, Türk Mektupları & Kanuni Döneminde Avrupalı Bir Elçinin Gözlemleri , Türkiye İş Bankası Yayınları.
-Ahmet Midhat Efendi, Avrupa´da Bir Cevelan, Tercüman-ı Hakikat Matbaası
- Jean Thevenot , Thevenot Seyahatnamesi, Kitap Yayınevi.
- Joseph de Tournefort, Tournefort Seyahatnamesi, Kitap Yayınevi.
-Osmanlı’da Bir Köle (Brettenli Michael Heberer’in Anıları 16585-1588), Kitap Yayınevi.
-İrvin Cemil Schick, Avrupalı Esireler ve Müslüman Efendileri Türk İllerinde Esaret Anlatıları, Kitap Yayınevi.
-Stephan Gerlach, Türkiye Günlüğü 1573-1576, I-II, Kitap Yayınevi.
- Hans Dernschwam, İstanbul ve Anadolu´ya Seyahat Günlüğü, Kültür ve Turizm Bakanlığı.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Seyahatnamelerin Toplumsal tarih çalışmalarındaki kaynak değerini kavrama
2 Osmanlı toplumunu oluşturan etnik farklılıklara rağmen bir arada yaşama kültürünü anlama
3 Seyyahların Osmanlı toplumunun gündelik yaşamına dair dikkat çektikleri hususları tartışma
4 Seyahatnamelerde Osmanlı toplumuna ilişkin yapılan gözlemleri karşılaştırma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5