Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Latinceye Giriş II | TAR 386 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | TAR 389 kodlu Latinceye Giriş I dersini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Temel dilbilgisi, sentaks (sözdizimi) kuralları ve sözcük hazinesi öğretilerek, öğrencilerin, Latince özgün metinleri anlayacak düzeye gelmesi ve dersler sırasında karşılaştığı cümleler ve basit metinlerle Romalılar´ın düşünce sistemine ve yaşam tarzına aşina olması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Temel dilbilgisi, sentaks (sözdizimi) kuralları ve sözcük hazinesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Latin alfabesini, sözcüklerini, cümle yapısını temel düzeyde kavrarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Latince özgün edebi metinleri anlamada ilk adımları atarlar ve Latince epigrafik ve nümismatik yazıları genel hatlarıyla okurlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Latince´den günümüz batı dillerine geçmiş edebi, tıp, hukuk, felsefe...vb. bilimleri alanlarında kelimeler ve terminolojiye hakim olurlar; bu dilleri öğrenmede kolaylık sağlarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Basit metinlerle Romalılar´ın düşünce sistemine ve yaşam tarzına aşina olurlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Irreal koşul cümleleri; 5. isim çekimi; "olmak" fiilinin dilek-sart kipi; "esse" ile kurulan cümleler; ödev. | |
2 | Perfectum participium (isim-fiil) ve kullanımı; fiillerin pasif sekilleri; 3. isim çekimi; alıştırmalar. | |
3 | Ablativus limitationis; ilgi zamirleri ve kullanımı; sonuç cümleleri; "posse" ve "prodesse" fiilleri; ödev. | |
4 | 3. fiil çekiminde praes. gövdeli pasif sekiller; 3. isim çekiminde cins kuralları; oratio obliqua | |
5 | Perfectum´da ses degişimi; zarfların yapılışı; abl. qualitatis; isimlerin predikatif kullanımı; ödev. | |
6 | 3. isim çekiminde sessiz gövdeli neutrumlar; 3. fiil ve isim çekiminde -i gövdeliler; ablativus modi. | |
7 | Praesens ve perfectum gövdeleri aynı olan fiiller; işaret zamirleri "hic" ve "ille"; "accidit, ut . . ."; ödev. | |
8 | ARA SINAV´a hazırlık; Genel Tekrar | |
9 | ARASINAV | |
10 | Reduplicatio ile yapılan perfectum gövdesi; sayı sıfatları (unus, duo, tres); 3. çekimde sıfat ve zarflar. | |
11 | Asıl ve sıra sayıları; sayıların kullanımı; participium coniunctum ve absolutum; alıştırmaların kontrolü. | |
12 | Tek bitimli sıfatlar ve zarf sekilleri; çekimleri özellik gösteren isimler; alıştırmaların kontrolü. | |
13 | İşaret zamirleri "idem" ve "ipse"; -v/-u bitimli perfectumlar; praesens participium ve kullanımı; ödev. | |
14 | Final Sınavı´na Hazırlık; Genel Tekrar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları George ROHDE - Samim SİNANOĞLU, Lingua Latina: Latince Ders Kitabı, I, Ankara 1976 (Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları) |
Ders Kaynakları | George ROHDE - Azra ERHAT - Samim SİNANOĞLU, Latin Dili Grameri: Morfologi, I, , Ankara 1943 (Ankara Üniversitesi DTCF Yayınları) Filiz ÖKTEM, Uygulamalı Latin Dili, İstanbul 1996 (Sosyal Yayınlar) Faruk Zeki Perek, Tercümeli Latince Grameri, Bölüm I-II, İstanbul 1968 (İstanbul Üniversitesi Esebiyat Fakültesi Yayınları) Frederic M. Wheelock, Wheelock´s Latin, Revised by Richard A. LaFleur, New York 2011 (Collins Reference) Sina Kabaağaç - Erdal Alova, Latince - Türkçe Sözlük, İstanbul 1995 (Sosyal Yayınlar) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Latin alfabesini, sözcüklerini, cümle yapısını temel düzeyde kavrarlar. | |||||||||||
2 | Latince özgün edebi metinleri anlamada ilk adımları atarlar ve Latince epigrafik ve nümismatik yazıları genel hatlarıyla okurlar. | |||||||||||
3 | Latince´den günümüz batı dillerine geçmiş edebi, tıp, hukuk, felsefe...vb. bilimleri alanlarında kelimeler ve terminolojiye hakim olurlar; bu dilleri öğrenmede kolaylık sağlarlar. | |||||||||||
4 | Basit metinlerle Romalılar´ın düşünce sistemine ve yaşam tarzına aşina olurlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |