Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkiye Cumhuriyeti Diplomasi Tarihi | TAR 456 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kurtuluş Savaşı yıllarından günümüze Türk Dış Politikasının temel dinamiklerinin analiz edilmesi ve incelenmesi |
Dersin İçeriği | Türkiye Cumhuriyeti’nin dış politikası ve bu politikanın esasları; dış politika kapsamında incelenen olayları dönemsel zaman aralıkları içinde ele alma ve değerlendirme |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk Diplomasisinin temel kavramlarını tanımlayabilir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Türk Diplomasisine yön veren kişi, kurum ve kuruluşları sıralayabilir, adı geçen kurum ve kuruşların nitelikleri hakkında açıklama yapabilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Osmanlı diplomasisiyle, Türkiye Cumhuriyeti diplomasisinin benzer ve farklı yönlerini yorumlayabilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, | |
4 | Türk Diplomasisinin geçmişten günümüze geçirdiği gelişim ve değişimi değerlendirebilir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Türkiye’nin günümüz diplomamisi hakkında yorumlar yapabilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Dış Politikasının temel ilke ve hedeflerinin belirlenmesi, Türk Dış Politikasının dönemlere ayrılması ve ayrımın kıstaslarının belirlenmesi | |
2 | Kurtuluş Savaşı yılları Türk Dış Politikasının incelenmesi ve dönemin özelliklerinin belirlenmesi | |
3 | Lozan Antlaşması’ndan II. Dünya Savaşı öncesine uzanan sürecin dış politika açısından ana hatlarıyla değerlendirilmesi (1923-1939) | |
4 | Lozan Antlaşması ve Lozan Anlaşması’ndan sonra Türkiye’nin dış siyasetinde ortaya çıkan sorunlar, bu sorunların çözümü ve sürecinin incelenmesi (1923-1939) | |
5 | 1939-1945 döneminde Türk Dış Politikasını belirleyen etkenler ve dönemin ana hatlarıyla değerlendirilmesi | |
6 | II. Dünya Savaşı yıllarında Türkiye’nin savaş dışı kalma politikasının incelenmesi; izlenen dış politikanın Türkiye’de çok partili hayata geçiş sürecine etkisi | |
7 | 1945-1960 döneminde Türk Dış Politikası belirleyen etkenler ve dönem değerlendirmesi | |
8 | Türkiye’nin Batı İttifakına katılması: NATO’ya üyelik, Balkan İttifakı, Balkan Paktı ve Kıbrıs sorunu | |
9 | ARASINAV | |
10 | 19 Mart 1945 tarihli Sovyet notası sonrasında Türkiye-Sovyetler Birliği ilişkileri | |
11 | 1960-1980 dönemi’nde Türk Dış Politikasını belirleyen etkenler ve dönem değerlendirmesi | |
12 | 1960-1980 döneminde Türkiye Yunanistan ilişkilerini belirleyen Kıbrıs ve Ege sorununun incelenmesi | |
13 | 1960-1980 döneminde Türkiye-Amerika, Türkiye-Sovyetler Birliği ve Türkiye’nin Ortadoğu devletleriyle olan ilişkilerinin incelenmesi | |
14 | 1980’den günümüze Türk Dış Politikasında yaşanan gelişmelerin değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Baskın Oran, Türk Dış Politikası, c. I, 12. baskı, İstanbul 2006 Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi, 13. baskı, İstanbul 2005 |
Ders Kaynakları | Rifat Uçarol, Siyasi Tarih, 6. baskı, İstanbul 2006, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk Diplomasisinin temel kavramlarını tanımlayabilir | |||||||||||
2 | Türk Diplomasisine yön veren kişi, kurum ve kuruluşları sıralayabilir, adı geçen kurum ve kuruşların nitelikleri hakkında açıklama yapabilir | |||||||||||
3 | Osmanlı diplomasisiyle, Türkiye Cumhuriyeti diplomasisinin benzer ve farklı yönlerini yorumlayabilir | |||||||||||
4 | Türk Diplomasisinin geçmişten günümüze geçirdiği gelişim ve değişimi değerlendirebilir | |||||||||||
5 | Türkiye’nin günümüz diplomamisi hakkında yorumlar yapabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |