Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modern Avrupa Tarihi | TAR 306 | 6 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Modern Avrupa’nın oluşum süreci ve Avrupa’da meydana gelen siyasal, sosyal, ekonomik, kültürel ve düşünce alanındaki gelişmelerin öğretilmesi.
|
Dersin İçeriği | Cografî keşiflerle birlikte dönüşüm sürecine giren Avrupa, Rönesans, Reform adımlarının bir sonucu olarak, düşüncenin özgürleştiği, bilimin ve insan aklının kurucu ilke olarak kabul edildiği Aydınlanma Çağı olarak tarif edilen bu tarihsel dönemle birlikte modern Avrupa’nın gelişim sürecinin önü açılmıştır. Bu süreç ve sonrasında yaşanan siyasal, sosyal, ekonomik, kültürel ve düşünce alanındaki gelişmeler Modern Avrupa Tarihi dersinin içeriğini oluşturmaktadır. Bununla birlikte Amerika Birleşik Devletleri’nin özgürlük ve bağımsızlık mücadelesinin Avrupa'ya etkileri ve Fransız İhtilali'nin Avrupa'da yeni bir dönemi başlatması, 1789 Fransız İhtilalini hazırlayan ortam, Napolyon’un yükselişi, koalisyon savaşları, Napolyon'un kıta ablukası, Napolyon’un tutuklanması, 1815 Viyana Kongresi ve Metternich Sistemi, 1830 ve 1848 ihtilalleri ve Metternich Sistemi’nin sonu, Restorasyon dönemi, anayasalı devletlere geçiş, İtalyan ve Alman millî birliklerinin kurulması, Avrupa’daki ittifak sistemleri ve bloklaşma, Sanayi İnkılâbı ve Avrupa, Sanayi İnkılâbı sonrasında yaşanan sömürgecilik hareketlerinin Avrupa dışındaki etkileri ve tüm dünyayı yeniden nasıl şekillendirdiği, I. Dünya Savaşı’na kadar Avrupa’da güçler dengesinin oluşum ve değişim süreçleri, I. Dünya savaşının neden ve sonuçları gibi konular bu dersin kapsamı alanındadır.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yakınçağ da Avrupa’nın siyasi, sosyal ve ekonomik yapısını ve bu yapının değişim sürecini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Avrupa’nın siyasi, sosyal ve ekonomik yapısını ve bu yapının değişim sürecini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Fransız İhtilalinin neden ve sonuçlarını inceler | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Modern Avrupa’nın oluşum sürecini kavrar. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
5 | Avrupa’da ki güçler dengesinin oluşum ve değişimini kavrar | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Fransız İhtilalinin sebep ve sonuçlarını inceler. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
7 | Avrupa’da ki güçler dengesinin oluşum ve değişimini kavrar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Avrupa da gelişen 1830 ve 1848 İhtilallerinin neden ve sonuçlarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Viyana Kongresi´nden sonra Avrupa’daki yeni statü ve ittifaklar sistemini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
10 | Avrupa’da Restorasyon Dönemi analiz eder. | Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, | |
11 | Avrupa da gelişen 1830 ve 1848 İhtilallerinin neden ve sonuçlarını değerlendirir. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
12 | Sanayi İnkılabının Avrupa kazandırdıklarını kavrar. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
13 | Avrupa’yı etkileyen fikir akımlarını inceler. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
14 | Birinci Dünya Savaşını hazırlayan sebep ve sonuçlarıyla birlikte savaş sonrası kurulan yeni dünya düzeni analiz eder. | Beyin Fırtınası, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern Avrupa Tarihi Dersine Giriş. | |
2 | Modern Avrupa’nın oluşum süreci: Cografî keşifler, Rönesans, Reform ve Aydınlanma. | |
3 | Aydınlanma Felsefesi ve Düşünürleri: Thomas Hobbes, John Locke ve Diderot, Montesqui, Voltaire, J.J. Rousseau. | |
4 | 1789 Fransız İhtilali: Hazırlayan Sebepler, Başlaması, Gelişmesi, Sonuçları, Fransız İhtilali ve Avrupa. | |
5 | Napolyon Bonaparte: Yükselişi, Koalisyon Savaşları, Reformları, Kıta Ablukası ve Napolyon’un Sonu.. | |
6 | Viyana Kongresi ve Avrupa'da Yeni Dönem: Kongrenin Toplanması, Alınan Kararlar ve Metternich Sistemi. | |
7 | Avrupa’da Restorasyon Dönemi: Kutsal İttifak, Dörtlü İttifak, Beşli İttifak, Fransa, İspanya ve İtalya’da Restorasyon. | |
8 | Viyana Kongresine tepkiler: 1830 ve 1848 İhtilallerinin Nedenleri, Sonuçları ve Anayasalı Devletlere Geçiş. | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Sanayi İnkılabı ve Avrupa: Sömürgecilik Hareketlerinin Başlaması, Bloklaşma. | |
11 | Modern Avrupa’da Yeni Güçlerin Ortaya Çıkması: İtalyan ve Alman Millî Birliklerinin Kurulması. | |
12 | Avrupa’yı Etkileyen Akımlar: Liberalizm, Kapitalizm, Milliyetçilik, Emperyalizm. | |
13 | I. Dünya Savaşı ve Bloklaşma: Almanya’nın Kıta Üstünlüğü, İngiltere’nin Deniz Üstünlüğü ve İttifaklar. | |
14 | I. Dünya Savaşı Sonrası Kurulan Yenidünya Düzeni. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. John Merriman, Rönesans’tan Bugüne Modern Avrupa Tarihi, (çev. Şükrü Alpagut) İstanbul 2022. 2. Selim Hilmi Özkan, Avrupa Tarihi, İstanbul 2021. 3. Norman Daives, Avrupa Tarihi, (çev. Burcu Çığman vd.), Ankara 2006. 4. Jürgen Osterhammel, Dönüşen Dünya: Küresel 19. Yüzyıl Tarihi, (çev. Mustafa Tüzel) İstanbul 2022. 5. Christopher Alan Bayly, Modern Dünyanın Doğuşu, Küresel Bağlantılar ve Karşılaştırmalar 1780-1914, (çev. M. Neva Şellaki) İstanbul 2022. 6. Mustafa Akdağ, Yakın Çağ Dönemi- Avrupa Tarihi, Ankara 2010. 7. Stephen J. Lee, Avrupa Tarihinden Kesitler (1789-1980), (çev. Ertürk Demirel), Ankara 2004. 8. George Rude, Fransız Devrimi, (çev. Ali İhsan Dalgıç) İstanbul 2022. 9. Ivan T. Berend, 19. Yüzyıl Avrupa İktisat Tarihi, (çev. İsmail Ferhat Çekem) İstanbul 2024. 10. Henry Kissinger, Diplomasi, (çev. İbrahim H. Kurt) İstanbul 2018. 11. Fahir Armaoğlu, 19. Yüzyıl Siyasi Tarihi 1789-1914, Ankara 1999. 12. Rıfat Uçarol, Siyasi Tarih, İstanbul 2000. 13. Oral Sander, Siyasi Tarih I-II, Ankara 1990. 14. Hüner Tuncer, 19. yüzyılda Osmanlı- Avrupa İlişkileri 1814-1914, Ankara 2000. 15. Colin Mc. Evedy, Yakınçağ Tarih Atlası, (çev. Ayşen Anadol), İstanbul 2005. İlgili diğer güncel makale ve kitaplar.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yakınçağ da Avrupa’nın siyasi, sosyal ve ekonomik yapısını ve bu yapının değişim sürecini analiz eder | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
2 | Avrupa’nın siyasi, sosyal ve ekonomik yapısını ve bu yapının değişim sürecini analiz eder. | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 4 | 4 |
3 | Fransız İhtilalinin neden ve sonuçlarını inceler | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
4 | Modern Avrupa’nın oluşum sürecini kavrar. | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
5 | Avrupa’da ki güçler dengesinin oluşum ve değişimini kavrar | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 |
6 | Fransız İhtilalinin sebep ve sonuçlarını inceler. | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 |
7 | Avrupa’da ki güçler dengesinin oluşum ve değişimini kavrar. | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 |
8 | Avrupa da gelişen 1830 ve 1848 İhtilallerinin neden ve sonuçlarını değerlendirir | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 |
9 | Viyana Kongresi´nden sonra Avrupa’daki yeni statü ve ittifaklar sistemini öğrenir. | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 5 |
10 | Avrupa’da Restorasyon Dönemi analiz eder. | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |
11 | Avrupa da gelişen 1830 ve 1848 İhtilallerinin neden ve sonuçlarını değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 |
12 | Sanayi İnkılabının Avrupa kazandırdıklarını kavrar. | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
13 | Avrupa’yı etkileyen fikir akımlarını inceler. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 5 |
14 | Birinci Dünya Savaşını hazırlayan sebep ve sonuçlarıyla birlikte savaş sonrası kurulan yeni dünya düzeni analiz eder. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 182 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |