Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarih Felsefesi | TAR 453 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Felsefi düşünceye sahip olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarih Felsefesi’nin ne olduğu, nasıl başladığı ve tarih içinde nasıl bir süreç takip ettiği; konuyla alakalı eser veren tarih felsefecilerinin görüşleri doğrultusunda ders işlenecektir. |
Dersin İçeriği | Tarih felsefesinin bilim dalı olarak ortaya çıkışından itibaren, tarihi seyir içerisindeki gelişimi anlatılıyor. Kadim mitolojik dönemlerden başlayarak modern zamanlara kadarki süreçte ortaya çıkan Tarih Felsefesi düşünceleri üzerinde duruluyor. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarih anlayışının tarihi süreçteki değişimini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Tarih ve felsefenin bütünlüğünü algılar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Tarih felsefesinin önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarih ve felsefe terimleri, kaynağı, anlamı ve ilişkileri; tarihin ikili anlamı; tarihi felsefe, içerik ve alan | |
2 | Bilgi Kuramı (Epistemoloji), Bilgi, imkanı, kaynağı, alanı vd. | |
3 | Tarihin yapısı, konusu, metodu, tarihi bilginin epistemolojik meseleleri | |
4 | Antikçağ tarih anlayışı, tarih-felsefe karşıtlığı, Ortaçağ tarih anlayışı | |
5 | İbn Haldun, Yeniçağın bilgi kuramı ve tarih | |
6 | Rönesans ve aydınlanmada tarih anlayışı, kültür ve doğa bilimleri | |
7 | Tarih felsefesinin bir disiplin olarak ortaya çıkışı 19. yy. sistemli tarih felsefeleri; idealist tarih anlayışı | |
8 | 19. yüzyıl tarih felsefeleri,19. yy sistemli tarih felsefeleri; materyalist,pozitivist tarih anlayışları | |
9 | ARASINAV | |
10 | 19. yy sistemli tarih felsefeleri; medeniyetçi, hümaniteci tarih anlayışları | |
11 | Tarihselcilik | |
12 | Tarih ve Hermeneutik (anlama-yorumsama) | |
13 | Tarihte nedensellik, determinizm, ilerleme | |
14 | Tarih felsefelerine genel bakış |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Arslan, Ahmet: Felsefeye Giriş, 7. Baskı, Vadi Yayınları, Ankara 2002. Collingwood, Robin George: Tarih Tasarımı, Kurtuluş Dinçer (Trc.), 2. Baskı, Gündoğan Yayınları, Ankara 1996. Bıçak, Ayhan: Tarih Düşüncesi III. Tarih Felsefesinin Oluşumu, Dergâh Yayınları, İstanbul 2004. Özlem, Doğan: Tarih Felsefesi, 8. Baskı, İnkılâp , Ankara 2004. Arslan, Ahmet: Felsefeye Giriş, 7. Baskı, Vadi Yayınları, Ankara 2002. Collingwood, Robin George: Tarih Tasarımı, Kurtuluş Dinçer (Trc.), 2. Baskı, Gündoğan Yayınları, Ankara 1996. Bıçak, Ayhan: Tarih Düşüncesi III. Tarih Felsefesinin Oluşumu, Dergâh Yayınları, İstanbul 2004. Özlem, Doğan: Tarih Felsefesi, 8. Baskı, İnkılâp , Ankara 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tarih anlayışının tarihi süreçteki değişimini kavrar. | |||||||||||
2 | Tarih ve felsefenin bütünlüğünü algılar | |||||||||||
3 | Tarih felsefesinin önemini kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |