Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı´Dan Cumhuriyet´E Kadın TAR 362 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Devleti’nde kadının sosyal ve siyasi hayattaki statüsü ve bu statünün gelişimini kavramak
Dersin İçeriği Osmanlı Devleti’nde kadının sosyal statüsü, günlük ve çalışma hayatı, aile hayatı, giyimi, eğitimi ve siyasi hayata katılma teşebbüsleri incelenecektir
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı öncesindeki ve Osmanlı Devleti’ndeki kadının statüsünü kavrar Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Osmanlı’dan Cumhuriyet’e kadının statüsündeki gelişim aşamalarını ve bu aşamalara katkıda bulunanları sıralar Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası,
3 Osmanlı Devleti’nde kadının sosyal, siyasi ve ekonomik hayatta katkılarını bilimsel olarak ifade eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Osmanlı Devleti’nde kadın ile çağdaşlarını karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Osmanlı Devleti’nde kadının statüsündeki değişim sürecini analiz eder Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlı Devleti’nde kadının sosyal, siyasi ve ekonomik hayata katkılarını, karşılaştıkları zorlukları değerlendirir Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kadın ve Kadın hakları meselesi, Avrupa’da ve Dünyada kadının statüsü
2 Osmanlı Devleti Öncesi Eski Türklerde Kadın, İslam’da Kadının durumu
3 Tanzimat Dönemi Öncesinde Osmanlı Devleti’nde Kadının Sosyal Statüsü, Günlük ve Çalışma Hayatı, Aile Hayatı, Giyimi
4 Tanzimat Döneminde Türk Kadını, Aile Hayatının Düzenlenmesi
5 Tanzimat Döneminde basın ve edebiyatta kadın
6 Osmanlı Kadını ve Eğitim, Tanzimat döneminde Kızların Eğitimi Meselesi ve Kız Okulları, ilk ve orta eğitim, mesleki eğitim, gayrimüslim ve yabancı kız okulları
7 II. Abdülhamit dönemi ve Meşrutiyet döneminde Kızların Eğitimi ve kız okulları
8 Osmanlı Kadını ve Çalışma Hayatı, 1908 öncesi çalışma hayatında Osmanlı Kadını
9 ARASINAV
10 II. Meşrutiyet döneminde çalışma hayatında kadın, kadın cemiyetleri, kadınların istihdam alanları
11 Özel sektörde çalışan kadınlar, işçi kadınlar, kadın işçilerin çalışma koşulları
12 Kadınların siyasi hayata katılma teşebbüsleri
13 Osmanlı Kadın Dergileri, dergilerde aile, eğitim, sosyal yaşam
14 Kadın dernekleri, yardım ve eğitim amaçlı dernekler, siyasi partilerin dernekleri,
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Filiz Barın Akman, Osmanlı Kadını, İstanbul: Etkileşim Yayınları, 2011
2- Burçak Evren, Yabancı Gezginler ve Osmanlı Kadını, İstanbul: Milliyet Yayınları, 1997
3- Yıldız Ramazanoğlu, Osmanlı’dan Cumhuriyete Kadının Tarihi Dönüşümü, İstanbul: Pınar Yayınları, 2000
4- Fatma Kılıç Denman, İkinci Meşrutiyet Döneminde Bir Jön Türk Dergisi: Kadın, İstanbul: Libra Kitapçılık, 2010
5- Faik Bulut, İttihat ve Terakki’de Milliyetçilik, Din ve Kadın Tartışmaları, İstanbul: Berfin Yayınları, 1999
6- Nükhet Erkoç, Osmanlı’dan Cumhuriyet’e Cariyelik ve Kadın, İstanbul: Postiga Yayınları, 2010
7- Serpil Çakır, Osmanlı Kadın Hareketi, İstanbul: Metis Yayınları, 2011
8- Necati Gültepe, Türk Kadın Tarihine Giriş, İstanbul: Ötüken, 2008
9- Bahriye Üçok, İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2011
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Osmanlı öncesindeki ve Osmanlı Devleti’ndeki kadının statüsünü kavrar
2 Osmanlı’dan Cumhuriyet’e kadının statüsündeki gelişim aşamalarını ve bu aşamalara katkıda bulunanları sıralar
3 Osmanlı Devleti’nde kadının sosyal, siyasi ve ekonomik hayatta katkılarını bilimsel olarak ifade eder
4 Osmanlı Devleti’nde kadın ile çağdaşlarını karşılaştırır
5 Osmanlı Devleti’nde kadının statüsündeki değişim sürecini analiz eder
6 Osmanlı Devleti’nde kadının sosyal, siyasi ve ekonomik hayata katkılarını, karşılaştıkları zorlukları değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5