Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Yönetiminde Gayrimüslimler | TAR 379 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti’nde gayrimüslimlerin tarihi süreç içindeki sosyal, ekonomik ve hukuki statüsü ve bu statüde meydana gelen değişiklikleri, bu değişikliklere etki eden faktörleri kavrar |
Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti’nde gayrimüslimlerin hukuki statüleri ve yönetimi, devletin gayrimüslimlere yönelik faaliyetleri, bu süreç içindeki değişikliler ve gelişmeler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’ndeki gayrimüslim toplulukları ve bu toplulukların hukuki statüsünü kavrar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Osmanlı Devleti’nin gayrimüslim tebaanın yönetimine yönelik düzenlemeleri ve reform sürecini tahlil eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Misyonerlerin gayrimüslimlere yönelik faaliyetlerini analiz eder | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Farklı dönemlerde gerçekleşen gayrimüslimlerin hukuki statülerindeki değişiklikleri birbirinden ayırt eder | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Gayrimüslimlerin hukuki statülerinde meydana gelen değişiklikleri kıyaslar | Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslam Hukuku’na göre Gayrimüslimlerin Hukuki ve toplumsal durumları, İslam Hukuku içerisinde zimmi hukuku; Osmanlı öncesinde Anadolu Selçuklu ve Beylikler döneminde Gayrimüslimler | |
2 | Osmanlı Devleti’nin ilk dönemlerinde gayrimüslim tebaa, Genel Olarak Gayrimüslimler, Millet Kavramı ve Tarihi Gelişimi | |
3 | Osmanlı Devleti’nde başlıca topluluklar, gayrimüslim tebaanın nüfusu | |
4 | Osmanlı Gayrimüslimlerinin Hukuki Statüleri ve bu statülere yapılan müdahaleler: Kapitülasyonlar, Siyasi Antlaşmalar | |
5 | Osmanlı topraklarına misyonerliğin girişi, Katolik ve Protestan misyonerler, misyonerlerin gayrimüslimlere yönelik faaliyetleri; Rumlara, Ermenilere ve Bulgarlara yönelik faaliyetleri | |
6 | Tanzimat Döneminde Gayrimüslimlerin durumlarının düzenlenmesi, reform uygulamaları ve bunlara yönelik tepkiler | |
7 | Gayrimüslimlerin askere alınma sorunu, kamu hizmetlerine alınmaları ve devlet yönetimine etkileri | |
8 | Milletlerin yeniden düzenlenmeleri, Rum nizamnamesi, Ermeni nizamnamesi, Protestan cemaati nizamnamesi …vd. | |
9 | ARASINAV | |
10 | 1876 Anayasası ve gayrimüslimler, Kanun-i Esasi’de gayrimüslim tebaanın hukuku | |
11 | İlk Osmanlı Parlamentosu ve gayrimüslimler, gayrimüslim milletvekilleri ve meclis konuşmaları, tartışmaları | |
12 | Jön Türkler ve Osmanlıcılık siyaseti, gayrimüslim unsurları devlete bağlama çabaları | |
13 | İkinci Meşrutiyet ve Meclis-i Mebusanın etnik yapısı, | |
14 | İttihat terakki yönetimi ve gayrimüslimlerle olan münasebetler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Yavuz Ercan, Osmanlı Yönetiminde Gayrimüslimler, İstanbul: Turhan Kitabevi, 2001. 2- Gülnihal Bozkurt, Gayrimüslim Osmanlı Vatandaşlarının Hukuki Durumu (1839-1914), Ankara, TTK, 1996 3- Bilal Eryılmaz, Osmanlı Devleti’nde Gayrimüslim Tebaanın Yönetimi, İstanbul: Risale, 1996 4- Murat Bebiroğlu, Osmanlı Devleti’nde Gayrimüslim Nizamnameleri, İstanbul: Kişisel Yayınları, 2008 5- Pinelopi Stathis, 19. Yüzyıl İstanbul’unda Gayrimüslimler, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2003 6- Ufuk Gülsoy, Cizye’den Vatandaşlığa Osmanlı’nın Gayrimüslim Askerleri, İstanbul: Timaş yayınları, 2010 7- Saro Dadyan, Osmanlı’nın gayrimüslim tarihinden Notlar, İstanbul: Yeditepe Yayınevi, 2011 8- Hüseyin Yılmaz, Kuran’ın Işığında Müslim Gayrimüslim Münasebetleri, İstanbul: Kayıhan Yayınları, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti’ndeki gayrimüslim toplulukları ve bu toplulukların hukuki statüsünü kavrar | |||||||||||
2 | Osmanlı Devleti’nin gayrimüslim tebaanın yönetimine yönelik düzenlemeleri ve reform sürecini tahlil eder | |||||||||||
3 | Misyonerlerin gayrimüslimlere yönelik faaliyetlerini analiz eder | |||||||||||
4 | Farklı dönemlerde gerçekleşen gayrimüslimlerin hukuki statülerindeki değişiklikleri birbirinden ayırt eder | |||||||||||
5 | Gayrimüslimlerin hukuki statülerinde meydana gelen değişiklikleri kıyaslar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |