Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Tarım Tarihi | TAR 374 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BİLGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı ekonomisinin temel sektörü olan tarımın Osmanlı sosyal ve ekonomik yapısı içindeki yerini belirlemek |
Dersin İçeriği | Osmanlılarda toprak sistemi, zirai faaliyetler, şehirli ve köylü çiftçiler, üretilen ürünler, aşılama faaliyetleri gibi zirai ekonominin farklı boyutları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarım devriminden 20. Yüzyıla tarımın gelişimini değerlendirir | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Tarımsal üretimle askeri sistem arasındaki ilişkiyi kavrar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Coğrafi keşiflerin Osmanlı tarımında yarattığı değişimi tartışır | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İstanbul halkının beslenmesinde hayati role sahip olan bostanların önemini kavrar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
5 | Zirai gelişimde okulların rolünü tartışır | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | Tarımda yenileşme ile imparatorluktaki modernleşme arasındaki ilişkiyi analiz eder | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dünyada tarımın gelişimi | |
2 | Tımar sistemi ve Osmanlı tarımı | |
3 | Çiftlikler ve ortakçılık | |
4 | Coğrafi keşifler öncesinde Osmanlı tarım ürünleri | |
5 | Keşiflerden sonra giren yeni ürünler | |
6 | Erken tarihli bir tarım kitabı: Revnak-ı Bustan | |
7 | İstanbul bostanları (18.-19. Yüzyıllar) | |
8 | Osmanlı ziraatinde gelişmeler ve Zahire Nezareti’nin kuruluşu | |
9 | ARASINAV | |
10 | 19. Yüzyılda tarım işletmeleri ve tarım metodları | |
11 | Tarım bürokrasisinin gelişimi: Ziraat okulları | |
12 | Zirai krediler | |
13 | Tarım makineleri ve bazı ürünlerde yoğunlaşma | |
14 | Genel değerlendirme ve tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ömer L. Barkan, 15 ve 16. Asırlarda Osmanlı İmparatorluğunda Zirai Ekonominin Hukuki ve Mali Esasları 1. Cilt Kanunlar, İstanbul 1943. Suraiya Faroqhi, Osmanlı Şehirleri ve Kırsal Hayatı, çev. Emine Sonnur Özcan, Ankara 2006. Zafer Önler (haz.), Revnak-ı Bustan, Ankara 2000. Tevfik Güran, 19. Yüzyıl Osmanlı Tarımı, İstanbul 1998. Donald Quataert, Anadolu’da Osmanlı Reformu ve Tarım, 1876-1908, İstanbul 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tarım devriminden 20. Yüzyıla tarımın gelişimini değerlendirir | |||||||||||
2 | Tarımsal üretimle askeri sistem arasındaki ilişkiyi kavrar | |||||||||||
3 | Coğrafi keşiflerin Osmanlı tarımında yarattığı değişimi tartışır | |||||||||||
4 | İstanbul halkının beslenmesinde hayati role sahip olan bostanların önemini kavrar | |||||||||||
5 | Zirai gelişimde okulların rolünü tartışır | |||||||||||
6 | Tarımda yenileşme ile imparatorluktaki modernleşme arasındaki ilişkiyi analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |