Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Selçuklular Tarihi | TAR 106 | 2 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Selçuklu Devri Kültür Tarihi, Haçlı Seferleri Tarihi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EFE YEŞİLDURAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Büyük Selçuklu ve Türkiye Selçuklu Devletleri'nin Siyasi Tarihini İncelemek. Selçukluların dünya medeniyetine katkılarını ortaya koymak. |
Dersin İçeriği | Büyük Selçuklu ve Türkiye Selçuklu devletlerinin tarihi, kültürel, askeri, ekonomik ve siyasi gelişimleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Selçuklu sürecinin Türk ve İslam tarihindeki yerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Oğuzların İslamiyet’i kabulünün sonuçlarını değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Selçukluların İranlılaşması ve sonuçları üzerinde bilimsel tespitler yapar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
4 | Anadolu ve Önasya’daki Selçuklu uygarlığını belirtir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Kaynakları, Oğuzlar, Selçuk Adı- Selçukluların Menşei / Dukak-Selçuk Bey ve Oğulları- Cend’e Göç ve İslamiyet'e Geçiş Süreci | |
2 | Selçukluların Tarih Sahnesine Çıkışı (Savaşlar) ve Horasan’a Göç, Bölgenin Siyasi Yapısının İncelenmesi / Tuğrul ve Çağrı Beyler ’in Seferleri | |
3 | Sultan Alp Arslan’ın Saltanat Mücadelesi/ Fetihler (Azerbaycan, Kafkasya, Suriye) | |
4 | Bizans ile Mücadele ve Malazgirt Savaşı (Bizans ve Türkmenler-Selçuklular Açısından Değerlendirilmesi) ve Anadolu’nun Fethi | |
5 | Melikşah Dönemi Siyasi Faaliyetler (Sınırların Genişlemesi, İç ve Dış İlişkiler) (Doğu Arabistan, Hicaz, Yemen, Diyarbekir, Musul, Antakya, Türkistan) Türkiye ve Suriye Selçuklularının Kuruluşu | |
6 | Batınîlik / Melikşah’ın Vefatı ve Fetret / Buhran Dönemi | |
7 | Berkyaruk Dönemi (Terken Hatun, Tutuş ve Arslan Argun’la Mücadele, Haçlılarla Mücadeleler, Kardeşi Tapar ile Mücadeleleri) | |
8 | Muhammed Tapar Dönemi (İsyanlar, Türkiye Selçukluları Gürcüler, Bâtıniler ve Haçlılarla Mücadeleler) | |
9 | ARASINAV | |
10 | Sencer Dönemi Faaliyetleri (Meliklik ve Sultanlık Devri) Doğu ve Batı Siyaseti | |
11 | Katvan Savaşı ve Devletin Yıkılış Sürecine Girmesi / Karahıtay istilası/ Oğuz İsyanı/ Sencer’in Vefatı | |
12 | Selçuklu Divan ve Saray / Taşra ve Ordu Teşkilatı | |
13 | Türkiye Selçukluları- Süleymanşah ve I. Kılıçarslan- I. Alâeddin Keykubat- II. Gıyaseddin Keyhüsrev ve Babailer İsyanı – Moğol İşgali | |
14 | Suriye- Irak- Kirman Selçukluları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Osman Gazi Özgüdenli, Selçuklular I, İSAM Yayınları. Abdülkerim Özaydın, Büyük Selçuklu İmparatorluğu, IRCICA Yayınları, İstanbul 2023. |
Ders Kaynakları | Osman G. Özgüdenli, Selçuklular I, İstanbul: İsam Yayınları, 2013. Abdülkerim Özaydın, Büyük Selçuklu İmparatorluğu, IRCICA Yayınları, İstanbul 2023. Osman Turan, Selçuklular Tarihi ve Türk İslam Medeniyeti, İstanbul 1996.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Selçuklu sürecinin Türk ve İslam tarihindeki yerini belirler. | |||||||||||
2 | Oğuzların İslamiyet’i kabulünün sonuçlarını değerlendirir. | |||||||||||
3 | Selçukluların İranlılaşması ve sonuçları üzerinde bilimsel tespitler yapar. | |||||||||||
4 | Anadolu ve Önasya’daki Selçuklu uygarlığını belirtir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |