Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bakım ve Sosyal Hizmetler | SHB 312 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal hizmetlerde bakım, başta sosyal güvenlik olmak üzere insanî ihtiyaçların bütün alanlarını kapsayacak bir şekilde düşünülmüş bir hizmet anlayışıdır. Bu alanların başında bedensel işlev düzeylerinin yetersiz olan bakıma muhtaç kişilerin bakıma muhtaçlık bağlamında kişisel sağlık durumları geldiği gibi bununla bağlantılı olan diğer sosyal ve çevresel alanlar (ulaşım, erişim, sosyal faaliyetler, psiko-sosyal ve kültürel ihtiyaçlar vb.) da gelmektedir. Amaç, bakıma muhtaç kişilerin bu ihtiyaçlarını belirlemek ve özel bakım güvence sistemleri geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Sistemli, rasyonel ve etkili sosyal bakım hizmetlerinin sağlanmasına yönelik olarak; a)Sosyal bakımın bir bilim ve meslek dalı olarak kabul edilmesi, eğitim müfredatlarına girmesi ve sosyal bakım uzmanlarının yetiştirilmesi. b)Evde ve kurumda yaşayan bakıma muhtaçlara profesyonel sosyal bakım hizmetlerinin sunumunu sağlayan bir sistemin oluşturulması. c)Bakıma muhtaçların sosyal koruma ve sosyal güvenlik kapsamına alınması ve sosyal bakım sigortasının oluşturulması |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değişik gelişmiş ülkelerde sosyal bakım güvence sistemi içine dâhil edilen yaşlılar, hastalar ve özürlülerden oluşan bakıma muhtaç kişilere sosyal hizmetleri tanıtmak | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Bütüncül, kapsamlı ve kaliteli bakım hizmetlerinin özellikleri bilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Bakıma muhtaçlık meselesine sosyal güvenlik modeli ekseninde bir bakış elde etmek | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Hizmetlerin Kavramsal Çerçevesi | Önerilen kaynakları takip etme |
2 | Sosyal Hizmetler Açısından Bakım Uygulamaları ve Alanları | Önerilen kaynakları takip etme |
3 | Tarihî Süreç İçinde Bakım Hizmetlerinin Bir Bilim Hâline Dönüşmesi | Önerilen kaynakları takip etme |
4 | Avrupa´da ve Türkiyede Sosyal Bakım Eğitimi | Önerilen kaynakları takip etme |
5 | Sosyal Bakım Hizmetlerinde Kalite (Bakım Kalitesi) | Önerilen kaynakları takip etme |
6 | Sosyal Bakım Hizmetlerinde Bakım Plânları | Önerilen kaynakları takip etme |
7 | Sosyal Bakım Güvence Sistemleri | Önerilen kaynakları takip etme |
8 | Almanyada Bakım Güvence Sistemi ve Temel İlkeleri | Önerilen kaynakları takip etme |
9 | Vize Sınavı | Önerilen kaynakları takip etme |
10 | Norveçte Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği | Önerilen kaynakları takip etme |
11 | Hollanda´da Bakıma Muhtaçların Sosyal Güvenliği | Önerilen kaynakları takip etme |
12 | Türkiyede Bakım Güvece Sistemi ve Özürlüler Kanunu | Önerilen kaynakları takip etme |
13 | Türkiyede Bakım Güvece Sistemi ve Bakım Yönetmelikleri -Seyyar, Ali; Teorik ve Pratik Boyutuyla Sosyal Bakım; II. Baskı; Şefkatli Eller Yayınları; Ankara; 2007; IV. Bölüm. | Önerilen kaynakları takip etme |
14 | Türkiyede Sosyal Bakım Sigortasının Gerekliliği | Önerilen kaynakları takip etme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-Danış, M. Z. (2009). “Elderly Social Care Practices in Our Country and in the World: Norwegian Example of the Scandinavian Social Welfare Model, S. Oğlak, P. Genç (Ed.), International Social Care Symposium, İzmir Valiliği İl Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Yayını, s.34-41. 2-Danış, M. Z. (2007). “Need Assessments of Elderly Living in Two Different Elderly Homes in Ankara”, İ. Tufan (Ed.), Proceedings Book of the 2nd International Symposium on Social and Applied Gerontology in Turkey, Antalya: GeroYay Publications, s.120-137. |
Ders Kaynakları | 1-Danış, M. Z. (2010). “Geriatrik ve Gerontolojik Uygulamalar Kapsamında Yaşlılara Sunulan Sosyal Hizmetler: Ülkeler Arası Karşılaştırmalı Bir Analiz”, 4. Türk Geriatri 2010 Ulusal Yaşlı Sağlığı Kongresi Konuşma Metinleri, İzmir: Türk Geriatri Derneği Yayını, s.363-372. 2-Oğlak; Sema; Evde Bakım Hizmetleri Ve Bakım Sigortası (Ülke Örnekleri ve Türkiye); Dokuz Eylül Üniversitesinde 2006 yılında yapılmış Doktora Tezinden Uyarlanmış Kitap |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Değişik gelişmiş ülkelerde sosyal bakım güvence sistemi içine dâhil edilen yaşlılar, hastalar ve özürlülerden oluşan bakıma muhtaç kişilere sosyal hizmetleri tanıtmak | ||||||||||
2 | Bütüncül, kapsamlı ve kaliteli bakım hizmetlerinin özellikleri bilmek. | ||||||||||
3 | Bakıma muhtaçlık meselesine sosyal güvenlik modeli ekseninde bir bakış elde etmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 45 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 35 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |