Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmette Araştırma Yöntem ve Teknikleri | SHB 207 | 3 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlk olarak bilimsel araştırma niteliği, süreci, metodolojisi ve tekniklerinin ele alınması amaçlanmaktadır. İkinci olarak, bir araştırmanın nasıl planlanacağı, yönetileceği ve sonlandırılacağının öğretilmesi amaçlanmaktadır. Üçüncü olarak, elde edilen verilerin nasıl ve hangi tekniklerle analiz edileceği, SPSS programı özelinde ele alınması amaçlanmaktadır. Son olarak, bir araştırmanın raporlanması (makale, tez vb. formatında) amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | (a) bilimsel araştırmanın niteliği, bilimsel araştırma süreci (konu ve sorun belirleme, hipotez belirleme, tasarım ve model kurma, veri toplama, veri analizi ve yorumlama ve rapor yazma) ele alınacaktır. (b) temel sosyal araştırma tekniklerinden Alan taraması (Survey) incelenecektir. (c) Alan taraması veri toplama tekniklerinden anket soru hazırlama ilkeleri ele alınacaktır. (d) istatistiksel bir yazılım (SPSS) kullanarak nicel veri analiz ve yorumlama teknikleri uygulamalı olarak ele alınacaktır. (e) son olarak belirli bir konu hakkında yürütülen bir araştırmanın verilerinin değerlendirilmesi ve raporlanması üzerinde durulacak konular arasındadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi ve Bilimi tanımlar | Gösterip Yaptırma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
2 | Bilgi çeşitlerini açıklar | Problem Çözme, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Kısa Cevaplı Testler, Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Bilimsel bilgiyi tasarlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Grupla Çalışma, | |
4 | Bilimsel bilginin özelliklerini sıralar | Tartışma, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, | |
5 | Bilimsel bilgi elde etmede kullanılan yöntemleri açıklar | Rol Oynama, Grupla Çalışma, Tartışma, Problem Çözme, | |
6 | Bilimsel yöntem ve çeşitlerini sıralar | Problem Çözme, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım, | |
7 | Bilimsel yöntemleri uygular | Anlatım, Tartışma, Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, | |
8 | Bilgi elde etmede kullanılan teknikleri ve çeşitlerini tanımlar | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | |
9 | Bilimsel teknikleri uygular | Anlatım, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
10 | Sosyal bilimlerde kullanılan nicel ve nitel tekniklerin ayırımını yapar | Grupla Çalışma, Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
11 | Doküman inceleme ve kaynak tarama tekniklerini kullanır | Anlatım, Eğitsel Oyun, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
12 | Olayları analiz eder, araştırma yaptığı konuyu raporlaştırır | Grupla Çalışma, Tartışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi, Bilim ve Bilimsel bilginin özellikleri. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Bilim, Yöntem, Araştırma Kavramları ve Sosyal (Bilimsel) Araştırma | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Bilimsel Araştırma Aşamaları | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Bilimsel Araştırma Süreci-I/II (Sorun, Konu belirleme ve literatür tarama ve Araştırma sorusu ve hipotez belirleme) | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Bilimsel Araştırma Süreci-III (Tasarım; örneklem, veri toplama ve analiz araçları) | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Bilimsel Araştırma Süreci-IV/V/VI (Veri toplama; Veri analizi; Raporlama) | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Sosyal bilimlerde Alan Araştırması (Survey) | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Anket Sorusu Hazırlama | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | ARA SINAV | |
10 | SPSS Veri Girişi ve Temel İstatistikler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Ölçek Değerlendirme ve Geçerlik ve Güvenirlik. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | T-Testi ve ANOVA | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Ki-Kare | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Rapor Yazma ve Etik İlkeler | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Taylan, Hasan H. (2022). Araştırma Yöntem ve Teknikleri Ders Notları. Sakarya Üniversitesi. |
Ders Kaynakları | APA 5th. (2009). Amerikan Psikoloji Derneği Yayım Kılavuzu. İstanbul: Kaknüs Yayınları Can, A. (1998). SPSS İle Nicel Veri Analizi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Day, R. A. (2000). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?. Ankara: Tübitak Yayınları. Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel Yayınları Neuman, W. L. (2016). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 1 ve 2, Yayınodası Yayınları. Sümer, N.; Demirutku, K.; Özkan, T. (2005). Araştırma Teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları. Özcan, Y. Z. ve Özbay, Ö. (2002). “Sosyolojide Yöntem”, Sosyolojiye Giriş (edit. İhsan Sezal), Ankara: Martı, ss: 55-94. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | ||||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | ||||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | ||||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | ||||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | ||||||
10 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgi ve Bilimi tanımlar | ||||||||||
2 | Bilgi çeşitlerini açıklar | ||||||||||
3 | Bilimsel bilgiyi tasarlar | ||||||||||
4 | Bilimsel bilginin özelliklerini sıralar | ||||||||||
5 | Bilimsel bilgi elde etmede kullanılan yöntemleri açıklar | ||||||||||
6 | Bilimsel yöntem ve çeşitlerini sıralar | ||||||||||
7 | Bilimsel yöntemleri uygular | ||||||||||
8 | Bilgi elde etmede kullanılan teknikleri ve çeşitlerini tanımlar | ||||||||||
9 | Bilimsel teknikleri uygular | ||||||||||
10 | Sosyal bilimlerde kullanılan nicel ve nitel tekniklerin ayırımını yapar | ||||||||||
11 | Doküman inceleme ve kaynak tarama tekniklerini kullanır | ||||||||||
12 | Olayları analiz eder, araştırma yaptığı konuyu raporlaştırır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 3 | 6 | 18 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |