Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Türkçesine Giriş SAN 144 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Sanat Tarihi Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin öncelikle matbu ve açık el yazısıyla yazılmış Osmanlıca metinleri okuyup anlayabilecek seviyeye gelmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste, Osmanlıcada matbu  ve elyazısı (rika) metinlerin çözümleme teknikleri öğretilmektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Türkçesini tanır, mantığını anlar. Okumayı öğrenir. Tartışma,
2 Dil-düşünce-kültür ilişkisini kavrar ve kuralları öğrenir. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Varsayımlar üzerinden yorum ve değerlendirme yapar.de Gösterip Yaptırma,
4 Farklı dillerdeki sözcük türetme mantığını anlar, karşılaştırır ve sorgular. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dil ve Alfabe Arasındaki Farklar, Dilin Tarihi Süreci, Osmanlı Türkçesi ve Önemi
2 Osmanlı Türkçesi Alfabesi, Harekeler, Med-Şedde-Cezm, Bitişen ve Bitişmeyen Harfler
3 Alfabe İşaretlerinin Ses Değerleri, Ünlüler ve Ünsüzlerin Yazılışı, Uygulamalar
4 Türkçe Kelimelerin Yapısı, Ünlü Uyumları
5 Türkçe Ekler ve Eklerin Yazılışındaki Ortak Özellikler
6 İsim Çekim Ekleri-Hal Ekleri, İyelik Ekleri, Çokluk Eki, Soru Edatı
7 İsim Yapım Ekleri
8 Fiil Çekim Ekleri
9 Haber Kipleri
10 Dilek Kipleri
11 Fiil Yapım Ekleri
12 Zamirler
13 İsim-fiil, Sıfat-fiil, Zarf-fiil
14 Sayılar
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

Kurt, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri, I-II, 5. baskı, Akçağ Yayınları, Ankara, 1999.
-Develi, Hayati, Osmanlı Türkçesi Klavuzu, c.II, 3. baskı, Bilimevi Genel Dağıtım Kitapevi, İstanbul, 2003.
-Devellioğlu, Ferit, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara 1982.
-Koçi Bey, Koçi Bey Risalesi (Hazırlayan: Yılmaz Kurt), Ankara, 1994.
-Pakalın, Mehmet Zeki, Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, I-III, İstanbul 1971.
-Redhouse Türkçe/Osmanlıca-İngilizce Sözlük, İstanbul 1999.
-Şemseddin Sami, Kamus-ı Türkî, 3. Bsk., İstanbul 1987.
-Tüfekçioğlu, Abdülhamit., Erken Dönem Osmanlı Mimarisinde Yazı, Kültür Bakanlığı sanat Eserleri, Ankara, 2001.
-Yazır, Mahmud B., Eski Yazıları Okuma Anahtarı, 3. baskı, Ankara, 1978.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer.
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Osmanlı Türkçesini tanır, mantığını anlar. Okumayı öğrenir. 1 5 1 1 1 1 1 1 5 1
2 Dil-düşünce-kültür ilişkisini kavrar ve kuralları öğrenir. 1 5 1 1 1 1 1 1 1 5 1
3 Varsayımlar üzerinden yorum ve değerlendirme yapar.de 1 5 1 1 1 1 1 1 1 5 1
4 Farklı dillerdeki sözcük türetme mantığını anlar, karşılaştırır ve sorgular. 1 5 1 1 1 1 1 1 1 5 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5