Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk - İslam El Sanatları SAN 344 6 2 + 1 3 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemleri el sanatlarının tarihsel süreç içerisindeki gelişim, değişim ve etkileşim unsurlarının ifade edilmesi ve bunların kullanılan malzeme ve süslemeye göre ayrıntılı olarak gösterilmesi.

Dersin İçeriği

13. ve 19. yüzyıllar arasında Anadolu topraklarında hüküm sürmüş devletlerin ortaya koymuş oldukları dokuma, çini, ahşap, alçı, taş, cam, maden gibi sanatsal değeri olan somut olmayan kültürel miras ürünlerinin malzeme, teknik ve süslemeleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 El Sanatı kavramını tahlil eder Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
2 Türk İslam El Sanatlarının kapsamını kavrar Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Malzeme ve teknikleri çözümler Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 El sanatlarının farklı sanatlarla ilişkisini analiz eder Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap,
5 El sanatlarının gelişimini bilir Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 El Sanatlarının Tanımı ve Sınıflandırılması
2 Anadolu Selçuklu Devri Halı Sanatı
3 Anadolu Selçuklu Devri Ahşap Sanatı
4 Anadolu Selçuklu Devri Maden Sanatı
5 Anadolu Selçuklu Devri Kumaş Sanatı
6 Anadolu Selçuklu Devri Çini Sanatı
7 Anadolu Selçuklu Devri Cam Sanatı
8 Ara Sınav
9 Osmanlı Devri Halı Sanatı
10 Osmanlı Devri Maden Sanatı
11 Osmanlı Devri Kumaş Sanatı
12 Osmanlı Devri Çini Sanatı
13 Osmanlı Devri Cam Sanatı
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Ders hocası tarafından verilecektir. 

Ders Kaynakları

ASLANAPA, Oktay; Türk Sanatı, İstanbul 1999.

ASLANAPA, Oktay; Osmanlılar Devrinde Kütahya Çinileri, İstanbul 1949.

ALTUN, Ara; “Osmanlı Çiniciliğinde İznik”, Osmanlı Ansiklopedisi, C. 11, Ankara 1999.

BAKIR, Sitare Turan; “Osmanlı Döneminde Şam Üretimi Çinileri”, Türkler Ansiklopedisi, C. 12, Ankara 2002.

DEMİRİZ, Yıldız; “Osmanlı Çini Sanatı”, Türkler Ansiklopedisi, C. 12, Ankara 2002.

DÖNMEZ, E. Emine Naza; “Osmanlı Dönemi Türk Çini Sanatı”, Türkler Ansiklopedisi, C.12, Ankara 2002.

ÖNEY, Gönül; Türk Çini Sanatı, İstanbul 1976.

ÖNEY, Gönül; İslam Mimarisinde Çini, İstanbul 1993.

UĞURLU, Ahmet; “Kilim”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt II, İstanbul, 1997, 1009-1010. 

PETSOPOULOS, Yanni; One Hundred Kilims Masterpieces From Anatolia, London, 1991.

ÖLÇER, Nazan; Kilimler, İstanbul, 1988.

ERGİNSOY, Ülker; İslam Maden Sanatı, İstanbul, 1978.

DENİZ, Bekir, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygılar, Ankara, 2000.

SALMAN, Fikri, Türk Kumaş Sanatı, Erzurum, 2011.

ÖNEY, Gönül, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara, 1992.

ERDEM, Yücel, "Ahşap", TDV Ansiklopedisi, C. 2, İstanbul, 1998.

BAYRAMOĞLU, Fuat, Türk Cam Sanatı ve Beykoz İşleri, İstanbul, 1996.

KÜÇÜKERMAN, Önder, Cam Sanatı ve Geleneksel Türk Camcılığından Örnekler, Ankara, 1985.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular.
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 El Sanatı kavramını tahlil eder 5 5
2 Türk İslam El Sanatlarının kapsamını kavrar 5 5
3 Malzeme ve teknikleri çözümler 5 5
4 El sanatlarının farklı sanatlarla ilişkisini analiz eder 5 5
5 El sanatlarının gelişimini bilir 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
2. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 15 30
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Final 1 25 25
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 0 0
Toplam İş Yükü 356
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 14,24
Dersin AKTS Kredisi 7