Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk - İslam El Sanatları | SAN 344 | 6 | 2 + 1 | 3 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemleri el sanatlarının tarihsel süreç içerisindeki gelişim, değişim ve etkileşim unsurlarının ifade edilmesi ve bunların kullanılan malzeme ve süslemeye göre ayrıntılı olarak gösterilmesi. |
Dersin İçeriği | 13. ve 19. yüzyıllar arasında Anadolu topraklarında hüküm sürmüş devletlerin ortaya koymuş oldukları dokuma, çini, ahşap, alçı, taş, cam, maden gibi sanatsal değeri olan somut olmayan kültürel miras ürünlerinin malzeme, teknik ve süslemeleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | El Sanatı kavramını tahlil eder | Gösterip Yaptırma, Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
2 | Türk İslam El Sanatlarının kapsamını kavrar | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Malzeme ve teknikleri çözümler | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | El sanatlarının farklı sanatlarla ilişkisini analiz eder | Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, | |
5 | El sanatlarının gelişimini bilir | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | El Sanatlarının Tanımı ve Sınıflandırılması | |
2 | Anadolu Selçuklu Devri Halı Sanatı | |
3 | Anadolu Selçuklu Devri Ahşap Sanatı | |
4 | Anadolu Selçuklu Devri Maden Sanatı | |
5 | Anadolu Selçuklu Devri Kumaş Sanatı | |
6 | Anadolu Selçuklu Devri Çini Sanatı | |
7 | Anadolu Selçuklu Devri Cam Sanatı | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Osmanlı Devri Halı Sanatı | |
10 | Osmanlı Devri Maden Sanatı | |
11 | Osmanlı Devri Kumaş Sanatı | |
12 | Osmanlı Devri Çini Sanatı | |
13 | Osmanlı Devri Cam Sanatı | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders hocası tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | ASLANAPA, Oktay; Türk Sanatı, İstanbul 1999. ASLANAPA, Oktay; Osmanlılar Devrinde Kütahya Çinileri, İstanbul 1949. ALTUN, Ara; “Osmanlı Çiniciliğinde İznik”, Osmanlı Ansiklopedisi, C. 11, Ankara 1999. BAKIR, Sitare Turan; “Osmanlı Döneminde Şam Üretimi Çinileri”, Türkler Ansiklopedisi, C. 12, Ankara 2002. DEMİRİZ, Yıldız; “Osmanlı Çini Sanatı”, Türkler Ansiklopedisi, C. 12, Ankara 2002. DÖNMEZ, E. Emine Naza; “Osmanlı Dönemi Türk Çini Sanatı”, Türkler Ansiklopedisi, C.12, Ankara 2002. ÖNEY, Gönül; Türk Çini Sanatı, İstanbul 1976. ÖNEY, Gönül; İslam Mimarisinde Çini, İstanbul 1993. UĞURLU, Ahmet; “Kilim”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt II, İstanbul, 1997, 1009-1010. PETSOPOULOS, Yanni; One Hundred Kilims Masterpieces From Anatolia, London, 1991. ÖLÇER, Nazan; Kilimler, İstanbul, 1988. ERGİNSOY, Ülker; İslam Maden Sanatı, İstanbul, 1978. DENİZ, Bekir, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygılar, Ankara, 2000. SALMAN, Fikri, Türk Kumaş Sanatı, Erzurum, 2011. ÖNEY, Gönül, Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El Sanatları, Ankara, 1992. ERDEM, Yücel, "Ahşap", TDV Ansiklopedisi, C. 2, İstanbul, 1998. BAYRAMOĞLU, Fuat, Türk Cam Sanatı ve Beykoz İşleri, İstanbul, 1996. KÜÇÜKERMAN, Önder, Cam Sanatı ve Geleneksel Türk Camcılığından Örnekler, Ankara, 1985.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | ||||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | ||||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | ||||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | ||||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | El Sanatı kavramını tahlil eder | 5 | 5 | |||||||||
2 | Türk İslam El Sanatlarının kapsamını kavrar | 5 | 5 | |||||||||
3 | Malzeme ve teknikleri çözümler | 5 | 5 | |||||||||
4 | El sanatlarının farklı sanatlarla ilişkisini analiz eder | 5 | 5 | |||||||||
5 | El sanatlarının gelişimini bilir | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
2. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 15 | 30 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 1 | 0 | 0 |
Toplam İş Yükü | 356 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 14,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |