Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Medreseleri SAN 433 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Anadolu Selçuklu Mimarisi

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi’nde inşa edilmiş hanları mimari ve süsleme özellikleri açısından ayrıntılı bir şekilde öğrencilere anlatmak.

Dersin İçeriği

Anadolu Selçuklu döneminin tanımı, tarihi coğrafyası ve kurulan ilk beyliklerden itibaren ortaya konan han örneklerinin plan tipleri, gelişimi kullanılan malzeme ve teknikler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili yapılan araştırmalara hakim olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Anadolu'da Selçuklu dönemi medreselerinin plan tiplerini tanır. Anlatım,
3 Anadolu'da Selçuklu dönemi medreselerinin yapılış amaçlarını kavrar. Anlatım,
4 Anadolu Selçuklu dönemi medreselerin eğitim sistemi hakkında bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Beylikler dönemi hanlarının plan, mimari ve süsleme özelliklerini tanır. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konu hakkında yapılan temel araştırma ve yayınları açıklar
2 Hanın tanımı ve tarihçesi
3 Anadolu’da kervan yolları ve kervansaray mimarisi
4 Anadolu Selçuklu dönemi kervansaraylarının ilk örnekleri
5 Plan tipleri: Anadolu Selçuklu Dönemi Kervansarayları (açık)
6 Plan tipleri: Anadolu Selçuklu Dönemi Kervansarayları (açık)
7 Plan tipleri: Anadolu Selçuklu Dönemi Kervansarayları (kapalı)
8 Sınav
9 Plan tipleri: Anadolu Selçuklu Dönemi Kervansarayları (kapalı)
10 Plan tipleri: Anadolu Selçuklu Dönemi Kervansarayları (eş odaklı)
11 Plan tipleri: Anadolu Selçuklu Dönemi Kervansarayları (eş odaklı)
12 Beylikler Dönemi açık avlulu Medreseleri
13 Beylikler Dönemi Kervansarayları
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

ASLANAPA, O., Yüzyıllar Boyunca Türk Sanatı (14. Yüzyıl), Ankara, 1997. 
ALTUN Ara., Ortaçağ Türk Mimarisinin Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul:Arkeoloji ve Sanat Yayınları, 1988.
DIEZ, E. ASLANAPA, O., Karaman Devri Sanatı, İstanbul, 1950.
KONYALI İ.Hakkı., Abideleri ve Kitabeleri ile Karaman Tarihi, İstanbul:Baha Matbaası, 1967.
DÜLGERLER O.Nuri.,Karamanoğulları Dönemi Mimarisi, Ankara:Türk Tarih Kurumu, 2006. 
BAŞ, Ali, Beylikler Dönemi Hanları, Konya, 1989. 
ALTUN, A., Kütahyanın Türk Devri Mimarisi-Bir Deneme,Kütahya,İstanbul,1981
İlknur Aktuğ Kolay XIV.yüzyıl Beylikler Mimarisinde Yapım Teknikleri
KIZILTAN A. , Anadolu Beyliklerinde Cami ve Mescitler, İstanbul, 1958. 
ÖNEY Gönül, Beylikler Devri Sanatı, Ankara:Türk Tarih Kurumu, 1989.
ÜNAL R Hüseyin., Birgi: Tarihi, Tarihi Coğrafyası ve Türk Dönemi Anıtları, Ankara: Kültür Bakanlığı, 2001. 
UYSAL A.Osman.,Germiyanoğulları Beyliğinin Mimari Eserleri, Atatürk Kültür Merkezi, 2006.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Konu ile ilgili yapılan araştırmalara hakim olur 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Anadolu'da Selçuklu dönemi medreselerinin plan tiplerini tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Anadolu'da Selçuklu dönemi medreselerinin yapılış amaçlarını kavrar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Anadolu Selçuklu dönemi medreselerin eğitim sistemi hakkında bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Beylikler dönemi hanlarının plan, mimari ve süsleme özelliklerini tanır. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5