Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Koruma ve Onarım SAN 334 6 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Mert AĞAOĞLU
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarihi çevre ve kültürel varlıkları koruma bilincini geliştirmek, koruma ve onarım çalışmalarının detaylı olarak anlatılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Koruma düşüncesinin tarihi, taşınır-taşınmaz kültür varlıklarını değerlendirme kriterlerinin belirlenmesi,eski eserlerin onarımı için yapılan ön çalışmalar ve restorasyon teknikleri, anıtlarda bozulmaya neden olan etkiler, koruma ve onarım mevzuatı, örgütlenmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müdahale ve koruma bilincine sahip olur. Anlatım, Beyin Fırtınası, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler,
2 Koruma düşüncesinin tarihi gelişimini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Restitüsyon ve restorasyon proje hazırlama yöntemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
4 Tarihi bir eserin tahribatına sebep olan etkenleri belirler. Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
5 Taşınır-taşınmaz kültür varlıkları için düzenlenen yasaları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Tarihi eserleri analiz edecek bilgiyi edinir Anlatım, Beyin Fırtınası,
7 Restorasyon projesi için gerekli sanat tarihi araştırmalarını yapar. Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, koruma düşüncesinin tarihi gelişimi, restorasyon kuramları
2 Restorasyon kuramları
3 Carta del Restauro ve Venedik Tüzüğü
4 Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler- yapısal etkenler
5 Doğal koşullar, insanların neden olduğu tahribatlar
6 Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar
7 Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar
8 Restorasyon öncesinde yapılacak çalışmalar
9 Ara sınav
10 Restorasyon teknikleri
11 Restorasyon teknikleri
12 Restorasyon teknikleri
13 Sit kavramı, örnekler, tarihi çevrenin korunması
14 Kültür varlıklarının korunması için yapılan düzenlemeler, uygulama hiyerarşisi
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları AHUNBAY Z., Tarini Çevre Koruma ve Restorasyon, İstanbul, 1996.
TUNCER O.C., Rölöve ve Restorasyon, Diyarbakır: Dicle Üniversitesi Müh.Mim. Fakültesi , 1990.
STRIKE J., Architecture in Conservation: Managing Development at Historic Cites, London ,1994.
KATHPALIA Y.P., Arşiv Malzemesinin Korunması ve Restorasyonu, (trc.) Nihal Somer,Ankara: Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü Cumhuriyet Arşivi Dairesi Başkanlığı, 1990.
ERDER C., Our Architectural Heritage, from conciousness to coınservation, UK, 1986.
ALSAÇ Ü., Türkiyede Restorasyon, İstanbul: İletişim Yayınları, 1992.
KUBAN D., "Modern Restorasyon İlkeleri Üzerine Yorumlar",Ankara: Vakıflar Dergisi,S.VIII,1970,s.342-343.
Rölöve ve Restorasyon Dergisi,Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü.
Restorasyon-Konservasyon Arkeoloji ve Sanat Tarihi Yıllığı, Ankara: Vakıflar Genel Müdürlüğü.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Müdahale ve koruma bilincine sahip olur. 5 5 5 5 5 5
2 Koruma düşüncesinin tarihi gelişimini açıklar. 5 5
3 Restitüsyon ve restorasyon proje hazırlama yöntemlerini bilir. 5 5 5
4 Tarihi bir eserin tahribatına sebep olan etkenleri belirler. 5 5
5 Taşınır-taşınmaz kültür varlıkları için düzenlenen yasaları açıklar. 5 5
6 Tarihi eserleri analiz edecek bilgiyi edinir 5 5 5 5 5 5
7 Restorasyon projesi için gerekli sanat tarihi araştırmalarını yapar. 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 8 16
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5