Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Kitap Kültürü ve Sanatları | SAN 301 | 5 | 3 + 1 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ELA TAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mert AĞAOĞLU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk sanat tarihinde, kitap sanatları bağlamında geçmişten günümüze hat, tezhip, ebru, kat´ı ve cilt sanatı örnekleri incelenir. |
Dersin İçeriği | Cilt, ebru, kat´ı, tezhip ve hat sanatlarının gelişimi, sanatçılar ve üsluplar bağlamında ele alınmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzemeyi betimler | Eğitsel Oyun, | |
2 | Bezeme türleri arasındaki bağlantıları saptar | Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kitap sanatlarının gelişimini bilir | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
4 | Konuyla ilgili karşılaştırmalı yargıya varır | Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Konuyla ilgili araştırma planı önerir | Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, | |
6 | Eserler arasındaki kültürel farklılıkları analiz eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Kapsam ve Sınırları, Kaynaklar | |
2 | Kitap, Kültür ve Sanat Kavramları | |
3 | Kitap Sanatlarının Doğuşu | |
4 | Hat Sanatı Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler | |
5 | Aklam-ı Sitte ve Hattatlar | |
6 | Tezhip Sanatı Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler | |
7 | Tezhip Türleri | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Cilt Sanatının Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler | |
10 | Cilt Türleri | |
11 | Ebru Sanatının Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler | |
12 | Ebru Türleri | |
13 | Kat'ı Sanatı | |
14 | Minyatür Sanatı Tarihçesi ve Kullanılan Malzemeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin hocası tarafından verilecektir |
Ders Kaynakları | BİROL,İnci,DERMAN,Çiçek,Motifler,Kubbealtı Yayınları, İstanbul 1991 İslam Sanatında Türkler, Yapı Kredi Yayınları,İstanbul, 1982 ERSOY, Ayla, Türk Tezhip Sanatı, Akbankın bir kültür hizmeti, İstanbul, 1988 KESKİNEL, Cahide, Türk Süsleme Sanatlarında Stilize Çiçekler-HATAİ, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 2000 ÖZEL, Mehmet, Geleneksel Türk Sanatları, Kültür Bakanlığı Yayınları, İstanbul, 1995 ÖZEL, Mehmet, Türkiyenin Şaheserlerinden Örnekler, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1999 ÖZEN, Mine Esiner, Türk Tezhip Sanatı, Gözen Kitap ve Yayınevi,İst.2003 ÖZEN, Mine Esiner, Tezhip Sanatından Örnekler, Özen Kitabevi,İst.2007. Derman, U, (1997), Türk Sanatında Ebru, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | ||||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | ||||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | ||||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | ||||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzemeyi betimler | |||||||||||
2 | Bezeme türleri arasındaki bağlantıları saptar | 5 | ||||||||||
3 | Kitap sanatlarının gelişimini bilir | 5 | 5 | |||||||||
4 | Konuyla ilgili karşılaştırmalı yargıya varır | |||||||||||
5 | Konuyla ilgili araştırma planı önerir | 5 | 5 | |||||||||
6 | Eserler arasındaki kültürel farklılıkları analiz eder | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |