Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Köşk ve Kasırları SAN 444 8 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders kapsamında Osmanlı sivil mimarisinin unsurlarından olan köşk ve kasırların tarihi süreçte plan, mimari ve süsleme unsurları bakımından bazı değişiklikler geçirmesi konusunda durulması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Osmanlı döneminde inşa edilen köşk ve kasırlar öncelikle plan ve süsleme yönünden incelenecektir. Aynı zamanda bu yapıların sivil mimari içerisindeki yerleri ve Osmanlı kültürüne olan katkıları anlatılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konunun sınırlarını çizer ve daha önce yapılan araştırmalar hakkında söz sahibi olur Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Anlatım,
2 Köşk ve kasır mimarisi üzerinden farklı mimari üslupları yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
3 Osmanlı Köşk ve kasır mimarisinin farklı yönlerini başlangıcından 19.yy.´ın sonuna kadar tanıtır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
4 İstanbul´da günümüze kadar gelen ve gelemeyen köşk ve kasırlardan örnekler verip değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Sivil mimarlık terminolojisine hakim olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
6 Konusu hakkında araştırma önerisi sunar Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amacı ve sınırları, konu ile ilgili kaynakların değerlendirilmesi
2 Genel hatlarıyla kasır ve köşk mimarisinin tanımlanması
3 Osmanlı Köşk mimarisinden örnekler
4 Osmanlı Köşk mimarisinden örnekler
5 Osmanlı Köşk mimarisinden örnekler
6 Osmanlı Kasır mimarisinden örnekler
7 Osmanlı Kasır mimarisinden örnekler
8 Osmanlı Kasır mimarisinden örnekler
9 Osmanlı Kasır mimarisinden örnekler
10 Ara Sınav
11 Kasır ve köşklerdeki mimarlık ve kültürel değişimi değerlendirilmesi
12 Modernleşme ve üslup açısından değerlendirme
13 Modernleşme ve üslup açısından değerlendirme
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

Eldem, Sedat H., Köşkler ve Kasırlar I-II, İstanbul 1974.
Gülersoy, Çelik, Yıldız Parkı ve Malta Köşkü, İstanbul 1983.
Kuban, Doğan, İstanbul - Bir Kent Tarihi, İstanbul 1996.
Yücel, İhsan, Aynalıkavak Kasrı, Ankara 1987.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Konunun sınırlarını çizer ve daha önce yapılan araştırmalar hakkında söz sahibi olur 5 5
2 Köşk ve kasır mimarisi üzerinden farklı mimari üslupları yorumlar 5 5
3 Osmanlı Köşk ve kasır mimarisinin farklı yönlerini başlangıcından 19.yy.´ın sonuna kadar tanıtır 5 5
4 İstanbul´da günümüze kadar gelen ve gelemeyen köşk ve kasırlardan örnekler verip değerlendirir 5 5
5 Sivil mimarlık terminolojisine hakim olur 5 5
6 Konusu hakkında araştırma önerisi sunar 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 35
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 7 14
Ödev 1 13 13
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5