Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Erken Osmanlı Mimarisi | SAN 303 | 5 | 3 + 1 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MERT AĞAOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osman Gazi´den Sultan II. Murad döneminin sonuna kadar olan mimari eserlerin, gruplandırılarak kronolojik olarak ayrıntılı bir biçimde öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Cami mimarisi, plan tipleri,türbeler, medreseler, hamam, han-bedesten ve Osmanlı külliyeleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Erken Osmanlı mimarisinin sınırlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Mimari eserleri dönemi içindeki dğer beyliklerin eserleri ile yapı türü malzeme ve teknik bakımından karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
3 | Bu dönem mimarisinin getirdiği yenilikleri yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Osmanlının erken dönem eserlerinin daha sonraki dönemlere etkisini ifade eder | Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Osmanlının kültürel hayatı ile mimari arasında bağ kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
6 | Dönemin gelişim aşamalarını örnekleriyle ortaya koyar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken Osmanlı sanatı kavramı, kronoloji ve konu hakkındaki kaynakların değerlendirilmesi. | |
2 | Cami mimarisi ve plan tipleri | |
3 | Osman ve Orhan Gazi dönemi eserleri | |
4 | I. Murad (Hüdavendigar) dönemi eserleri | |
5 | Yıldırım Bayezid ve Fetret dönemi eserleri | |
6 | Çelebi Sultan Mehmed dönemi eserleri | |
7 | II. Murad dönemi eserleri | |
8 | Osmanlı türbelerin genel özellikleri ve Selçuklu dönemi ile karşılaştırılması | |
9 | Ara sınav | |
10 | Türbe mimarisi, | |
11 | erken Osmanlı medreselerinin genel özellikleri ve Selçuklu dönemi ile karşılaştırılması | |
12 | Han, bedesten ve hamam mimarisi | |
13 | Erken devir Osmanlı külliyeleri | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir. |
Ders Kaynakları | KURAN Abdullah., İlk Devir Osmanlı Mimarisinde Camii, Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, 1964. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. | X | |||||
2 | Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
3 | Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir | X | |||||
4 | Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer. | X | |||||
5 | Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. | X | |||||
6 | Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. | X | |||||
7 | Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. | X | |||||
8 | Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. | X | |||||
9 | Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. | X | |||||
10 | Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. | X | |||||
11 | Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Erken Osmanlı mimarisinin sınırlarını bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Mimari eserleri dönemi içindeki dğer beyliklerin eserleri ile yapı türü malzeme ve teknik bakımından karşılaştırır | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Bu dönem mimarisinin getirdiği yenilikleri yorumlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Osmanlının erken dönem eserlerinin daha sonraki dönemlere etkisini ifade eder | |||||||||||
5 | Osmanlının kültürel hayatı ile mimari arasında bağ kurar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Dönemin gelişim aşamalarını örnekleriyle ortaya koyar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |