Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortaçağ İslam Sanatı SAN 201 3 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. ELA TAŞ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal Okumuş

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kronolojik olarak Endülüs Emevi, Mağrib (Muvahhit, Murabıt), Nasri, Fatimi,  Eyyubi, Memluk dönemleri mimarisi ile çevre kültürlerin karşılaştırmalı olarak öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

İslam inancını benimsemiş toplumlarda mimari ve görsel sanat ürünlerinin biçim, biçem ve içerik sorunları, sanatçı-hami ilişkileri ve üretim süreçleri,İslam inancının yönlendirdiği kültür ve uygarlığın sanata yansıması, yerel ve komşu kültürlerin sanat gelenekleri ve ifade biçimleriyle ilişkileri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslam sanatı ile ilgili genel bilgi ve tartışmaları, yayınları tanır Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Kültürel miras ve sanat yapıtlarını koruma bilincini geliştirir Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Eğitsel Oyun,
3 İslam toplumlarının kültürel etkinliklerini açıklayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Tarihi ve coğrafi bağlam içerisinde eserleri değerlendirir Eğitsel Oyun,
5 Sanatçı ile hami ilişkisini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
6 İslam inancının sanata yansımalarını sorgular
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortaçağ İslam Sanatına Giriş
2 Endülüs Emevi Devleti Tarihi ve Sanatı
3 Muluku't Tavaif Devri Tarihi ve Sanatı
4 Mağrib (Murabıtlar ve Muvahhidler) Devri Tarihi ve Sanatı
5 Nasri (Beni Ahmer) Devri Tarihi ve Sanatı
6 Fatımi Devri Tarihi ve Sanatı
7 Fatımi Devri Mimarisi
8 Ara sınav
9 Eyyubi Devri Tarihi ve Sanatı
10 Eyyubi Devri Mimarisi
11 Memluk Devri Tarihi ve Sanatı
12 Bahri Memlukleri Devri Mimarisi
13 Burci Memlukleri Devri Mimarisi
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin hocası tarafından verilecektir

Ders Kaynakları

Cahen, Claude (1990). Doğuundan Osmanlı Devletinin Kuruluşuna Kadar İslamiyet (Çev. E. N. Erendor), Ankara Grabar, Oleg (1988). İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul.
Hillenbrand, Robert (2005),Islam Sanatı ve Mimarlığı (Çev. Ç. Kafescioğlu), İstanbul.
Kuban, Doğan (1995). Türk ve İslam Sanatı üzerine Denemeler, İstanbul.
İslam Ansiklopedisi
Türkiye Diyanet Vakfı slam Ansiklopedisinden ilgili maddeler.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip, bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir.
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formüle eder ve çözer.
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
7 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular.
8 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
9 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
10 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur.
11 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İslam sanatı ile ilgili genel bilgi ve tartışmaları, yayınları tanır 5 5 5
2 Kültürel miras ve sanat yapıtlarını koruma bilincini geliştirir 5 5 5
3 İslam toplumlarının kültürel etkinliklerini açıklayabilir
4 Tarihi ve coğrafi bağlam içerisinde eserleri değerlendirir 5 5 5
5 Sanatçı ile hami ilişkisini analiz eder 5 5
6 İslam inancının sanata yansımalarını sorgular 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6