Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metindilbilim I | AMT 203 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EYÜP ZENGİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi EYÜP ZENGİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Metindilbilim alanındaki temel terimleri öğrenme. Sesten söz dizimine metni oluşturan yapıları öğrenme. Metin türlerini ve yapılarını öğrenme. |
Dersin İçeriği | Textsorten, Textklassifikationskriterien,Thema-Rhema-Gliederung, Konnektoren, Ellipse, Anapher, Katapher, Tempusformen, Textsorten,Textinterne Kriterien,Textexterne Kriterien, Textproduktion und Textrezeption,Textanalyse
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metni ve metin türlerini tanımlar. | ||
2 | Metinsellik ölçülerini tanımlar. | ||
3 | Sesten söz dizimine metni oluşturan yapıları bilir. | ||
4 | Sözdimsel çözümleme yapmayı bilir. | ||
5 | Metni oluşturan yapıların eşdeğerliliğini öğrendiği yabancı dil ile karşılaştırır. | ||
6 | Metnini yapısını zaman kip ve görünüş açısından değerlendirir. | ||
7 | Metin tipolojilerini tanımlayabilir. | ||
8 | Metinde küçük yapı ve büyük yapı konusunda değerlendirme yapabilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Womit beschäftigt sich die Textlinguistik? | |
2 | Was ist ein Text | |
3 | Thema-Rhema-Gliederung | |
4 | Rekurrenz, Wiederaufname | |
5 | Paraphrase, Parallelismus, Deixis, Pro-Form | |
6 | Konnektoren, Ellipse, Anapher, Katapher | |
7 | Tempusformen | |
8 | Zwischenprüfung | |
9 | Textsorten | |
10 | Textklassifikationskriterien | |
11 | Textinterne Kriterien | |
12 | Textexterne Kriterien | |
13 | Textproduktion und Textrezeption | |
14 | Textanalyse |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin öğretim elemanının hazırladığı ders notları ve Power-Point sunumları
|
Ders Kaynakları | Metindilbilim ve Örnem Metin Çözümlemeleri, Gülşen TORSUDAĞ, İlker AYDIN (2017) Einführung in die Textlingvistik, Dubová, Martina PALLOVA (2006) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mütercim-Tercümanlığın geçirdiği tarihi gelişim süreci hakkında yeterli bilgi sahibi olma | ||||||
2 | Bütün üslup düzeyleri dâhil olmak üzere, anadili ve kültürüne hâkim olma | X | |||||
3 | En az iki yabancı dili çok iyi bilme | ||||||
4 | Üçüncü bir yabancı dili anadile doğru çeviri yapabilecek düzeyde bilme | ||||||
5 | Kaynak dildeki bir metni anlayarak erek dile hatasız aktarabilme | ||||||
6 | Çeviride kalite ve tutarlılığı artırmak amacıyla, terminoloji çalışması hakkında gerekli kuramsal bilgiye ve yöntemlere sahip olma | ||||||
7 | İletişimde kültürel farklılıkları bilme | ||||||
8 | Bildiği yabancı dillerin kültürlerini iyi tanıma ve izleme | ||||||
9 | Bilgiye kısa zamanda erişebilecek araştırma ve bilgi edinme vasıtalarını bilme | X | |||||
10 | Çeviri sürecinde kullanılan sözlük, ansiklopedi, bilgisayar ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
11 | Sözlü ya da yazılı çevirmenlik mesleğinin değişik alanlarda uygulanış şekilleri hakkında bilgiye sahip olma | ||||||
12 | Çevirmenlik mesleğinin ve yasal çerçevesi hakkında bilgi sahibi olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Metni ve metin türlerini tanımlar. | 5 | 5 | ||||||||||
2 | Metinsellik ölçülerini tanımlar. | 5 | 5 | ||||||||||
3 | Sesten söz dizimine metni oluşturan yapıları bilir. | 5 | 5 | ||||||||||
4 | Sözdimsel çözümleme yapmayı bilir. | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Metni oluşturan yapıların eşdeğerliliğini öğrendiği yabancı dil ile karşılaştırır. | 5 | 5 | ||||||||||
6 | Metnini yapısını zaman kip ve görünüş açısından değerlendirir. | 5 | 5 | ||||||||||
7 | Metin tipolojilerini tanımlayabilir. | 5 | 5 | ||||||||||
8 | Metinde küçük yapı ve büyük yapı konusunda değerlendirme yapabilir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Performans Görevi (Uygulama) | 7 | 3 | 21 |
Toplam İş Yükü | 82 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |