Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Felsefesi FEL 421 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TAŞKIN EROL,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dil tasarımlarının tarihini serimlemek.
Dersin İçeriği Dil felsefesinin tarihini ana duraklarıyla açımlamak.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dil felsefesinin karakteristiklerini sayabilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Dil felsefecilerini temel sorunlarıyla birlikte öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kavramlar arasında dil felsefesinin kurduğu kimi bağlantıları kurma becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Tutarlı ve eleştirel düşünme becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Anlatım,
6 Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sofistlerin dil çalışmaları
2 Platon, Kratylos, Phaedros
3 Aristoteles, Kategoriler, Yorum Üzerine [1]
4 Augustinus, Modistae okulu ve ortaçağda göstergebilim [1]
5 Giambattista Vico’da “yazı” ve “konuşma” kavramları [1]
6 Johann Godfried Herder ve Wilhelm von Humboldt [3]
7 John Locke [3]
8 19. yüzyılın tarihsel dilbiliminde köken arayışı [3]
9 ARASINAV
10 Ferdinand de Saussure’ün 19. yüzyıl dilbilimine yönelik eleştirisi [2]
11 Wittgenstein’ın dil görüşü ile yapısalcı görüş arasındaki karşıtlık [2]
12 Roman Jakobson [2]
13 Jacques Derrida’nın Saussure eleştirisi [2]
14 Farklı dil tasarımları doğrultusunda gelişen farklı metin ve metin incelemesi anlayışları [2]
Kaynaklar
Ders Notu 1. Çiğdem Dürüşken, Rhetorica.
2. Platon, Kratylos; Phaedros.
3. Aristoteles, Kategoriler; Yorum Üzerine; Retorik.
4. Augustinus, De Dialectica; De Magistro.
5. Erfurtlu Thomas, De modis significandi.
6. Giambattista Vico, Yeni Bilim.
7. Johann Godfried Herder, “On Language”, Selected Writings.
8. John Locke, İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme.
9. Maurice Olender, Cennetin Dilleri.
10. Umberto Eco, Avrupa Kültüründe Kusursuz Dil Arayışı.
11. Ferdinand de Saussure, Genel Dilbilim Dersleri.
12. Wittgenstein, Tractatus.
13. Roman Jakobson, Sekiz Yazı.
14. Jacques Derrida, “Gösterge”, Toplumbilim.
Ders Kaynakları 15. Michel Foucault, Ders Özetleri.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır.
2 Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır.
3 Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir.
4 Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler.
5 İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir.
6 Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler.
7 Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar.
8 Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır.
9 Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler.
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır.
11 Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Dil felsefesinin karakteristiklerini sayabilir.
2 Dil felsefecilerini temel sorunlarıyla birlikte öğrenir.
3 Kavramlar arasında dil felsefesinin kurduğu kimi bağlantıları kurma becerisi kazanır.
4 Tutarlı ve eleştirel düşünme becerisi kazanır.
5
6
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5