Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Mantık | FEL 110 | 2 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAHMİ KARAKUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Bahadır Karadağ, Arş. Gör. Merve Ertene, Arş. Gör. Serhat Arslan, Arş. Gör. Onur Kabil, Arş. Gör. Merve Ertene |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin klasik mantık konu ve kavramlarını tanıması, bu konu ve kavramlara dair düşünüş özelliklerini öğrenmesi |
Dersin İçeriği | Kavram, tanım, beş tümel, kategoriler, önerme akıl yürütme, beş sanat, mantık yanlışları |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mantık problemlerini tanır. | Anlatım, | |
2 | Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Doğru ve tutarlı düşünür. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Kavramları doğru tanımlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Akıl yürütmeyi geliştirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mantığın Tanımı, Akıl İlkeleri ve Mantığın Mahiyeti | [1] Sayfa 11-35 |
2 | Mantığın Konusu, Gayesi, Önemi ve Faydaları | [3] Sayfa 11-23 |
3 | Mantığın Tarihçesi | [1] Sayfa 36-64 |
4 | Kavram, Çeşitleri ve Delâletleri, Kavramlar Arası İlişkiler | [1] Sayfa 65-78 |
5 | Beş Tümel ve Kategoriler | [1] Sayfa 79-89 |
6 | Tanım, Çeşitleri ve Şartları | [1] Sayfa 90-98 |
7 | Tanımda Ortaya Çıkan Hatalar, Tanımlanamazlar, Bölme ve Sınıflandırma | [1] Sayfa 99-112 |
8 | Önerme ve Çeşitleri | [1] Sayfa 113-130 |
9 | ARASINAV | |
10 | Modal Önermeler, Önermelerde Dağıtıcılık ve Önermeler Arası İlişkiler | [1] Sayfa 131-152 |
11 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar | [1] Sayfa 153-193 |
12 | Akıl Yürütme, Kıyas, Kıyasın Yapısı ve Unsurları, Yüklemli Kıyaslar | [1] Sayfa 153-193 |
13 | Bitişik ve Ayrık Şartlı Kıyaslar, Bileşik Kıyaslar, Düzensiz Kıyaslar | [1] Sayfa 194-217 |
14 | Tümevarım ve Analoji, Beş Sanat | [1] Sayfa 218-280 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Emiroğlu, İbrahim, Klasik Mantığa Giriş, Ankara 2004 |
Ders Kaynakları | [2] Öner, Necati, Klasik Mantık, Ankara 1991 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ayrıştırıcı ve birleştirici düşünme, okuma ve bilgilendirme becerisini kullanır. | ||||||
2 | Yerel ve evrensel düzeyde felsefe birikimlerini anlar ve aktarır. | ||||||
3 | Felsefe alanındaki oluşturulmuş kaynaklarda felsefî sorunlarla ilgili araştırmayı yürütür, yöntem geliştirir. | ||||||
4 | Evrensel felsefe sorunlarını yerel düzeydeki sorunlara göre yerini belirler. | ||||||
5 | İnsanlığın evrensel nitelikteki problemlerinin bilincinde olur, bu alandaki sorgulamaları gösterir. | ||||||
6 | Genel ve özel düzeyde bilim, kültür, sanat gibi alanlara ilişkin sorunlara felsefece değerlendirir, sorunları irdeler. | ||||||
7 | Bilim, din ve sanat alanlarına ilişkin genel ve yerel sorunlarda disiplinlerarası bilgiyi kullanır, planlar. | ||||||
8 | Çalışma alanlarında karşılaşılan tekil sorunları tanımlar, çözer ve gerektiğinde kullanır. | ||||||
9 | Sahip olunan bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü anlatır ve çözümler. | ||||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak felsefe alanındaki bilgileri izleyip meslektaşlarımla iletişim kurma becerisi kazanır. | ||||||
11 | Felsefenin gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mantık problemlerini tanır. | |||||||||||
2 | Klasik mantık ile diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||
3 | Temel felsefe kavramlarını kavrar ve birbirleriyle ilişkilendirir. | |||||||||||
4 | Doğru ve tutarlı düşünür. | |||||||||||
5 | Kavramları doğru tanımlar. | |||||||||||
6 | Akıl yürütmeyi geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 6 |
1. Ödev | 95 |
Toplam | 101 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 0 | 5 | 0 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |