Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Şifrelemeye Giriş MAT 364 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri Lineer Cebir ve Cebir derslerinin alınmış olması tavsiye edilir
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ÖZEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Matematik Bölümü Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilginin saklanması ve güvenli haberleşme gittikçe günümüzde önem kazanmaktadır. Cebir derslerinin pratik uygulamalarını içeren bu derste öğrencilerin teorik bilgilerini güncel hayata taşıyabilmesi hedeflenmektedir
Dersin İçeriği Cebirsel yapılar, Şifreleme Teknikleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sonlu cebirsel yapıları tanımlar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Cebirsel yapıları günlük problemlere uygular. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Şifrelemenin tarihçesini açıklar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Şifreleme tekniklerini tanımlar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Bilgileri, şifreleme tekniklerini kullanarak şifreler. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Bilginin transferinde ve depolanmasında bilgiyi korumak için şifreleme tekniklerini uygular. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Temel özellikler
3 Şifrelemenin tarihçesi
4 Kriptolojinin çalışma sistemi
5 Öteleme şifrelemesi
6 Afin şifrelemesi
7 Afin şifrelemesi
8 Vigenere şifrelemesi
9 Vigenere şifrelemesi
10 Hill şifrelemesi
11 Permütasyon şifrelemesi
12 Permütasyon şifrelemesi
13 RSA şifreleme sistemi
14 RSA şifreleme sistemi
Kaynaklar
Ders Notu [1] Wade Trappe, Lawrence C. Washington, Introduction to cryptography with Coding Theory, Prentice Hall 2001
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir.
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur.
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Sonlu cebirsel yapıları tanımlar.
2 Cebirsel yapıları günlük problemlere uygular.
3 Şifrelemenin tarihçesini açıklar.
4 Şifreleme tekniklerini tanımlar.
5 Bilgileri, şifreleme tekniklerini kullanarak şifreler.
6 Bilginin transferinde ve depolanmasında bilgiyi korumak için şifreleme tekniklerini uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 14 14
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4