Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematik Felsefesi | MAT 458 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYNUR ŞAHİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Matematik Bölümü araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Matematik nedir ? sorusuna cevap aramak, Matematik ile Felsefe arasındaki bağlantıyı araştırmak, Matematik felsefesine tarihi bir bakış, felsefe düşünce akımlarında Matematiğin yerinin bulunması . |
Dersin İçeriği | Matematik ile Felsefe arasındaki bağlantıyı araştırmak. Matematik felsefesine tarihi bir bakış, felsefe düşünce akımlarında Matematiğin yerinin bulunması , Matematiği sanatı, . |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematik ve felsefe arasındaki ilişkiyi kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Matematiksel bilginin oluşumunu belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Tarihsel olarak Matematik ve Matematik Felsefesini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Matematiği sanat olarak yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Matematik keşfedilmiş midir? Yoksa icat mı edilmiştir? gibi soruları yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Felsefe düşünce akımlarında matematiğin yerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Felsefe açısından matematik tanımları | |
2 | Matematik ve felsefe arasındaki ilişki | |
3 | Matematik bilginin oluşumu | |
4 | Matematik Felsefesine tarihi bir bakış | |
5 | Bilim felsefesi, bilim tarihi ve matematik | |
6 | Matematik felsefesindeki düşünce akımları | |
7 | Biçimcilik, Sezgicilik | |
8 | Platonculuk, Mantıkcılık | |
9 | Ara sınav | |
10 | Matematiksel kavramların gerçekliği | |
11 | Matematiğin temel ilkeleri | |
12 | Matematiğin diğer bilimlerle ilgisi ve farklı yönleri | |
13 | Matematiğin güzelliği | |
14 | Matematik keşfedilmiş midir? İcat mı edilmiştir? |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Gür, Bekir S.; Matematik Felsefesi, Kadim Yayınları, 2004. |
Ders Kaynakları | [2] Yıldırım, C.; Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi, 2019. [3]http://www.alieskici.com/matematik/matematik_felsefesi.htm |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. | X | |||||
2 | Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. | X | |||||
4 | Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. | ||||||
5 | Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. | ||||||
6 | Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. | X | |||||
7 | Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. | ||||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matematik ve felsefe arasındaki ilişkiyi kurar. | 5 | 4 | 5 | 4 | |||||
2 | Matematiksel bilginin oluşumunu belirler. | 5 | 4 | 5 | 4 | |||||
3 | Tarihsel olarak Matematik ve Matematik Felsefesini değerlendirir. | 5 | 4 | 5 | 4 | |||||
4 | Matematiği sanat olarak yorumlar. | 5 | 4 | 5 | 4 | |||||
5 | Matematik keşfedilmiş midir? Yoksa icat mı edilmiştir? gibi soruları yorumlar. | 5 | 4 | 5 | 4 | |||||
6 | Felsefe düşünce akımlarında matematiğin yerini belirler. | 5 | 4 | 5 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 35 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |