Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İntegral Eşitsizlikler MAT 461 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YALÇIN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Matematik ve uygulamalı bilimlerde karşımıza çıkabilecek olan çeşitli klasik ve integral eşitsizlikler hakkında genel bilgi vermek ve uygulamalarını göstermek.
Dersin İçeriği Eşitsizlikler, klasik eşitsizlikler, maksimum problemleri, integral eşitsizlikler, uygulamalar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik eşitsizlikleri tanır. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 İntegral eşitsizlikleri tanır. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Eşitsizliklerin ispatlarını öğrenir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Çeşitli problemlerde bu eşitsizlikleri uygular. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Wirtinger türü eşitsizlikleri tanımlar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Sobolev türü eşitsizlikler hakkında bilgi edinir. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Klasik eşitsizlikler
2 Aritmetik-geometrik ortalama eşitsizliği
3 Cauchy-Shwarz eşitsizliği
4 Hölder eşitsizliği, Young eşitsizliği
5 Üçgen eşitsizliği, minkowski eşitsizliği,
6 Maksimum minimum problemleri
7 Dido problemi, ters problem, zengin amerikan futbolcusu
8 Bazı integral eşitsizlikleri
9 Gronwal eşitsizliği
10 Jensen inequality, logaritmik konveklik eşitsizliği
11 Ara Sınav
12 Geri Minkovski ve Hardy eşitsizlikleri
13 wirtinger türü eşitsizlikler
14 Sobolev eşitsizlikleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Korowkin, K.K., Inequalities, T.M.D. yay. (çeviri) 1974.
[2] Beckenbach,E.F., Bellman, B., Introduction to Inequalities, TMD yay. (çeviri) 1962.
Ders Kaynakları [3] Hardy,G.H., Littlewood, G.P. Inequalities Cambridge univ. press, 1988.
[4] Akkouchi,M., Bazı integral eşitsizlikleri,
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur.
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Klasik eşitsizlikleri tanır.
2 İntegral eşitsizlikleri tanır.
3 Eşitsizliklerin ispatlarını öğrenir.
4 Çeşitli problemlerde bu eşitsizlikleri uygular.
5 Wirtinger türü eşitsizlikleri tanımlar.
6 Sobolev türü eşitsizlikler hakkında bilgi edinir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5