Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Farmasotik Teknolojiler | KIM 474 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEMRA YILMAZER KESKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Kimya Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin dozaj şekli hazırlamada kullanılan ilaç ve hammaddelerin tanımlarını, klasik ve modern terapötik formülasyonlar üzerindeki araştırmaları, ekstraksiyon yöntemleri ile ilaç hazırlanmasını ambalaj materyallerini ve bu materyaller ile boyar maddelerin etkileşimlerini öğrenmeleri hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Farmasötik Teknoloji alanındaki temel kavramlar kullanılarak ilaç taşıyıcı sistemleri, ilaç taşıyıcı sistemlerin (çözelti, emülsiyon ve süspansiyon gibi) akış özellikleri, biyoyararlanım ve biyofarmasötik temel kavramlarının araştırılmasıdır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlaç hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İlaç ambalaj mataryalleri hakında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Ambajlı ilaçların saklanması hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Farmasötik Teknolojide kullanılan temel hesaplamaları öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | İlaç dozaj formlarının hazırlanması ve formülasyonu hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Yeni ilaçlarda otoriteden izin alınması ile ilgili gereken prosesler hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlaç, ısıtma, karıştırma ve süzme yöntemleri | |
2 | Su, Çözeltiler | |
3 | Ekstraksiyon yöntemleri | |
4 | Ekstraksiyon yöntemleri ile hazırlanmış ilaçlar | |
5 | Aerosoller | |
6 | Ambalaj materyalleri | |
7 | Ambalajlı ilaçların saklanması | |
8 | Farmasötik hesaplamalar | |
9 | Arasınav | |
10 | İlaç taşıyıcı sistemler ve dozaj şekillerine giriş | |
11 | Dozaj formu hazırlanması ve formülasyon tasarımına giriş | |
12 | Yeni ilaç formülasyonu geliştirilmesi ve otoriteden izin alınması ve dozaj şeklinin kabul edilebilirliği için gereken tüm prosesler | |
13 | Formülasyon tasarımında farmasötik yaklaşımlar | |
14 | Modern analiz yöntemleri ile fiziksel ve kimyasal esasların farmasötik sistemlere uygulanması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Ergenç N., Gürsoy A., Ateş Ö., Farmasötik Kimya, İstanbul 1997.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlaç hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
2 | İlaç ambalaj mataryalleri hakında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
3 | Ambajlı ilaçların saklanması hakkında bilgi edinir. | ||||||||||||
4 | Farmasötik Teknolojide kullanılan temel hesaplamaları öğrenir. | ||||||||||||
5 | İlaç dozaj formlarının hazırlanması ve formülasyonu hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
6 | Yeni ilaçlarda otoriteden izin alınması ile ilgili gereken prosesler hakkında bilgi sahibi olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |