Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Humik Maddeler KIM 438 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Organik Kimya, Biyokimya ve Analitik Kimya derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET TUTAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Toprakta ve çevrede bulunan humik maddeleri tanıma ve humik maddelerin kullanım alanlarını keşfetmek.

Dersin İçeriği

Humik maddenin tabiatı, humik maddelerin ekstraksiyonu, humik maddenin oluşumu, humik maddenin kimyasal bileşimi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci humusun içeriğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Öğrenci humustaki humik asiti ekstrakte eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Öğrenci humik maddeleri saflaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Öğrenci humik maddenin tarımsal, çevresel, endüstriyel ve tıbbi önemini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Öğrenci humik maddenin kimyasal bileşimini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Humik asit moleküllerinin yapılarını ve NMR, IR ve Kütle spektrumlarını yourumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Humus kavramının tarihsel gelişimi [1] Sayfa 1-11
2 Humik maddelerinin yapısı ve oluşumu [1] Sayfa 14-26
3 Humik maddelerinin sınıflandırılması [1] Sayfa 29-45
4 Humik maddelerin ekstraksiyonu 1] Sayfa 46-57
5 Humik maddelerin saflaştırılması [1] Sayfa 58-71
6 Humik maddelerin türleri [1] Sayfa 72-80
7 Humik maddelerin elementel bileşimi [1] Sayfa 83-103
8 Humik maddelerin moleküler yapıları [1] Sayfa 103-114
9 ARASINAV
10 Humik maddelerin karakterizasyonu (elementel, kütle ve UV) [1] Sayfa 116-122
11 Humik maddelerin karakterizasyonu (IR, NMR, Elektron mikroskop) [1] Sayfa 123-146
12 Humik Maddelerin Çevrede Önemi [1] Sayfa 146-152
13 Humik Maddelerin Endüstride Önemi [1] Sayfa 153-171
14 Humik Maddelerin Farmokolojide Önemi [1] Sayfa 172-180
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Ders Notları (Prof. Dr. Ahmet Tutar)

Ders Kaynakları

[2] Kim H. Tan, Humic Matter in Soil and the Environment, Marcel Dekker, Inc, 2003, New York-USA.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. X
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi.
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi.
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. X
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti.
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Öğrenci humusun içeriğini bilir. 2 5 5 0 5 0 0 0 2 0 0 2
2 Öğrenci humustaki humik asiti ekstrakte eder. 3 4 4 0 5 0 0 0 1 0 0 2
3 Öğrenci humik maddeleri saflaştırır. 2 4 4 0 4 0 0 0 2 0 0 4
4 Öğrenci humik maddenin tarımsal, çevresel, endüstriyel ve tıbbi önemini bilir. 2 4 2 0 4 0 0 0 2 0 0 5
5 Öğrenci humik maddenin kimyasal bileşimini öğrenir. 3 4 4 0 4 0 0 0 2 0 0 2
6 Humik asit moleküllerinin yapılarını ve NMR, IR ve Kütle spektrumlarını yourumlar. 2 3 4 3 0 0 0 1 0 0 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 20
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Kısa Sınav 1 10 10
Ara Sınav 1 16 16
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 16 16
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
dersAKTSKredisi 5