Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Aromatik Kimya | KIM 433 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET TUTAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET TUTAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Aromatik bileşiklerin yapıların tanınması ve özelliklerinin bilinmesi |
Dersin İçeriği | Aromatiklik, teorik yaklaşımlar, Hückel kuralı ve aromatik reaksiyonlar |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci aromatikliğin farkına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Öğrenci aromatik bileşiklerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Öğrenci aromatik bileşiklerin endüstriyel alanını öğrenir. | Anlatım, Tartışma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Heterohalkalı bileşikler dahil aromatik, anti-aromatik, pseudo-aromatik ve non-aromatik bileşikleri tarif eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Aromatik bileşikleri isimlendirir. | Gösterip Yaptırma, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Aromatik bileşikler için sentetik yollar türetir. | Problem Çözme, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Aromatik reaksiyonlar için mekanizma yazar. | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Aromatik yan zincir reaksiyonlarına alifatik reaksiyon prensiplerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
9 | Benzenin beklenmedik kararlılığını ve onun zor olan indirgenme reaksiyonunun açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Aromatik Karakter | [1] Sayfa 1-11 |
2 | Teorik Yaklaşımlar | [1] Sayfa 14-26 |
3 | Benzenin Yapısı | [1] Sayfa 29-45 |
4 | Hückel Kuralı | [1] Sayfa 46-57 |
5 | Arenlerin Reaksiyonları | [1] Sayfa 58-71 |
6 | Araürün Sigma Kompleksleri | [1] Sayfa 72-80 |
7 | Elektrofilik Reaksiyonlar | [1] Sayfa 83-103 |
8 | Elektrofilik Sübstitüsyon Reaksiyonlarında Yönelme | [1] Sayfa 103-114 |
9 | ARASINAV | |
10 | ISPO Yerdeğiştirme Reaksiyonu | [1] Sayfa 116-122 |
11 | Kinetik ve Termodinamik Kontral | [1] Sayfa 123-146 |
12 | Aromatik Bileşiklerin İndirgenmesi (Birch) | [1] Sayfa 146-152 |
13 | Çok Halkalı Aromatik Bileşikler | [1] Sayfa 153-171 |
14 | Fullerenler ve Kimyası | [1] Sayfa 172-180 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Ders Notları (Prof. Dr. Ahmet Tutar) |
Ders Kaynakları | [1] Organic Chemistry, David Klein, Fourth Edition, Wiley, 2021. [2] Organic Chemistry, Francis A. Carey, Robert M. Giuliano, Neil T. Allison, Susan L. Bane, Twelfth Edition, Mc Graw Hill, 2024. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenci aromatikliğin farkına varır. | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
2 | Öğrenci aromatik bileşiklerin kimyasal ve fiziksel özelliklerini anlar. | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 | 0 | 0 | 3 |
3 | Öğrenci aromatik bileşiklerin endüstriyel alanını öğrenir. | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 | 3 | |
4 | Heterohalkalı bileşikler dahil aromatik, anti-aromatik, pseudo-aromatik ve non-aromatik bileşikleri tarif eder. | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 |
5 | Aromatik bileşikleri isimlendirir. | 2 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 0 | 1 | 0 | 0 | 3 |
6 | Aromatik bileşikler için sentetik yollar türetir. | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 | 3 | 0 | 1 | 0 | 0 | 4 |
7 | Aromatik reaksiyonlar için mekanizma yazar. | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 4 |
8 | Aromatik yan zincir reaksiyonlarına alifatik reaksiyon prensiplerini uygular. | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 | 4 |
9 | Benzenin beklenmedik kararlılığını ve onun zor olan indirgenme reaksiyonunun açıklar. | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 0 | 2 | 0 | 0 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 80 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,2 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |