Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlaç Aktif Madde Sentezi | KIM 334 | 6 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | 4 yıllık lisans mezunu olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | Reaksiyon mekanizmaları, Azot kimyası |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN, |
Dersin Yardımcıları | Organik Kimya ABD Araştırma Görevlileri. |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | İlaç endüstrisinde çalışacak olan öğrencilerin ilaç aktif maddelerinin yapılarını tanıması, yapı-aktiflik ilişkisini ve ilaçların sınıflandırılması konusunda bilgilendirilmeleri. Yaygın olarak sentezlenen bazı ilaç aktif maddelerinin sentez yöntemlerinin incelenmesi ve sentez kademelerinde çıkabilecek problemlerin nasıl aşılacağı konusunda bilgi verilmesi |
Dersin İçeriği | İlaç aktif madde yapıları ve sınıflandırılması, Sinir ,Kalp-Damar ile Sindirim sistemine etki eden ilaçlar ve Kemoterapötik, Antibiyotik, Antifungal Antiviral ve Antikanser İlaçlar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlaç aktif madde yapılarını tanır, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, | |
2 | İlaçları sınıflandırır | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, | |
3 | Reaksiyon mekanizmalarını anlar ve yorumlar | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, | |
4 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkınlığı gelişir | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlaç aktif madde yapıları ve sınıflandırılması | [1] Sayfa 1-9 |
2 | Sinir sistemine etkieden ilaçlar; Dopamin ve Kamazepam Sentezi | [1] Sayfa 198-200, 262-265 |
3 | Promazin ve Doksepin Sentezi | [1] Sayfa 280-293, 310-324 |
4 | Kalp-Damar sistemine etki eden ilaçlar; Teofilin Sentezi | [2] Sayfa 798-800, 811-820 |
5 | Amiodaron ve Nifedipin | [2] Sayfa 959-964, 970-973 |
6 | Sindirim sistemine etki eden ilaçlar; Ranitidin ve Trimetobenzamid Sentezi | 2] Sayfa 974-987 |
7 | Emodin ve Kodein Sentezi | [2] Sayfa 1015-1019 |
8 | Kemoterapötik ilaçlar; Nüfiroksin ve Tiyofuraden Sentezi | |
9 | ARASINAV | |
10 | Antibiyotik ilaçlar; Penisilin Sentezi | [2] Sayfa 1073-1091 |
11 | Antifungal ilaçlar; Klotrimazol Sentezi | [2] Sayfa 1156-1166 |
12 | Antiviral İlaçlar ; Trifluridin Sentezi | [2] Sayfa 1174-1179 |
13 | Antikanser İlaçlar; Mitomisin Sentezi | 2] Sayfa 1209-1211 |
14 | Prazikuantel Sentezi | [2] Sayfa 1269-1274 |
Kaynaklar | ||
---|---|---|
Ders Notu | Aktif madde sentezi ve mekanizmalarını içeren kaynak her ders esnasında dağıtılmaktadır |
|
Ders Kaynakları | 1] AKGÜN; H., BALKAN, A., BİLGİN, A.A., Farmasötik Kimya, Irmak Matbaası, Ankara, 2000.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlaç aktif madde yapılarını tanır, | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2 | 2 | 4 | 1 | 3 |
2 | İlaçları sınıflandırır | ||||||||||||
3 | Reaksiyon mekanizmalarını anlar ve yorumlar | ||||||||||||
4 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkınlığı gelişir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 50 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
dersAKTSKredisi | 3 |