Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anorganik Kimya Laboratuvarı | KIM 310 | 6 | 0 + 4 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARMAĞAN GÜNSEL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MERYEM NİLÜFER YARAŞIR, Prof.Dr. ARMAĞAN GÜNSEL, |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kimya öğrencilerine anorganik kimya temel konularını deney yaparak anlayabilmesi için gerekli bilgi ve kavramları kazandırmak. Anorganik kimyada ve koordinasyon kimyasında temel kavramların ve yapıların detaylı anlaşılmasını sağlamak ve edinilen bilgileri kullanabilme becerisini kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Deneylerle ilgili teorik bilgi verilmesi; geçiş metali bileşiklerinin oluşturmuş olduğu koordinasyon bileşiklerinin tanınması; yapılarının aydınlatılması; kimyasal bağlanma türlerinin ve buna bağlı olarak spektroskopik ve kimyasal özelliklerinin irdelenmesi; anorganik kimyadaki kimyasal tepkime türleri ve bunların mekanizmaları; koordinasyon bileşiklerinin kullanım alanlarının tanınması ve organometalik kimyanın anlaşılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İş sağlığı ve güvenliği, laboratuvar kuralları ve kimyasal ve laboratuvar malzemeleri hakkında bilgi sahibi olunur. | Problem Çözme, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Katı peroksit bileşiklerinin sentezini, endüstrideki önemi hakkında bilgi edinir. | Problem Çözme, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Çift tuzların (şaplar) çeşitlerini, üretimini, önemini ve uygulama alanlarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Metal yüzeylerinin pasifleştirilmesi hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Fosfor ve fosfat kimyası hakkında bilgi edinir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Koordinasyon bileşikleri sentezi, özellikleri ve önemi hakkında bilgi sahibi olunur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Ftalosiyanin bileşiklerinin üretimi, önemi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olunur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Schiff bazı komplekslerinin sentezi ve sonrasında FTIR gibi karakterizasyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olunur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
9 | Spektroskopik metodla (Job) kompleks oluşumunun incelenmesi hakkında bilgi sahibi olunur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
10 | Bioanorganik bileşiklerinin sentez yöntemlerini, canlılar için önemini ve uygulama alanlarının önemini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laboratuvar kuralları (iş sağlığı ve güvenliği) | |
2 | Cam ve kimyasal malzemelerin tanıtılması | |
3 | Çift tuzlar | |
4 | Metal yüzeylerinin pasifleştirilmesi | |
5 | Fosfor ve fosfat kimyası | |
6 | Koordinasyon bileşiklerinin reaksiyonları 1 | |
7 | Koordinasyon bileşiklerinin reaksiyonları 2 | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ftalosiyaninler | |
10 | Schiff bazı komplekslerinin sentezi ve FT-IR spektrumu ile karakterizasyonu | |
11 | Spektroskopik metodla kompleks oluşumunun incelenmesi (Job metodu) | |
12 | Bioanorganik kimya | |
13 | Telafi deneyleri/Kısa Sınav | |
14 | Telefi deneyleri/Rapor teslimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Anorganik Kimya Lab. Deney Föyü |
Ders Kaynakları | [1] Tunalı N. Kemal, Özkar Saim Anorganik Kimya, Gazi Kiyapevi, 2005, Ankara. [2] Ölmez Halis, Yılmaz V. Turan Anorganik Kimya Temel Kavramlar, Otak Form-Ofset, 2004, Samsun. [3] Miessler Gary L., Tarr Donald A, Çeviri Editörleri; Katacan Nurcan, Gürkan Preihan İnorganik Kimya, Palme Yayıncılık, 2002, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İş sağlığı ve güvenliği, laboratuvar kuralları ve kimyasal ve laboratuvar malzemeleri hakkında bilgi sahibi olunur. | 5 | |||||||||||
2 | Katı peroksit bileşiklerinin sentezini, endüstrideki önemi hakkında bilgi edinir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
3 | Çift tuzların (şaplar) çeşitlerini, üretimini, önemini ve uygulama alanlarını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
4 | Metal yüzeylerinin pasifleştirilmesi hakkında bilgi edinir. | ||||||||||||
5 | Fosfor ve fosfat kimyası hakkında bilgi edinir. | 5 | 5 | 5 | |||||||||
6 | Koordinasyon bileşikleri sentezi, özellikleri ve önemi hakkında bilgi sahibi olunur. | 5 | 5 | ||||||||||
7 | Ftalosiyanin bileşiklerinin üretimi, önemi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
8 | Schiff bazı komplekslerinin sentezi ve sonrasında FTIR gibi karakterizasyon yöntemleri hakkında bilgi sahibi olunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
9 | Spektroskopik metodla (Job) kompleks oluşumunun incelenmesi hakkında bilgi sahibi olunur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
10 | Bioanorganik bileşiklerinin sentez yöntemlerini, canlılar için önemini ve uygulama alanlarının önemini öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,24 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |