Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Enstrümental Analiz Laboratuvarı | KIM 308 | 6 | 0 + 4 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Enestrümental Analiz dersini almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Kromatoğrafi dersini alması önerilir. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ABDİL ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ABDİL ÖZDEMİR, Prof.Dr. MUSTAFA İMAMOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kimya bölümünde öğrenim gören öğrencilerin enstrümental analiz dersinde öğrendikleri teorik bilgileri laboratuvar ortamında cihazları kullanarak uygulayabilmelerinin sağlanması, onların bireysel deneyim ve becerilerinin nicel ve nitel bilgi toplayabilmek için artırılmasına yönelik olarak piyasa koşullarına uygun biçimde yetiştirilmesini sağlamak şeklinde özetlenebilir. |
Dersin İçeriği | Laboratuvar uygulamalarına giriş, Laboratuvar iç yönergesi, Risk değerlendirmesi, Nicel ve nitel analiz teknikleri, Kalibrasyonu, UV spektrometresi, Atomik absorpsiyon spektrometresi ve benzer teknikler, Plazma spektrometreleri, Infrared spektrometresi, IR spektrumlarının yorumlanması. NMR spektrometresi, NMR spektrumlarının yorumlanması. Kütle spektrometresi ve spektrumlarının yorumlanması, Kromatografik metotlar ve spektrumların yorumlanması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir. | Problem Çözme, | Çoktan Seçmeli Testler, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Aletli analiz tekniklerini kullanarak analiz yapar | Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Analiz sırasında ortaya çıkan aletsel sorunları çözer ve çözüm üretme beceri ve deneyimine sahip olur | Problem Çözme, Proje, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Analizde elde edilen sonuçları yorumlar | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Belirli grup maddelerin analizinde uygun metot geliştirir | Problem Çözme, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Bilinmeyen numunelerle karşılaşıldığında uygun metot seçer | Benzetişim, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Karışım halindeki maddelerin analizlerinde uygun metotları | Problem Çözme, Proje, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Farklı metodları bir analizin yapılabilmesinde kombine olarak kullanır | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliği | [1] Sayfa ii-vi |
2 | Temel bilgiler: Kantitatif analizde kullanılan kalibrasyon teknikleri | [1] Sayfa 1-6 |
3 | Atomik absorpsiyon spektrometresiyle kutulanmış içeceklerde demir tayini | [1] Sayfa 8-10 |
4 | Çeşitli yağların yağ asidi oranlarının gaz kromatografisi (GC) ile belirlenmesi | [1] Sayfa 11-16 |
5 | Alev emisyon spektrometresiyle sodyum ve potasyum tayini | [1] Sayfa 17-19 |
6 | ICP-Atomik emisyon spektrometresi | [1] Sayfa 20-24 |
7 | Ultraviyole (UV) spektrometresiyle ağrı kesicilerde aspirin ve kafein tayini | [1] Sayfa 25-27 |
8 | IR spektrometresiyle kantitatif analiz | [1] Sayfa 28-44 |
9 | ARASINAV | |
10 | İyon değiştirme kromatografisi | [1] Sayfa 45-47 |
11 | Kütle spektrometresi (MS) | [1] Sayfa 48-56 |
12 | Nükleer manyetik rezonans spektroskopisi | [1] Sayfa 57-65 |
13 | Telafi haftası-1 | |
14 | Telafi haftası-2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]. Prof.Dr. Mustafa Şahin DÜNDAR, Enstrümental Analiz Lab. Deney Kitabı, Sakarya, 2008. |
Ders Kaynakları | [2]. Enstrumantal Analiz İlkeleri, Skoog-Holler-Nieman: Esma Kılıç, Fitnat Köseoğlu, Hamza Yılmaz (Çeviri editörleri), Bilim yayıncılık, Ankara, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | ||||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genel İş Sağlığı ve Güvenliğini bilir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 | |||
2 | Aletli analiz tekniklerini kullanarak analiz yapar | ||||||||||||
3 | Analiz sırasında ortaya çıkan aletsel sorunları çözer ve çözüm üretme beceri ve deneyimine sahip olur | ||||||||||||
4 | Analizde elde edilen sonuçları yorumlar | ||||||||||||
5 | Belirli grup maddelerin analizinde uygun metot geliştirir | ||||||||||||
6 | Bilinmeyen numunelerle karşılaşıldığında uygun metot seçer | ||||||||||||
7 | Karışım halindeki maddelerin analizlerinde uygun metotları | ||||||||||||
8 | Farklı metodları bir analizin yapılabilmesinde kombine olarak kullanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 1 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |