Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kimyasal Sensörlere Giriş | KIM 345 | 5 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Analitik Kimya I ve II, Enstrumental Analiz ve Enstrumental Analiz Derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA GÜLFEN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kimyasal sensörlerin gelecekte birçok alanda kullanım potasiyeli olması ve kimyager olarak mezun öğrencilerimizin kimyasal sensör sistemleri ile karşılaşacak olması nedeniyle, kimyasal sensorlere giriş niteliğinde bir derste sensörlerin genel özelliklerini, çalışma prensiplerini, sensör bileşenlerini, güncel ve gelecekte kullanım alanlarını ve önemini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Kimyasal sensörler ve diğer sensörlerden farkları, Kimyasal sensörlerin istenen genel özellikler, Elektrokimyasal sensörler, potansiyometrik, voltametrik, yarı iletken ve iletken sensörler, fiber optik sensörler, kalorimetrik sensörler, piezoelektrik sensörler, değişik alanlarda kullanılan örnek kimyasal sensörler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal sensörlerin genel özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Kimyasal sensörlerin çalışma prensiplerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Güncel ve gelecekte kullanım alanlarını ve önemini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Herhangi bir ölçüm için gerekli kimyasal sensörü tavsiye edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Kimyasal sensörleri karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Kimyasal sensörlerle ilgili ölçüm sonuçlarını değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kimyasal sensörler ve diğer sensörlerden farkları, | [1] Sayfa 1-6 |
2 | Sensörlerin istenen genel özellikler | [1] Sayfa 7-12 |
3 | Seçicilik, tayin sınırı vb | [1] Sayfa 13-18 |
4 | Elektrokimyasal sensörler | [1] Sayfa 18-24 |
5 | Potansiyometrik sensörler | [1] Sayfa 25-35 |
6 | Voltametrik sensörler | [1] Sayfa 35-38 |
7 | Yarı iletken ve iletken sensörler | [1] Sayfa 38-43 |
8 | Fiber optik sensörler | [1] Sayfa 43-48 |
9 | ARA SINAV | |
10 | Kalorimetrik sensörler | [1] Sayfa 48-50 |
11 | Piezoelektrik sensörler | [1] Sayfa 50-55 |
12 | Değişik alanlarda kullanılan örnek kimyasal sensörler | Araştırma ve sunum |
13 | Değişik alanlarda kullanılan örnek kimyasal sensörler | Araştırma ve sunum |
14 | Değişik alanlarda kullanılan örnek kimyasal sensörler | Araştırma ve sunum |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] M. Gülfen., Kimyasal Sensörler, Ders Notları, 2021. |
Ders Kaynakları | [2] Cattrall, W. Robert, Chemical sensors, Oxford University Press Inc. New York, 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | X | |||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | X | |||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kimyasal sensörlerin genel özelliklerini bilir. | 4 | 4 | ||||||||||
2 | Kimyasal sensörlerin çalışma prensiplerini bilir. | 4 | 4 | ||||||||||
3 | Güncel ve gelecekte kullanım alanlarını ve önemini öğrenir. | 5 | 4 | ||||||||||
4 | Herhangi bir ölçüm için gerekli kimyasal sensörü tavsiye edebilir. | 5 | 5 | ||||||||||
5 | Kimyasal sensörleri karşılaştırabilir. | 5 | 4 | ||||||||||
6 | Kimyasal sensörlerle ilgili ölçüm sonuçlarını değerlendirebilir. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |