Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nanomateryal Karakterizasyonu KIM 458 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EMRAH BULUT
Dersi Verenler Prof.Dr. EMRAH BULUT,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Nanomateryaller için bilinen ya da geliştirilen analiz ve karakterizasyon metotları hakkında genel bilgilerin edinilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Nanomateryallerin özellikleri, uygulama alanları ve sentez metotları, metal ve metal oksit nanokristaller, yarıiletken filmler, karbon nanotüpler, XRD, TEM, SEM, AES, STM/AFM, UV-vis. ve FT-IR ile nanomateryallerin karakterizasyonu

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nanomateryal kavramını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Nanomateryallerin özelliklerini bilir. Soru-Cevap, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Nanomateryal karakterizasyon teknikleri hakkında genel bilgiler edinir. Anlatım, Soru-Cevap, Boşluk Doldurma Testleri,
4 Nanomateryallerin yapısal karakterizasyonunu anlar. Problem Çözme, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Nanomateryallerin optik karakterizasyonunu bilir. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler,
6 Nanomateryallerin morfolojik karakterizasyonunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Neden nanomateryal? [1] Sayfa 1–6
3 Nanopartiküllerin X-ışınları ile karakterizasyonu. [1] Sayfa 13–35
4 Geçirmeli elektron mikroskobu (TEM) [1] Sayfa 37–73
5 Taramalı elektron mikroskobu (SEM) [1] Sayfa 81–118
6 Auger elektron spekroskopisi (AES) [1] Sayfa 119–124
7 Taramalı tünelleme ve atomik kuvvet mikroskopları (STM/AFM) [1] Sayfa 133–160
8 Nanomateryallerin elektrokimyasal analizi [1] Sayfa 165–194
9 ARASINAV
10 Optiksel karakterizasyonlar [1] Sayfa 197–218
11 Yarıiletken nanoyapıların absorpsiyonu [1] Sayfa 218–238
12 Yarıiletken nanomateryallerin fotolüminesansı [1] Sayfa 261–286
13 Metal ve metal oksit nanokristaller [1] Sayfa 315–350
14 Karbon nanotüpler [1] Sayfa 353–390
Kaynaklar
Ders Notu

[1] WANG, Z.L, “Characterization of Nanophase Materials” Nanomateryallerin Karakterizasyonu, Wiley-VCH Verlag GmbH, Germany, 2000

Ders Kaynakları

[2] ERKOÇ, Ş., Nanobilim ve Nanoteknoloji, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş., Ankara, 2007.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. X
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi.
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. X
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci.
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti.
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Nanomateryal kavramını öğrenir. 3 4 5 0 4 3 1 0 0 0 0 3
2 Nanomateryallerin özelliklerini bilir. 4 4 5 0 3 3 1 0 0 0 0 4
3 Nanomateryal karakterizasyon teknikleri hakkında genel bilgiler edinir. 5 4 5 0 3 4 1 0 0 0 0 3
4 Nanomateryallerin yapısal karakterizasyonunu anlar. 4 4 5 0 3 4 0 0 0 0 0 3
5 Nanomateryallerin optik karakterizasyonunu bilir. 4 5 5 0 3 3 1 0 0 0 0 4
6 Nanomateryallerin morfolojik karakterizasyonunu kavrar. 4 4 5 0 3 3 1 0 0 0 0 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 1 8 8
Performans Görevi (Seminer) 1 8 8
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
dersAKTSKredisi 5