Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fizikokimya I | KIM 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Genel Kimya I, Genel Kimya II, Matematik I, Matematik II ve Kimyacılar İçin Matematik derslerinin alınmış olması önerilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞURSOY OLGUN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. UĞURSOY OLGUN, Doç.Dr. AYNUR MANZAK, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Fizikokimyanın üç temel dalından biri olan denge konusunun, termodinamik açıdan incelenmesini temel prensiplerini anlamasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Gazlar, Termodinamiğin 0.,1., 2. ve 3. Kanunları, Uygulamaları, Saf Maddelerin Fiziksel Dönüşümleri, Basit Karışımlar, Faz Diyagramları, Kimyasal Denge. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gerçek gazların çeşitli hal denklemleri ve virial katsayılar cinsinden ifade edilebilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Basınç, ideal gaz denklemi ve Graham difüzyon kanununu elde etmek için Maxwell dağılımının kullanılabilmesi | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Kapalı, açık ve reaktif sistemlerde enerjinin korunumunun açıklanabilmesi | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Maddelerin kimyasal ve fiziksel özelliklerine termodinamik kanunlarının uygulanabilmesı | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Kimyasal reaksiyonların entalpi, entropi, Gibbs serbest enerji değişimleri ve denge sabitlerinin hesaplanabilmesi | Soru-Cevap, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Kimyasal dengenin, sıcaklık ve basınç ilişkisinin hesaplanması, termodinamik denge sabiti hesaplanması | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gazlar (İdeal gazlar, İdeal gaz kanunları, gazların kinetik teorisi) | [1] Sayfa 1-42 |
2 | Gerçek gazlar, Moleküler hareket, Difüzyon | [1] Sayfa 724 -728 |
3 | Termodinamiğin 0. ve I. Kanunları (Temel kavramlar, ısı ve iş) | [1] Sayfa 45-64 |
4 | Termokimya ve I. Kanunun uygulamaları (hal fonksiyonları ve tam diferansiyeller) | [1] Sayfa 65-96 |
5 | TERMODİNAMİĞİN II. ve III. Kanunları (Entropi, Helmholtz ve Gibbs Enerjileri) | [1] Sayfa 97-112 |
6 | TERMODİNAMİĞİN II. ve III. Kanunları (Entropi, Helmholtz ve Gibbs Enerjileri) | [1] Sayfa 113-124 |
7 | I. ve II. Kanunların birleştirilmesi, gerçek gazlar ve fügasite | [1] Sayfa 125-140 |
8 | Saf Maddelerin Fiziksel Dönüşümleri (faz diyagramları, faz dönüşümleri, fiziksel sıvı yüzeyi) | [1] Sayfa 141-162 |
9 | ARASINAV | [1] Sayfa 1-162 |
10 | Basit Karışımlar (Karışımların termodinamik tanımı, çözeltilerin özellikleri, aktivite) | [1] Sayfa 163-190 |
11 | Faz Diyagramları (fazlar, faz kuralı ve iki bileşenli sistemler) | [1] Sayfa 191-214 |
12 | Kimyasal Denge (spontane tepkimeler, dış şartlar ve uyg.) | [1] Sayfa 215-242 |
13 | Denge Elektrokimyası | [1] Sayfa 243-270 |
14 | Dinamik Elektrokimya | [1] Sayfa 877-899 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Atkins, P.W., “Fizikokimya”, Çev. Yıldız,S.,Yılmaz,H., Kılıç,E., Bilim Yayıncılık, Ankara, 2001. |
Ders Kaynakları | [1] Castellan, G.W., Physical Chemistry, Benjamin/Cummings, California, 1983.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | ||||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | ||||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | ||||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gerçek gazların çeşitli hal denklemleri ve virial katsayılar cinsinden ifade edilebilmesi | 4 | 5 | 4 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
2 | Basınç, ideal gaz denklemi ve Graham difüzyon kanununu elde etmek için Maxwell dağılımının kullanılabilmesi | 4 | 5 | 4 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 |
3 | Kapalı, açık ve reaktif sistemlerde enerjinin korunumunun açıklanabilmesi | 4 | 4 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 |
4 | Maddelerin kimyasal ve fiziksel özelliklerine termodinamik kanunlarının uygulanabilmesı | 4 | 4 | 4 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 2 |
5 | Kimyasal reaksiyonların entalpi, entropi, Gibbs serbest enerji değişimleri ve denge sabitlerinin hesaplanabilmesi | 5 | 3 | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 4 |
6 | Kimyasal dengenin, sıcaklık ve basınç ilişkisinin hesaplanması, termodinamik denge sabiti hesaplanması | 5 | 4 | 5 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |