Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organik Kimya I | KIM 205 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Genel Kimya I ve Genel Kimya II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ARİF BARAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ARİF BARAN, Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Organik Kimya’nın temel kavramlarını ve organik bileşiklerini tanımak, organik fonksiyonel gruplar arasındaki ilişkiyi kurabilme ve organik bileşiklerin sentezini önceden tasarlayabilmeyi öğrenme. |
Dersin İçeriği | Atomlar ve Moleküller, Orbitaller ve Bağlanma, Yapı İzomerisi, Stereokimya, Alkil Halojenürler, Serbest Radikal Tepkimeleri, Alkoller, Aklenler ve Alkinler |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenci temel organik bileşiklerin özelliklerini ve hazırlanmasını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Öğrenci organik bileşikleri sentetik uygulamalarda kullanır. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Organik kimyayı organik ve biyokimyada karbonun rolü olarak tarif eder. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Öğrenci verilen datalarla reaksiyonun reaksiyon mekanizmasını ortaya çıkarır | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Alkanlar, alkenler, alkinler, aromatikler, aldehitler, ketonlar, karboksilik asitler, esterler, aminler, amitler alkoller ve alkil halojenürler dahil tüm temel fonksiyonel grupları tarif eder ve sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | cis-trans ve R-S notasyonu dahil temel fonksiyonel grupların moleküllerini isimlendirir ve çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
7 | Meso dahil kiral bileşiklerin toplam sayısını tarif eder, isimlendirir, ayırır ve belirler. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
8 | Reaktif, çözücü, nükleofil ve ayrılan grup bakımından SN1, SN2, E1 ve E2 reaksiyonlarını sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
9 | SN1, SN2, E1 ve E2 reaksiyonları için detaylı mekanizma verir. | Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
10 | Basit alkol ve eter reaksiyonları için mekanizma yazar. | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Atomlar ve Moleküller-Genel Bilgiler | [1] Sayfa 1-38 |
2 | Orbitaller ve Kovalent Bağlanma | [1] Sayfa 47-83 |
3 | Yapı İzomerisi, Adlandırma ve Alkanlar | [1] Sayfa 91-110 |
4 | Açık Zincirli ve Halkalı Bileşiklerin Biçimleri | [1] Sayfa 119-142 |
5 | Kirallik | [1] Sayfa 143-169 |
6 | Alkil Halojenürler, SN1 ve SN2 Tepkimeleri | [1] Sayfa 182-208 |
7 | E1 ve E2 Tepkimeleri | [1] Sayfa 213-230 |
8 | Serbest Radikal Tepkimeler | [1] Sayfa 241-268 |
9 | ARASINAV | |
10 | Alkollerin Adlandırılması, Alkollerin Eldesi, Alkollerin Yerdeğiştirme Tepkimeleri | [1] Sayfa 275-291 |
11 | Alkollerin Ayrılma Tepkimeleri, Alkollerin Esterleri, Alkollerin Yükseltgenmesi ve Alkollerin Sentezlerde Kullanılması | [1] Sayfa 292-306 |
12 | Eterler, Epoksitler ve Sülfürler | [1] Sayfa 315-329 |
13 | Alkenler | [1] Sayfa 413-426 |
14 | Alkinler | [1] Sayfa 427-460 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Fessenden R. T., Fessenden J. S. and Logue W. M., (Çeviri Editörü Uyar T.), Organik Kimya, Güneş Yayınları, Ankara, 2001 |
Ders Kaynakları | [2] Solomons G. and Fryhle C. ,(Çeviri Editörleri Uyanık C.), Organik Kimya, 11. Baskıdan Çeviri, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2016. [3] T.Uyar,"Organik Kimya", 9.Baskı, Palme Yayıncılık, AnkaraU |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenci temel organik bileşiklerin özelliklerini ve hazırlanmasını bilir. | 4 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 5 | 4 |
2 | Öğrenci organik bileşikleri sentetik uygulamalarda kullanır. | 4 | 4 | 5 | 1 | 2 | 3 | 0 | 0 | 2 | 0 | 3 | 4 |
3 | Organik kimyayı organik ve biyokimyada karbonun rolü olarak tarif eder. | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 2 | 0 | 0 | 1 | 0 | 4 | 3 |
4 | Öğrenci verilen datalarla reaksiyonun reaksiyon mekanizmasını ortaya çıkarır | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 3 |
5 | Alkanlar, alkenler, alkinler, aromatikler, aldehitler, ketonlar, karboksilik asitler, esterler, aminler, amitler alkoller ve alkil halojenürler dahil tüm temel fonksiyonel grupları tarif eder ve sınıflandırır | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 2 | 0 | 3 | 4 | 0 | 4 | 4 |
6 | cis-trans ve R-S notasyonu dahil temel fonksiyonel grupların moleküllerini isimlendirir ve çizer. | 4 | 5 | 4 | 1 | 3 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 4 | 4 |
7 | Meso dahil kiral bileşiklerin toplam sayısını tarif eder, isimlendirir, ayırır ve belirler. | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 3 |
8 | Reaktif, çözücü, nükleofil ve ayrılan grup bakımından SN1, SN2, E1 ve E2 reaksiyonlarını sınıflandırır. | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 4 | 0 | 0 | 4 | 0 | 4 | 3 |
9 | SN1, SN2, E1 ve E2 reaksiyonları için detaylı mekanizma verir. | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 4 | 3 |
10 | Basit alkol ve eter reaksiyonları için mekanizma yazar. | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 | 4 | 0 | 0 | 1 | 0 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |