Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Organik Kimya I KIM 205 3 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Genel Kimya I ve Genel Kimya II derslerinin alınmış olması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF BARAN
Dersi Verenler Prof.Dr. ARİF BARAN, Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Organik Kimya’nın temel kavramlarını ve organik bileşiklerini tanımak, organik fonksiyonel gruplar arasındaki ilişkiyi kurabilme ve organik bileşiklerin sentezini önceden tasarlayabilmeyi öğrenme.

Dersin İçeriği

Atomlar ve Moleküller, Orbitaller ve Bağlanma, Yapı İzomerisi, Stereokimya, Alkil Halojenürler, Serbest Radikal Tepkimeleri, Alkoller, Aklenler ve Alkinler

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci temel organik bileşiklerin özelliklerini ve hazırlanmasını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Öğrenci organik bileşikleri sentetik uygulamalarda kullanır. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Organik kimyayı organik ve biyokimyada karbonun rolü olarak tarif eder. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Öğrenci verilen datalarla reaksiyonun reaksiyon mekanizmasını ortaya çıkarır Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Alkanlar, alkenler, alkinler, aromatikler, aldehitler, ketonlar, karboksilik asitler, esterler, aminler, amitler alkoller ve alkil halojenürler dahil tüm temel fonksiyonel grupları tarif eder ve sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 cis-trans ve R-S notasyonu dahil temel fonksiyonel grupların moleküllerini isimlendirir ve çizer. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Meso dahil kiral bileşiklerin toplam sayısını tarif eder, isimlendirir, ayırır ve belirler. Anlatım, Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Reaktif, çözücü, nükleofil ve ayrılan grup bakımından SN1, SN2, E1 ve E2 reaksiyonlarını sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
9 SN1, SN2, E1 ve E2 reaksiyonları için detaylı mekanizma verir. Tartışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
10 Basit alkol ve eter reaksiyonları için mekanizma yazar. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Atomlar ve Moleküller-Genel Bilgiler [1] Sayfa 1-38
2 Orbitaller ve Kovalent Bağlanma [1] Sayfa 47-83
3 Yapı İzomerisi, Adlandırma ve Alkanlar [1] Sayfa 91-110
4 Açık Zincirli ve Halkalı Bileşiklerin Biçimleri [1] Sayfa 119-142
5 Kirallik [1] Sayfa 143-169
6 Alkil Halojenürler, SN1 ve SN2 Tepkimeleri [1] Sayfa 182-208
7 E1 ve E2 Tepkimeleri [1] Sayfa 213-230
8 Serbest Radikal Tepkimeler [1] Sayfa 241-268
9 ARASINAV
10 Alkollerin Adlandırılması, Alkollerin Eldesi, Alkollerin Yerdeğiştirme Tepkimeleri [1] Sayfa 275-291
11 Alkollerin Ayrılma Tepkimeleri, Alkollerin Esterleri, Alkollerin Yükseltgenmesi ve Alkollerin Sentezlerde Kullanılması [1] Sayfa 292-306
12 Eterler, Epoksitler ve Sülfürler [1] Sayfa 315-329
13 Alkenler [1] Sayfa 413-426
14 Alkinler [1] Sayfa 427-460
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Fessenden R. T., Fessenden J. S. and Logue W. M., (Çeviri Editörü Uyar T.), Organik Kimya, Güneş Yayınları, Ankara, 2001

Ders Kaynakları

[2] Solomons G. and Fryhle C. ,(Çeviri Editörleri Uyanık C.), Organik Kimya, 11. Baskıdan Çeviri, Literatür Yayıncılık, İstanbul, 2016.

[3] T.Uyar,"Organik Kimya", 9.Baskı, Palme Yayıncılık, AnkaraU

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. X
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. X
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. X
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. X
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. X
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Öğrenci temel organik bileşiklerin özelliklerini ve hazırlanmasını bilir. 4 4 5 1 3 4 3 0 0 0 5 4
2 Öğrenci organik bileşikleri sentetik uygulamalarda kullanır. 4 4 5 1 2 3 0 0 2 0 3 4
3 Organik kimyayı organik ve biyokimyada karbonun rolü olarak tarif eder. 4 4 3 3 4 2 0 0 1 0 4 3
4 Öğrenci verilen datalarla reaksiyonun reaksiyon mekanizmasını ortaya çıkarır 5 4 3 3 4 3 0 0 2 0 4 3
5 Alkanlar, alkenler, alkinler, aromatikler, aldehitler, ketonlar, karboksilik asitler, esterler, aminler, amitler alkoller ve alkil halojenürler dahil tüm temel fonksiyonel grupları tarif eder ve sınıflandırır 4 4 3 4 3 2 0 3 4 0 4 4
6 cis-trans ve R-S notasyonu dahil temel fonksiyonel grupların moleküllerini isimlendirir ve çizer. 4 5 4 1 3 4 0 0 1 0 4 4
7 Meso dahil kiral bileşiklerin toplam sayısını tarif eder, isimlendirir, ayırır ve belirler. 5 4 5 1 3 3 0 0 2 0 4 3
8 Reaktif, çözücü, nükleofil ve ayrılan grup bakımından SN1, SN2, E1 ve E2 reaksiyonlarını sınıflandırır. 5 4 5 1 3 4 0 0 4 0 4 3
9 SN1, SN2, E1 ve E2 reaksiyonları için detaylı mekanizma verir. 5 4 5 1 3 3 0 0 1 0 4 3
10 Basit alkol ve eter reaksiyonları için mekanizma yazar. 4 4 3 1 3 4 0 0 1 0 4 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
dersAKTSKredisi 6