Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organik Kimya Laboratuarı I | KIM 207 | 3 | 0 + 5 | 5 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. BARIŞ SEÇKİN ARSLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET TUTAR, Prof.Dr. MUSTAFA ZENGİN, Doç.Dr. BARIŞ SEÇKİN ARSLAN, |
Dersin Yardımcıları | Organik Kimya ABD Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Laboratuarda çalışma bilincinin kazandırılması. Organik bileşiklerin fiziksel özelliklerinin tanıtılması, Temel laboratuar işlemlerini gerçekleştirebilme becerisinin kazandırılması, Organik Kimya I dersinde teorik olarak görülen bilgilerin görsel olarak kavranmasının sağlanması |
Dersin İçeriği | Kristallendirme, Damıtma, Ekstraksiyon, Alkollerin dehidrasyonu (Alken eldesi), Ester hidrolizi, Esterleşme ve Asetilleme, Karboksilli asit eldesinde bazı yöntemler |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Organik Kimya Laboratuvarında çalışma, güvenliğini sağlama, laboratuvar gereçleri ve ekipmanlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Kimya bilgilerini deney tasarlama, yürütme ve yorumlamada etkin ve doğru şekilde kullanma becerisi kazanır. | Anlatım, Tartışma, | Performans Değerlendirme, |
3 | Sistem kurma, ayırma ve saflaştırma yöntemlerini gerçekleştirir. | Deney ve Laboratuvar, | Performans Değerlendirme, |
4 | Deneysel sonuçları rapor halinde sunabilme yeteneği kazanır. | Deney ve Laboratuvar, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
5 | Organik sentez yöntemlerini kullanarak organik bileşikleri sentezleyebilir. | Deney ve Laboratuvar, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkın ve atılımcı olur. | Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deney gruplarının belirlenmesi | |
2 | Laboratuarda yapılacak temel laboratuar işlemleri ile ilgili bilgiler ve malzeme temini | |
3 | Kristallendirme ile saflaştırma | [1] Sayfa 1-2 |
4 | Basit damıtma ile sıvı karışımlarının ayrıştırılması | 1] Sayfa 3-6 |
5 | Benzoik asit ve anilinin ayrıştırılması (Ekstraksiyon) | [1] Sayfa 7-10 |
6 | Siklohegzanolden siklohegzen eldesi ve alkenlere halojen Katılması- Doymamışlık testi | [1] Sayfa 11-12 |
7 | Katı Sabun Eldesi | [1] Sayfa 13-14 |
8 | Etil asetat eldesi | [1] Sayfa 15-17 |
9 | ARASINAV | |
10 | Aspirin Eldesi | [1] Sayfa 17-18 |
11 | Asetanilid ve Fenilasetat eldesi | [1] Sayfa 18 |
12 | Toluenden benzoik asit eldesi | [1] Sayfa 19-21 |
13 | Telafi | |
14 | Telafi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] ARSLAN, M., ZENGİN, M., NEBİOĞLU, M., DUYMUŞ, H., Organik Kimya Laboratuarı Ders Notları, Sakarya, 2003. |
Ders Kaynakları | [2] SOLOMONS, G., Organik Kimya (çeviri), Literatür Yayınları, İstanbul, 2002. [3] YUSUFOĞLU, A., ÇELİK, H., HASDEMİR, B., "Deneysel Organik Kimya", İ.Ü.Yayınları, İstanbul, 2002. [4] AKAR, A., Deneysel Organik Kimya, İ.T.Ü Fen Edebiyat Fakültesi Yayın No.5, İstanbul, 1984. [5] VARNALI, T., Introduction to Experimental Organic Chemistry, B.Ü Yayınları No.575, 3. Baskı, İstanbul, 1995.
[6] MAYO, D.W., PİKE,R.P., BUTCHER, S.S., Microscale Organic Laboratory, 2nd ed., John Wiley&Sons Inc., New York,1989. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | X | |||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | X | |||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | X | |||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Organik Kimya Laboratuvarında çalışma, güvenliğini sağlama, laboratuvar gereçleri ve ekipmanlarını tanır. | 4 | 5 | 5 | 0 | 4 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 4 | 4 |
2 | Kimya bilgilerini deney tasarlama, yürütme ve yorumlamada etkin ve doğru şekilde kullanma becerisi kazanır. | 4 | 4 | 4 | 0 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 | 2 |
3 | Sistem kurma, ayırma ve saflaştırma yöntemlerini gerçekleştirir. | 4 | 5 | 4 | 0 | 4 | 4 | 0 | 0 | 2 | 0 | 3 | 4 |
4 | Deneysel sonuçları rapor halinde sunabilme yeteneği kazanır. | 4 | 5 | 4 | 1 | 4 | 4 | 0 | 0 | 2 | 0 | 4 | 3 |
5 | Organik sentez yöntemlerini kullanarak organik bileşikleri sentezleyebilir. | 4 | 5 | 5 | 1 | 4 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 3 | 3 |
6 | Özgüvenli grup çalışmasına yatkın ve atılımcı olur. | 5 | 4 | 5 | 1 | 3 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |