Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İstatistik Fizik ve Termodinamik | FIZ 207 | 3 | 4 + 2 | 5 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Fizik 1, Fizik 2, Matematik 1 ve Matematik 2 derslerini almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEYLA ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. LEYLA ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | Fizik bölümü araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İstatitik fizik ile ilgili temel kavramları öğrenmek, termodinamiğin yasalarını ve uygulama alanlarını bilmek. |
Dersin İçeriği | Makroskopik sistemler ve özellikleri, Olasılık kavramı, İstatistiksel olarak parçacıklar sisteminin tanımlanması, termal etkileşme, makroskopik ve mikroskopik ölçmeler, termodinamik etkileşme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Makrosopik sistemleri ve özelliklerini hakkında fikir sahibi olur ve ilgili hesaplamalar yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, | |
2 | Temel olasılık kavramlarını öğrenir bunlarla hesaplamalar yapabilir. | Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Parçacık sistemlerini istatistiksel olarak tanımlayabilir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Makroskopik ve mikroskopik ölçmeler hakkında bilgi sahibi olur. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Termal(ısıl) etkileşmeleri anlar ve uygulamalarını öğrenir. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Termodinamik yasalarını ve uygulamalarını öğrenir. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Basit sistemlerin termal kinetik teorisini anlar ve çeşitli fiziksel olayları birbiri ile ilişkilendirebilir. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Dağılım yasalarını öğrenir ve uygulayabilir. | Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Denge durumu ve özellikleri, tersinmezlik | [2] |
2 | Isı ve sıcaklık, makroskopik fizik problemleri | [2] |
3 | İstatistik topluluklar, binom dağılımı, ortalama değerler | [2] |
4 | sürekli olasılık dağılımları(normal dağılım, poisson dağılımı) ve problemleri, moleküler çarpışmalar ve bir gazın basıncı | [2] |
5 | Bir sistemin durumu ve özellikleri, istatistiksel topluluk ve istatistiksel önermeler, olasılık işlemler, makroskopik sistemde durum sayısı | [2] |
6 | Sistemler arası etkileşmeler ve önemli bağıntılar, Maxwell-Boltzman, Bose-Einstein ve Fermi-Dirac istatistikleri | [2] |
7 | Enerjinin makroskopik sistemlerde dağılımı, termal denge, sıcaklık | [2] |
8 | Isı dağılımı, ideal gazın ortalama enerjisi ve basıncı | [2] |
9 | Arasınav | |
10 | Mutlak sıcaklık, iş, iç enerji ve ısı | [2] |
11 | Isı sığası, entropi | [2] |
12 | Maxwell hız dağılımı, molekül demetleri, eşbölüşüm teoremi ve uygulamaları | [2] |
13 | Öz ısı, durum sayısına etki eden dış parametreler, denge durumunda ideal gaza uygulamalar | [2] |
14 | İstatistiksel termodinamiğin genel özellikleri, denge şartları | [2] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çeşitli kaynaklardan derlenen ders notları |
Ders Kaynakları | 1) Termodinamik Kinetitk Kuram ve İstatistik Termodinamik, Francis W. Sears, Gerhard L. Salinger, Çeviri: Nuri Ünal, 2002, Literatür Yayınları. 2) İstatistik Fizik ve Termodinamik Ders Notları, Hazırlayan: Orhan Çakır, Ankara Üniversitesi Kütüphanesi Açık Ders Malzemeleri, https://acikders.ankara.edu.tr/course/view.php? id=634 3) İstatistik Fizik, F. Reif, Berkeley Fizik Dersleri Serisi - Cilt 5, Ceviri: T. N. Durlu, Y. Elerman, Bilim Yayınevi, Bilim Yayınları. 4) İstatistik Fizik, F. Apaydın, 2004, Hacettepe Ün. Müh. Fak. yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Makrosopik sistemleri ve özelliklerini hakkında fikir sahibi olur ve ilgili hesaplamalar yapabilir. | |||||||||||
2 | Temel olasılık kavramlarını öğrenir bunlarla hesaplamalar yapabilir. | |||||||||||
3 | Parçacık sistemlerini istatistiksel olarak tanımlayabilir. | |||||||||||
4 | Makroskopik ve mikroskopik ölçmeler hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||
5 | Termal(ısıl) etkileşmeleri anlar ve uygulamalarını öğrenir. | |||||||||||
6 | Termodinamik yasalarını ve uygulamalarını öğrenir. | |||||||||||
7 | Basit sistemlerin termal kinetik teorisini anlar ve çeşitli fiziksel olayları birbiri ile ilişkilendirebilir. | |||||||||||
8 | Dağılım yasalarını öğrenir ve uygulayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 199 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |