Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Mekanik | FIZ 234 | 4 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Fizik I ve Diferansiyel Denklemler derslerinin alınmış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRE TABAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Fizik Bölümü Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere Korunum kanunlarını kavratmak, Lagrange ve Hamilton mekaniğini kullanarak mekanik sistemlerin analizini yapabilme yeteneği kazandırmak |
Dersin İçeriği | Mesleki etik ilkeler ve sorumluluklar, Newton Mekaniği, Korunum kanunları, Harmonik ve harmonik olmayan titreşimler, Merkezi kuvvetler, Dönen sistemler, Rijit cisimler, Lagrange mekaniği, Hamilton mekaniği, Hamilton-Jacobi Teorisi, Kanonik dönüşümler |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Newton yasalarını açıklar ve aralarındaki ilişkileri belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
2 | Korunumlu kuvvet etkisindeki sistemlerde kararlı ve kararsız denge noktalarını tespit eder ve yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Sönümlü ve sönümsüz harmonik sistemleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
4 | Merkezi kuvvetler ve açısal momentumun korunumu kavramlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
5 | Polar, silindirik ve küresel koordinat sistemlerinde yerdeğiştirme ve hız ifadelerini tayin eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
6 | Lagrange denklemlerini mekanik sistemlerin analizinde kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
7 | Hamilton mekaniğini hareketli sistemlere uygular ve sonuçlarını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mesleki etik ilkeler ve sorumluluk bilinci üzerine karşılaşılabilecek durumların özeti, Newton Mekaniği | [1] Sayfa 1-14 |
2 | Korunum Kanunları | [1] Sayfa 15-40 |
3 | Enerji ve Açısal Momentum | [1] Sayfa 41-60 |
4 | Merkezi Korunumlu Kuvvetler | [1] Sayfa 61-85 |
5 | Dönen Sistemler | [1] Sayfa 86-104 |
6 | Rijit cisimler | [1] Sayfa 160-185 |
7 | Lagrange mekaniği | [1] Sayfa 186-202 |
8 | Lagrange mekaniği | [1] Sayfa 186-202 |
9 | ARASINAV | |
10 | Küçük Salınımlar ve Normal Kipler | [1] Sayfa 203-220 |
11 | Hamilton mekaniği | [1] Sayfa 221-243 |
12 | Hamilton mekaniği | [1] Sayfa 221-243 |
13 | Poisson Parantezleri ve Özellikleri | [2] Sayfa 406-413 |
14 | Hamilton-Jakobi Teorisi | [2] Sayfa 419-431 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Kibble, T. W., Berkshire, F. H., Klasik Mekanik, çev. Ed. Çolakoğlu, Kemal, Palme Yay., 1999, Ankara |
Ders Kaynakları | [3] Goldstein, H., Classical Mechanics, Addision-Wesley Publishing, 1980, USA. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama | ||||||
3 | Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi | ||||||
4 | Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama | ||||||
5 | Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi | ||||||
6 | Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi | ||||||
7 | Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi | ||||||
8 | Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi | ||||||
9 | Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi | ||||||
10 | Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi | ||||||
11 | Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Newton yasalarını açıklar ve aralarındaki ilişkileri belirler. | |||||||||||
2 | Korunumlu kuvvet etkisindeki sistemlerde kararlı ve kararsız denge noktalarını tespit eder ve yorumlar. | |||||||||||
3 | Sönümlü ve sönümsüz harmonik sistemleri analiz eder. | |||||||||||
4 | Merkezi kuvvetler ve açısal momentumun korunumu kavramlarını açıklar. | |||||||||||
5 | Polar, silindirik ve küresel koordinat sistemlerinde yerdeğiştirme ve hız ifadelerini tayin eder. | |||||||||||
6 | Lagrange denklemlerini mekanik sistemlerin analizinde kullanır. | |||||||||||
7 | Hamilton mekaniğini hareketli sistemlere uygular ve sonuçlarını yorumlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 20 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |