Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğa Koruma | BIY 227 | 3 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders yoktur. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ UZUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere doğa koruma kavramlarını, biyolojik çeşitliliğin önemini ve ekosistemlerin sürdürülebilir yönetimini öğretmektir. Ayrıca, doğal kaynakların korunması, habitat kaybının önlenmesi ve insan faaliyetlerinin çevre üzerindeki etkilerinin azaltılması için bilimsel ve pratik yaklaşımları kazandırmak hedeflenmektedir. Öğrencilerin, doğa koruma politikaları ve uygulamalarını anlamaları ve bu alanda bilinçli kararlar verebilmeleri amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği |
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğa koruma kavramlarını ve biyolojik çeşitliliğin önemini açıklayabilme. | ||
2 | Ekosistemlerin yapı ve işleyişini anlayarak, sürdürülebilir yönetim prensiplerini kavrayabilme. | Problem Çözme, Proje, | |
3 | Habitat kaybı ve tehdit altındaki türler hakkında bilgi sahibi olma ve koruma stratejilerini tartışabilme | Problem Çözme, | |
4 | Ulusal ve uluslararası doğa koruma politikaları ve mevzuatını değerlendirebilme. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | İnsan faaliyetlerinin doğa üzerindeki etkilerini analiz edebilme | Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Doğa koruma projeleri ve uygulamalarını planlayabilme ve uygulama süreçlerini takip edebilm | Bireysel Çalışma, Anlatım, | Eşleştirme Testler, |
7 | Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik kavramlarını benimseyerek, koruma alanlarında bilinçli kararlar verebilme. | Problem Çözme, Proje, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı, Doğa Koruma Kavramı ve Önemi | Doğa koruma temel kavramları, biyolojik çeşitlilik ve ekosistemlerin önemi hakkında genel bilgi edinilmesi önerilir. |
2 | Biyolojik Çeşitlilik: Tür, Gen ve Ekosistem Düzeyleri | Biyolojik çeşitlilik kavramı, tür çeşitliliği, genetik çeşitlilik ve ekosistem çeşitliliği hakkında temel bilgilerin gözden geçirilmesi faydalı olacaktır. |
3 | Ekosistem Hizmetleri ve İnsan Refahı | Ekosistem hizmetleri, insan yaşamına sağladığı yararlar ve sürdürülebilirlik konularında ön okuma yapılması önerilir. |
4 | Habitatların Korunması ve Restorasyonu | Habitat kavramı, habitat kaybı nedenleri ve restorasyon teknikleri hakkında temel bilgilerin önceden incelenmesi faydalıdır. |
5 | Tehdit Altındaki Türler ve Koruma Stratejileri | Tehdit altındaki türlerin belirlenmesi, koruma stratejileri ve uluslararası koruma kriterleri hakkında ön hazırlık yapılması önerilir. |
6 | Koruma Biyolojisi Temel İlkeleri | Koruma biyolojisinin temel prensipleri, genetik çeşitlilik ve popülasyon dinamikleri üzerine genel bilgi edinilmesi faydalı olacaktır |
7 | Doğal Kaynak Yönetimi ve Sürdürülebilirlik | Doğal kaynakların yönetimi, sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma kavramları hakkında ön okuma yapılması önerilir. |
8 | Ulusal ve Uluslararası Doğa Koruma Politikaları | Ulusal ve uluslararası doğa koruma mevzuatı, anlaşmalar ve politikalar hakkında temel bilgilerin gözden geçirilmesi faydalıdır. |
9 | ARASINAV | |
10 | Koruma Alanları ve Milli Parklar | Koruma alanları türleri, milli parkların önemi ve yönetim modelleri üzerine ön hazırlık yapılması önerilir. |
11 | İnsan Faaliyetlerinin Doğa Üzerindeki Etkileri | İnsan faaliyetlerinin ekosistemler üzerindeki etkileri ve çevresel sorunlar hakkında temel bilgilerin incelenmesi faydalıdır. |
12 | Çevre Hukuku ve Doğa Koruma Mevzuatı | Çevre hukuku temel kavramları ve doğa koruma ile ilgili mevzuat hakkında ön okuma yapılması önerilir. |
13 | Doğa Koruma Projeleri ve Uygulamaları | Doğa koruma projeleri örnekleri, uygulama teknikleri ve başarı kriterleri üzerine genel bilgi edinilmesi faydalıdır. |
14 | Dersin Genel Değerlendirmesi ve Tartışmalar | Ders boyunca öğrenilen temel kavramların tekrar edilmesi ve tartışma ortamı için hazırlık yapılması önerilir. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Bu derste doğa korumanın temel kavramları, biyolojik çeşitliliğin önemi ve ekosistemlerin sürdürülebilir yönetimi üzerinde durulmuştur. Öğrenciler, habitat koruma yöntemleri, tehdit altındaki türlerin korunması ve doğa koruma politikaları hakkında bilgi sahibi olmuşlardır. Ders kapsamında teorik bilgilerle birlikte güncel uygulamalar ve vaka analizleri de ele alınmıştır. Doğa koruma bilincinin artırılması ve çevresel sorunlara çözüm üretme becerilerinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Doğa koruma kavramlarını ve biyolojik çeşitliliğin önemini açıklayabilme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Ekosistemlerin yapı ve işleyişini anlayarak, sürdürülebilir yönetim prensiplerini kavrayabilme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
3 | Habitat kaybı ve tehdit altındaki türler hakkında bilgi sahibi olma ve koruma stratejilerini tartışabilme | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 |
4 | Ulusal ve uluslararası doğa koruma politikaları ve mevzuatını değerlendirebilme. | |||||||||||||
5 | İnsan faaliyetlerinin doğa üzerindeki etkilerini analiz edebilme | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
6 | Doğa koruma projeleri ve uygulamalarını planlayabilme ve uygulama süreçlerini takip edebilm | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 |
7 | Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik kavramlarını benimseyerek, koruma alanlarında bilinçli kararlar verebilme. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |