Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genetik | BIY 301 | 5 | 3 + 2 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Genetikte temel kavramlar, hücre bölünmesi ve kalıtımın esasının öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | Genetik kavramlar ve kalıtımın esası |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genetikte temel kavramlar ve genetik araştırmalar konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Mitoz ve mayoz bölünme, genetikteki önemi ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Mendel kalıtımının esası, monohibrit, dihibrit, trihibrit kalıtım ve Mendel kurallarından sapmalar hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Canlılarda eşey tayini, eşey ile ilgili kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Bağlantı ve krossing-over hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Multipli allel genler ve kantitatif kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
7 | Çekirdek dışı kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
8 | Mutasyonlar ve canlıya etkileri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
9 | Populasyon genetiği hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
10 | Bitki ve hayvan hücrelerinden kromozom preparatları hazırlama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genetikte Temel Kavramlar ve Genetik Araştırmalar | |
2 | Mitoz ve Mayoz Bölünme, Genetik Önemi ve Kontrolü | |
3 | Mendel Kalıtımının Esası, Monohibrit, Dihibrit, Trihibrit Kalıtım | |
4 | Soy Ağacı (Pedigri) | |
5 | Mendel Oranlarından Sapmalar | |
6 | Genetikte Olasılık | |
7 | Canlılarda Eşey Tayini, Eşey ile İlgili Kalıtım | |
8 | Bağlantı ve Krossing-Over, Kromozom Haritalama | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Multipli Allel Genler | |
11 | Kantitatif Kalıtım | |
12 | Mutasyonlar | |
13 | Çekirdek Dışı Kalıtım | |
14 | Populasyon Genetiği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Kuru, M., Ergene, S., Genetik, Palme Yayıncılık, Ankara, 2005 |
Ders Kaynakları | 1. Klug, W. S. Cummings, M. R., (Çeviri Editörü, Öner, C), Genetik Kavramlar, Palme yayıncılık, Ankara, 2002 |
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
1 | 0 MB | ||
2 | 0 MB | ||
3 | 0 MB | ||
3 | 0 MB | ||
4 | 0 MB | ||
2 | 0 MB | ||
3 | 0 MB | ||
4 | 0 MB | ||
5 | 0 MB | ||
5 | 0 MB | ||
6 | 0 MB | ||
7 | 0 MB | ||
8 | 0 MB | ||
7 | 0 MB | ||
6 | 0 MB | ||
8 | 0 MB |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | ||||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genetikte temel kavramlar ve genetik araştırmalar konusunda bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
2 | Mitoz ve mayoz bölünme, genetikteki önemi ve kontrolü hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
3 | Mendel kalıtımının esası, monohibrit, dihibrit, trihibrit kalıtım ve Mendel kurallarından sapmalar hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
4 | Canlılarda eşey tayini, eşey ile ilgili kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
5 | Bağlantı ve krossing-over hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
6 | Multipli allel genler ve kantitatif kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
7 | Çekirdek dışı kalıtım hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
8 | Mutasyonlar ve canlıya etkileri hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
9 | Populasyon genetiği hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||
10 | Bitki ve hayvan hücrelerinden kromozom preparatları hazırlama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 171 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |