Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biyoetik BIY 435 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. TARIK DİNÇ,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüzde genetik ve üreme teknolojilerinden kaynaklanan çeşitli etik problemler mevcuttur. Bu etik problemlerle ilgili bilincin oluşturulması ve bu konuların non-direktif olarak tartışılmasıdır.

Dersin İçeriği

Prenatal, preimplantasyon tanı etiği, dondurulmuş embriyolar, embriyo yöntemiyle evlat edinme, aşılar, acı çekme , bitkisel yaşam, gıda ve hidrasyon desteği, organ bağışı ve beyin ölümü, ötenazi ,İleri tıbbi direktifler, vasiyet

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Biyoetik kavramını ve tarihçesini öğrenebilme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap,
2 Biyoetiğin kapsadığı konuları öğrenebilme Anlatım, Tartışma,
3 Biyoetiğin gelişimini genetik teknolojiler bazında değerlendirir. Anlatım, Tartışma,
4 Biyoetiğin yarattığı sorunları yönlendirilmeden doğru tartışmayı öğrenir. Anlatım, Tartışma,
5 Ötenazi, organ bağışı, tanı etiği, embriyoların dondurulması gibi biyolojik tabanlı etik kavramları öğrenebilme Anlatım, Tartışma,
6 Biyoloji ve genetik alanındaki yeni gelişmelerin etik açıdan değerlendirebilme Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan Olmanın Felsefi Anlamı, Ahlak Felsefesi Bütünlük, Doğruluk Dürüstlük, Bilinç ve Kooperasyon
2 Biyoetiğe Giriş ve Kapsadığı Konular
3 Tarihsel Süreçte Biyoetiğin Öne Çıkmasına Neden Olan Örnekler
4 Genetikteki Yeni Gelişmeler ve Biyoetik
5 İnsan Eşeyselleği ve Üreme Teknolojileri Etiği
6 Doğum Kontrolü ve Doğal Aile Planlaması Etiği
7 Prenatal, Preimplantasyon Tanı Etiği
8 Dondurulmuş Embriyolar, Embriyo Yöntemiyle Evlat Edinme, Aşılar
9 Ara Sınav
10 Acı Çekme
11 Bitkisel Yaşam, Gıda ve Hidrasyon Desteği
12 Organ Bağışı ve Beyin Ölümü
13 Ötenazi
14 İleri Tıbbi Direktifler, Vasiyet
Kaynaklar
Ders Notu

Singer P.A, Viens A.M, The Cambridge Textbook of Bioethics, 2008, Cambridge University Press.

Ders Kaynakları

David Suzuki, Peter Knudtson ; Genethics 1990.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma X
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma X
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Biyoetik kavramını ve tarihçesini öğrenebilme 4 3 5 3 4 3 2 3 2 4 3 4 5
2 Biyoetiğin kapsadığı konuları öğrenebilme 4 3 5 5 3 4 2 4 3 4 3 4 5
3 Biyoetiğin gelişimini genetik teknolojiler bazında değerlendirir. 5 5 4 3 4 3 4 3 3 4 5
4 Biyoetiğin yarattığı sorunları yönlendirilmeden doğru tartışmayı öğrenir. 4 3 5 5 4 3 4 3 4 3 4 3 5
5 Ötenazi, organ bağışı, tanı etiği, embriyoların dondurulması gibi biyolojik tabanlı etik kavramları öğrenebilme 4 3 5 5 4 3 4 2 3 4 4 3 5
6 Biyoloji ve genetik alanındaki yeni gelişmelerin etik açıdan değerlendirebilme 3 4 5 5 4 4 3 3 4 3 4 4 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5