Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyoetik | BIY 435 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NAZAN DENİZ YÖN ERTUĞ |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. TARIK DİNÇ, |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüzde genetik ve üreme teknolojilerinden kaynaklanan çeşitli etik problemler mevcuttur. Bu etik problemlerle ilgili bilincin oluşturulması ve bu konuların non-direktif olarak tartışılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Prenatal, preimplantasyon tanı etiği, dondurulmuş embriyolar, embriyo yöntemiyle evlat edinme, aşılar, acı çekme , bitkisel yaşam, gıda ve hidrasyon desteği, organ bağışı ve beyin ölümü, ötenazi ,İleri tıbbi direktifler, vasiyet |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyoetik kavramını ve tarihçesini öğrenebilme | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | |
2 | Biyoetiğin kapsadığı konuları öğrenebilme | Anlatım, Tartışma, | |
3 | Biyoetiğin gelişimini genetik teknolojiler bazında değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Biyoetiğin yarattığı sorunları yönlendirilmeden doğru tartışmayı öğrenir. | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Ötenazi, organ bağışı, tanı etiği, embriyoların dondurulması gibi biyolojik tabanlı etik kavramları öğrenebilme | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Biyoloji ve genetik alanındaki yeni gelişmelerin etik açıdan değerlendirebilme | Anlatım, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Olmanın Felsefi Anlamı, Ahlak Felsefesi Bütünlük, Doğruluk Dürüstlük, Bilinç ve Kooperasyon | |
2 | Biyoetiğe Giriş ve Kapsadığı Konular | |
3 | Tarihsel Süreçte Biyoetiğin Öne Çıkmasına Neden Olan Örnekler | |
4 | Genetikteki Yeni Gelişmeler ve Biyoetik | |
5 | İnsan Eşeyselleği ve Üreme Teknolojileri Etiği | |
6 | Doğum Kontrolü ve Doğal Aile Planlaması Etiği | |
7 | Prenatal, Preimplantasyon Tanı Etiği | |
8 | Dondurulmuş Embriyolar, Embriyo Yöntemiyle Evlat Edinme, Aşılar | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Acı Çekme | |
11 | Bitkisel Yaşam, Gıda ve Hidrasyon Desteği | |
12 | Organ Bağışı ve Beyin Ölümü | |
13 | Ötenazi | |
14 | İleri Tıbbi Direktifler, Vasiyet |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Singer P.A, Viens A.M, The Cambridge Textbook of Bioethics, 2008, Cambridge University Press. |
Ders Kaynakları | David Suzuki, Peter Knudtson ; Genethics 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme | X | |||||
2 | Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma | X | |||||
3 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme | X | |||||
4 | Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. | X | |||||
5 | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma | X | |||||
6 | Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi | X | |||||
7 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. | X | |||||
8 | Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. | X | |||||
9 | Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. | X | |||||
11 | Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. | X | |||||
12 | Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma | X | |||||
13 | Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Biyoetik kavramını ve tarihçesini öğrenebilme | 4 | 3 | 5 | 3 | 4 | 3 | 2 | 3 | 2 | 4 | 3 | 4 | 5 |
2 | Biyoetiğin kapsadığı konuları öğrenebilme | 4 | 3 | 5 | 5 | 3 | 4 | 2 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 |
3 | Biyoetiğin gelişimini genetik teknolojiler bazında değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 5 | ||
4 | Biyoetiğin yarattığı sorunları yönlendirilmeden doğru tartışmayı öğrenir. | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 |
5 | Ötenazi, organ bağışı, tanı etiği, embriyoların dondurulması gibi biyolojik tabanlı etik kavramları öğrenebilme | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 | 3 | 4 | 4 | 3 | 5 |
6 | Biyoloji ve genetik alanındaki yeni gelişmelerin etik açıdan değerlendirebilme | 3 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 119 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |