Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Morfometri BIY 424 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞULE BARAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Çeşitli canlı gruplarındaki varyasyonlar ve değişimlerin şekil analizleri kullanılarak saptanılmasında kullanılan yöntemlerin öğretilmesi.
Dersin İçeriği Canlıların benzerlik ve farklılık derecelerinin ortaya çıkarılmasında kullanılan metotlar, klasik morfometri, geometrik morfometri, taksonomik karakterlerin tanımları ve seçimleri; taksonlar arasındaki gruplaşmaların ortaya konulması; landmarklar; ilişkilerin agaçlandırılması; nümerik taksonomide bilgisayar uygulamaları; farklı bilgisayar programlarının (tps, NTSYS, SYNTAX vb.) kullanımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Canlıların benzerlik ve farklılık derecelerinin ortaya çıkarılmasında kullanılan metodları öğrenebilme Anlatım, Tartışma,
2 Klasik morfometri, geometrik morfometri, taksonomik karakterleri tanımlama ve seçimlerini yapabilme Anlatım, Tartışma,
3 Taksonlar arasındaki gruplaşmaları ortaya koyabilme Anlatım, Tartışma,
4 Landmarkları öğrenebilme Anlatım, Tartışma,
5 İlişkilerin ağaçlandırılmasını yapabilme Anlatım, Tartışma,
6 Nümerik taksonomide bilgisayar uygulamaları; farklı bilgisayar programlarının (tps, NTSYS, SYNTAX vb.) kullanımını öğrenebilme Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Canlıların Benzerlik ve Farklılık Derecelerinin Ortaya Çıkarılmasında Kullanılan Metotlar
2 Klasik Morfometri
3 Geometrik Morfometri
4 Taksonomik Karakterlerin Tanımları ve Seçimleri
5 Taksonlar Arasındaki Gruplaşmaların Ortaya Konulması
6 İlişkilerin Ağaçlandırılması
7 Landmarklar
8 Nümerik Taksonomide Bilgisayar Uygulamaları
9 Ara Sınav
10 NTSY
11 SYNTAX
12 Tps Kullanımı
13 Analiz Sonuçlarının Yorumlanması
14 Analiz Sonuçlarının Yorumlanması
Kaynaklar
Ders Notu Zelditch ML, Swiderski DL, Sheets DH, Fink WL (2004) Geometric morphometrics for biologists: a primer.Elsevier Academic Press, London
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme.
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme.
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma.
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma.
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma.
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Canlıların benzerlik ve farklılık derecelerinin ortaya çıkarılmasında kullanılan metodları öğrenebilme
2 Klasik morfometri, geometrik morfometri, taksonomik karakterleri tanımlama ve seçimlerini yapabilme
3 Taksonlar arasındaki gruplaşmaları ortaya koyabilme
4 Landmarkları öğrenebilme
5 İlişkilerin ağaçlandırılmasını yapabilme
6 Nümerik taksonomide bilgisayar uygulamaları; farklı bilgisayar programlarının (tps, NTSYS, SYNTAX vb.) kullanımını öğrenebilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5