Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Şer'i Yönetişim | IEF 318 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ CAN YENİCE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin başlıca amacı, katılım finans kurumlarının fıkhi ilkelere uyumlarını sağlayan şer’i yönetişim uygulamalarının öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders fıkıh ve iktisat ilişkisinin bir örneğini olarak katılım finans sektöründeki şer'i yönetişim uygulamalarını incelemektedir. Bunu yaparken hem ulusal hem de uluslararası aktörlere, standartlara ve uygulamalara değinmektedir.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramların ve ders içeriğinin tanıtılması | Ders izlencesi |
2 | Fıkıh ve hayat ilişkisi | Günümüz Fıkıh Problemlerinin Çözümünde İlke ve Yöntemler, H. Mehmet Günay. Günümüz Fıkıh Problemleri |
3 | Fıkıh ve iktisat İlişkisi | Günümüz Fıkhî-İktisadî Problemlerin Değerlendirilmesinde Fıkıh Mirasımız İle İlişki Biçimimiz, Soner Duman |
4 | Şer’i yönetişim nedir? Neden önemlidir? | Ders notları |
5 | İslami finansal kurumlardaki şer’i yönetişim | Ders notları |
6 | İslami finansal kurumlardaki şer’i yönetişim uygulamaları | Ders notları |
7 | Türkiye'deki şer’i yönetişim çerçevesi | YENİCE, A. C., & BEKTAŞ, İ. (2022). Türkiye’de Şeri Yönetişim: Din İşleri Yüksek Kurulu Örneği. İnsan Ve Toplum, 12(4), 99-136. BEKTAŞ, İsmail - YENİCE, Ali Can. “Türkiye’de Şer’i Yönetişim: Banka İçi Danışma Komiteleri Örneği”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 24/45 (June 2022), 29-60. https://doi.org/10.17335/sakaifd.1067325. |
8 | VİZE HAFTASI | |
9 | Uluslararası standartlar çerçevesinde Şer’i Yönetişim | AAOIFI, IFSB |
10 | AAOIFI Yönetişim standardı 1 | Açık erişim kaynak |
11 | AAOIFI Yönetişim standardı 2 | Açık erişim kaynak |
12 | AAOIFI Yönetişim standardı 5 | Açık erişim kaynak |
13 | IFSB 10 nolu standart | Açık erişim kaynak |
14 | Türkiye’deki Şer’i yönetişim mevzuatı | Açık erişim kaynak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ders notları ve açık erişim kaynaklar. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İslam İktisadı ve Finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, makaleler ve araştırmalarla desteklenen ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | X | |||||
2 | Konvansiyonel İktisat ve Finans disiplinlerine dair teorilere hâkim olup karşılaştırmalı analiz yapma. | X | |||||
3 | Ekonomik aktörlerin karşılaştıkları problemleri kritik ederek İslam İktisadı ve Finans temelinde çözümler üretebilme. | X | |||||
4 | Uygulamaya yönelik edindiği bilgileri iş hayatında kullanabilme. | X | |||||
5 | Alana dair öğrendikleri ile çalıştığı kuruma yeni bir vizyon sunarak verimli ve etkin stratejiler geliştirebilme. | X | |||||
6 | Ekonomik verileri toplama, düzenleme ve analiz etmede gereken istatistik ve ekonometrik yöntemleri bilme ve bilgisayar programlarını kullanabilme. | X | |||||
7 | Öğrenilen cebirsel ve istatistik yöntemleriyle kamu ve iş dünyasının karşılaştığı sorunları çözme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
8 | İslam İktisat Teorisi, İslam İktisat Tarihi, İslam İktisat Düşüncesi, Muamelat Fıkhı, Katılım Bankacılığı, Katılım Sigortacılığı ve İslami Sermaye Piyasaları gibi İslam İktisadı ve Finansın seçmiş olduğu alt dallarında uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk ve muhasebe bilgisine sahip olma. | X | |||||
10 | Türkçe’nin yanı sıra en az bir yabancı dilde daha (tercihen Arapça veya İngilizce) yüksek iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
11 | Yapacağı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki ahlâk kurallarının bilincinde olma. | X | |||||
12 | Yerel ve uluslararası platformlarda İslam İktisadı ve Finans alanına dair bilgi aktarımlarında bulunma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 15 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |