Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Principles Of Ornithology BİY 501 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersleri yoktur. 

Önerilen Seçmeli Dersler

Önerilen seçmeli ders yoktur. 

Dersin Dili İngilizce
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm araştırma görevlileri 

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dünya ekosisteminin en aktif ve gözlenebilir gruplarından bir olan Aves sınıfı ile ilgili lisans üstü düzeyde bilgi birikimine sahip olmak ve bunları kullanabilmek. 

Dersin İçeriği

Aves sınıfı ile ilgili genel morfolojik ve anatomik özellikler, temel davranış şekilleri, yayılışları ve sınıflandırma temelleri ile sınıflandırmada önemli karakterler. Ayrıca tür tayin anahtarı ile birlikte Aves sınıfının familyaları, cinsleri ve türleri hakkında bilgiler. Bunun yanında ülkemizde yaşayan kuş türlerinin göç ve koruma statüleri. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Aves sınıfının genel özellikleri Öğrencilerin kuşların temel biyolojik yapıları ve özellikleri hakkında temel bilgiye sahip olmaları önerilir. Özellikle omurgalı hayvanlar arasındaki yerleri, vücut yapıları, tüylerin yapısı ve işlevleri, uçuş adaptasyonları ve metabolik özellikleri hakkında önceden araştırma yapmaları dersin daha verimli geçmesini sağlar.
2 Aves sınıfının sistematiği Öğrencilerin omurgalılar sınıflandırması ve temel taksonomik kavramlar hakkında bilgi sahibi olmaları önerilir. Ayrıca, kuşların sınıflandırılması, taksonomik hiyerarşi (takım, familya, cins, tür) ve önemli kuş takımları hakkında temel araştırma yapmaları ders sırasında konuyu daha iyi anlamalarına yardımcı olacaktır.
3 Kuşları araştırma yöntemleri Öğrencilerin temel biyolojik araştırma yöntemleri ve alan çalışması teknikleri hakkında bilgi sahibi olmaları önerilir. Kuş gözlemi, halkalama, biyoakustik kayıt, habitat analizleri gibi kuş araştırma yöntemleri hakkında önceden kısa bir araştırma yapmaları, dersin içeriğini daha iyi kavramalarını sağlayacaktır. Ayrıca, kuşların davranışları ve ekolojisi üzerine temel literatüre göz atmaları faydalı olacaktır.
4 Teşhis metodları Öğrencilerin kuşların morfolojik özellikleri, tüy yapısı, sesleri ve davranışları hakkında temel bilgiler edinmeleri önerilir. Türlerin tanımlanmasında kullanılan anahtarlar, saha rehberleri ve biyometrik ölçüm teknikleri hakkında kısa bir ön araştırma yapmaları faydalı olacaktır. Ayrıca kuş türlerinin ayırt edilmesinde kullanılan gözlem ve kayıt tekniklerine dair temel kavramları incelemeleri tavsiye edilir.
5 Populasyon yoğunluğunu tespit metodları Öğrencilerin popülasyon kavramı, popülasyon yoğunluğu ve dağılım modelleri hakkında temel bilgileri gözden geçirmeleri önerilir. Sayım yöntemleri (direkt ve dolaylı), örnekleme teknikleri ve istatistiksel analiz yöntemleri hakkında temel literatürü okumaları faydalı olacaktır. Ayrıca kuş populasyonlarında kullanılan transect, nokta sayımı ve markalama yöntemleri hakkında ön bilgi edinmeleri tavsiye edilir.
6 Kuş göçlerini çalışma metotları Öğrencilerin kuş göçü kavramını, göç yollarını ve göç davranışlarını anlamaları için temel ornitoloji kaynaklarından ilgili bölümleri okumaları önerilir. Göç izlemede kullanılan radar teknolojisi, radyo vericileri, GPS takip cihazları ve halkalama yöntemleri hakkında bilgi edinmeleri faydalı olacaktır. Ayrıca göç zamanlaması ve rotalarının tespiti için kullanılan gözlem ve veri toplama tekniklerini araştırmaları tavsiye edilir.
7 Kuşlarda iskelet sistemi Öğrencilerin kuşların iskelet yapısını anlamaları için temel anatomi ve omurgalı zoolojisi kitaplarından ilgili bölümleri okumaları önerilir. Kuş iskeletinin uçuşa adaptasyonu, kemiklerin yapısı (hollow bones), kafatası, omurga, kanat ve bacak kemiklerinin fonksiyonel özellikleri hakkında temel bilgiler edinmeleri faydalı olacaktır. Ayrıca kuş iskeletinin diğer omurgalılardan farklarını araştırmaları tavsiye edilir. Görsel materyallerle desteklenen kaynaklardan faydalanmaları öğrenmeyi kolaylaşt
8 Arasınav
9 Deri ve deri oluşumları Öğrencilerin kuşların deri yapısı ve deri oluşumları hakkında bilgi sahibi olmaları için temel histoloji ve doku biyolojisi konularını gözden geçirmeleri önerilir. Kuş derisinin genel yapısı, tüylerin, tırnakların ve gagaların deri kaynaklı oluşumlar olduğu konularını içeren kaynaklar incelenmelidir. Ayrıca, kuş derisinin koruyucu ve termoregülasyon işlevleri ile ilgili temel kavramların anlaşılması için ders öncesinde ilgili bölümler okunmalıdır.
10 Sindrim sistemi Öğrencilerin kuşların sindirim sistemi anatomisi ve fizyolojisi hakkında temel bilgi edinmeleri için genel hayvan fizyolojisi ve anatomi kaynaklarından sindirim sistemi bölümlerini incelemeleri önerilir. Kuşlara özgü sindirim organlarının yapısı (gaga, yutak, yemek borusu, mide – kırmızı ve kaslı mide, bağırsaklar vb.) ve işlevleri hakkında ön bilgi edinilmelidir. Ayrıca kuşların besinleri nasıl işlediği, sindirim süreci ve besin emilimi konuları hakkında temel kavramların öğrenilmesi beklenir.
11 Üreme sistemi Öğrencilerin kuşların üreme sistemi anatomisi ve fizyolojisi hakkında temel bilgileri edinmeleri önerilir. Kuşların dişi ve erkek üreme organlarının yapısı, işlevleri ve hormonel kontrol mekanizmaları hakkında genel hayvan üreme sistemi bilgileri gözden geçirilmelidir. Özellikle kuşlara özgü üreme özellikleri, üreme döngüsü, yumurta oluşumu ve yavru gelişimi süreçleri hakkında ön bilgi sahibi olmaları beklenir.
12 Dolaşım sistemi Öğrencilerin kuşların dolaşım sistemi hakkında temel anatomik ve fizyolojik bilgileri edinmeleri önerilir. Kardiyovasküler sistemin genel yapısı, kuşlarda kalp yapısı, kan damarları ve kanın dolaşımı hakkında önceden bilgi sahibi olmaları faydalıdır. Kuşlara özgü dolaşım sistemi özellikleri, yüksek metabolizma hızıyla ilişkili adaptasyonlar ve oksijen taşınması süreçleri hakkında temel düzeyde çalışmalar yapmaları beklenir.
13 Endokrin sistemi Öğrencilerin kuşların endokrin sistemi ile ilgili temel kavramları öğrenmeleri önerilir. Hormonların yapısı, salgı bezleri ve görevleri hakkında genel bilgi sahibi olmaları faydalı olacaktır. Kuşlarda hormonların büyüme, üreme, metabolizma ve davranışlar üzerindeki etkileri hakkında önceden temel araştırmalar yapmaları beklenir. Ders öncesinde kuş endokrin sistemi ile ilgili kaynaklar, hormon çeşitleri ve işlevleri hakkında özet bilgilerin okunması tavsiye edilir.
14 iklim değişikliği ve kuşlar Öğrencilerin iklim değişikliğinin temel nedenleri ve etkileri hakkında genel bilgi edinmeleri önerilir. Kuşların göç, üreme, beslenme ve yaşam alanları üzerindeki iklim değişikliği etkilerini araştırmaları faydalı olacaktır. Ders öncesinde iklim değişikliğinin biyoçeşitlilik ve ekosistemlere etkileri ile ilgili güncel makaleler ve raporlar okunması tavsiye edilir.
Kaynaklar
Ders Notu

1. Baran İ., Yılmaz İ., 1984, Ornitoloji Dersleri, Ege Üniversitesi Basımevi, 321 s., Bornova-İzmir  

Ders Kaynakları

 

2. Kiziroğlu İ., 1989, Türkiye Kuşları, O.G.M. Basımevi., 314 s., Ankara.
3. Kiziroğlu İ., 2001, Ekolojik Potpuri, Takav Mat. Yay. A.Ş., 391 s., Ankara. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Biyoloji alandaki uygun teknikleri laboratuvar ve/veya arazi çalışmalarında uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 2 10 20
Ödev 2 10 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 50
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2
dersAKTSKredisi 6