Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gelişim Dönemlerine Göre Manevi Danışmanlık ve Rehberlik | MDR 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE ŞENTEPE LOKMANOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere gelişim dönemlerine göre manevi danışmanlık ve rehberlik alanını ayrıntılı bir şekilde sunmak |
Dersin İçeriği | Gelişim Psikolojisi temel kavramları, gelişim psikolojisi yöntemi, gelişim dönemleri fiziksel özellikler, gelişim dönemleri bilişsel özellikler, kişilik gelişimi, dini gelişim, ahlaki gelişim, çocukluk dönemi ve manevi danışmanlık, gençlik dönemi ve manevi danışmanlık, yetişkinlik dönemi ve manevi danışmanlık, yaşlılık dönemi ve manevi danışmanlık |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gelişim psikolojisinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, | |
2 | Gelişim psikolojisi tarihçesini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
3 | Gelişim dönemlerine göre dini ve ahlaki gelişimi inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Gelişim dönemlerine göre manevi danışmanlık uygulama alanlarını tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Gelişim psikolojisine göre manevi danışmanlık süreci ve özelliklerini öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Gelişim dönemlerine göre manevi danışmanlığın uygulama ilkelerini, yöntem ve tekniklerini tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Gelişim dönemlerine göre manevi danışmanlığın sorunlarını inceler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişim Psikolojisi temel kavramları ve yöntemi | |
2 | Psikoloji ekollerine göre gelişim | |
3 | Gelişim dönemleri fiziksel özellikler | |
4 | Gelişim dönemleri bilişsel özellikler | |
5 | Kişilik gelişimi | |
6 | Dini gelişim | |
7 | Ahlaki gelişim 1 | |
8 | Gelişim dönemlerine göre Tanrı tasavvuru | |
9 | Çocukluk dönemi ve manevi danışmanlık | |
10 | Gençlik dönemi ve manevi danışmanlık, | |
11 | Yetişkinlik dönemi ve manevi danışmanlık, | |
12 | Yaşlılık dönemi ve manevi danışmanlık 1 | |
13 | Yaşlılık dönemi ve manevi danışmanlık 2 | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | AĞILKAYA-ŞAHİN, Z. (2014). Federal Almanya Cumhuriyeti’nde Dini Danışmanlık: Teori- Eğitim- Uygulama. Yayımlanmış Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi S.B. COŞKUNSEVER, A. (2016). Sosyal Hizmet Kurumlarında Dini Danışmanlık ve Rehberlik (Yetiştirme Yurdu ile Bakım ve Sosyal Rehabilitasyon Merkezi Örneği). Yayımlanmış Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi SBE. İbrahim GÜRSES- M. Âkif KILAVUZ Erikson’un Psiko-Sosyal Gelişim Dönemleri Teorisi Açısından Kuşaklararası Din Eğitimi ve İletişiminin Önemi, Uludağ Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi Cilt: 20, Sayı: 2, 2011 s. 153-166 ONUR, Bekir; Gelişim Psikolojisi, (Ölüm, Yaslılık, Yetişkinlik), Imge Kitabevi, 3. Baski, Ankara-1995
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir | X | |||||
2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir | X | |||||
3 | Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak | X | |||||
4 | Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme | X | |||||
5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme | X | |||||
6 | Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme | X | |||||
7 | Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma | X | |||||
8 | Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme | X | |||||
9 | Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme | X | |||||
10 | Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme | X | |||||
11 | Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma | X | |||||
12 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama | X | |||||
13 | Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme | X | |||||
14 | Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) | X | |||||
15 | Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gelişim psikolojisinin konusu, kapsamı ve sınırlarını bilir. | |||||||||||||||
2 | Gelişim psikolojisi tarihçesini bilir. | |||||||||||||||
3 | Gelişim dönemlerine göre dini ve ahlaki gelişimi inceler. | |||||||||||||||
4 | Gelişim dönemlerine göre manevi danışmanlık uygulama alanlarını tanır. | |||||||||||||||
5 | Gelişim psikolojisine göre manevi danışmanlık süreci ve özelliklerini öğrenir. | |||||||||||||||
6 | Gelişim dönemlerine göre manevi danışmanlığın uygulama ilkelerini, yöntem ve tekniklerini tanır. | |||||||||||||||
7 | Gelişim dönemlerine göre manevi danışmanlığın sorunlarını inceler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |