Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Hizmete Giriş MDR 513 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. YUSUF GENÇ
Dersi Verenler Prof.Dr. YUSUF GENÇ,
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi İsmail AKYÜZ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı sosyal hizmetin kuramsal temelleri, tanımı, temel kavramları ve yaklaşımları; dünyada ve Türkiye’de sosyal hizmetin tarihsel gelişimi; sosyal hizmetin temel öğeleri ve sosyal hizmet müdahalesi konusunda öğrencilerin temel bir anlayış geliştirmelerini sağlamaktır. 

Dersin İçeriği

Ders kapsamında bireyle, aile ile, grupla ve toplumla sosyal hizmet, sosyal hizmette uygulama alanını tanıma ve uygulama yapılan kurumdaki sosyal hizmet uygulayıcısının rol ve görevlerini ele alma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal hizmet temel bilgisine sahip olmak Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
2 Sosyal hizmet tarihini öğrenmek
3 Sosyal hizmet kuramlarını sıralayabilmek
4 Sosyal hizmette etik değerleri ve sorumlulukları öğrenmek
5 Sosyal hizmetin diğer disiplinlerle olan ilişkisini kavramak
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin amaçları, kapsamı ve içeriğinin tanıtımı ve SH Kavramsal Çerçevesi- Ders notlarını okumak
2 Sosyal Hizmetin İlgili Bilim Dallarıyla İlişkisi Ders notlarını okumak
3 Sosyal Hizmette İnsani ve Etik Değerler Ders notlarını okumak
4 Sosyal Hizmet Amaç ve Hedefleri Ders notlarını okumak
5 Sosyal Hizmet, Maneviyat Ve Din İlişkisi Ders notlarını okumak
6 Sosyal Hizmet Alanları ve Hedef Kitlesi I Ders notlarını okumak
7 Sosyal Hizmet Alanları ve Hedef Kitlesi II Ders notlarını okumak
8 Sosyal Hizmet Türleri Ders notlarını okumak
9 Sosyal Hizmet Eylemleri Ders notlarını okumak
10 Sosyal Hizmet Uzmanının Görevleri ve Bireylerle Sosyal Hizmet Ders notlarını okumak
11 Sosyal Hizmette Aile, Grup ve Toplumla Çalışma Ders notlarını okumak
12 Sosyal Hizmet Kuruluşları I Ders notlarını okumak
13 Sosyal Hizmet Kuruluşları II Ders notlarını okumak
14 Manevi Danışmanlıkta Sosyal Hizmetin Yeri Ders notlarını okumak
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-       Yusuf GENÇ, (2017) Sosyal Hizmet Bilimine Giriş, Atatürk Üniversitesi Online Yayını

2-        Yusuf Genç, (2010) “Sosyal Hizmet Terimleri” (Ansiklopedik “Sosyal Pedagojik Çalışma” Sözlüğü), Sakarya Kitabevi,

3-       Mehmet Gedik, (2021) Ahsen Sosyal Hizmet Modeli- İslami Bir Sosyal Hizmet Yaklaşımı, Efe Akademi yayınları

4-       Feridun Tekin (2019) Hz. Peygamber (sas) Döneminde Sosyal Hizmetler, Siyer Yayınları

5-        Abdulhekim Beki (2018)  Manevi Destek Hizmetleri, İstanbul Üniversitesi Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayını

6-        Hıdır Pak (2018) Sosyal Hizmet Uygulamasında Din ve Maneviyatın Rolü (SHUDMR) Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması, makale, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi

Alanla ilgili serbest kaynaklar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir X
2 Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir X
3 Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak X
4 Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme X
5 Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme X
6 Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme X
7 Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma X
8 Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme X
9 Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme X
10 Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme X
11 Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma X
12 Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama X
13 Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme X
14 Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) X
15 Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Sosyal hizmet temel bilgisine sahip olmak 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Sosyal hizmet tarihini öğrenmek 5 5 4 4 4 5 4 5 5 5 4 5 5 5 5
3 Sosyal hizmet kuramlarını sıralayabilmek 5 4 4 4 3 4 5 4 4 3 5 4 5 5 5
4 Sosyal hizmette etik değerleri ve sorumlulukları öğrenmek 5 5 5 5 4 4 5 3 3 4 5 5 5 5
5 Sosyal hizmetin diğer disiplinlerle olan ilişkisini kavramak 5 5 4 5 5 5 4 4 5 5 5 5 4 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6