Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmete Giriş | MDR 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF GENÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF GENÇ, |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi İsmail AKYÜZ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı sosyal hizmetin kuramsal temelleri, tanımı, temel kavramları ve yaklaşımları; dünyada ve Türkiye’de sosyal hizmetin tarihsel gelişimi; sosyal hizmetin temel öğeleri ve sosyal hizmet müdahalesi konusunda öğrencilerin temel bir anlayış geliştirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Ders kapsamında bireyle, aile ile, grupla ve toplumla sosyal hizmet, sosyal hizmette uygulama alanını tanıma ve uygulama yapılan kurumdaki sosyal hizmet uygulayıcısının rol ve görevlerini ele alma. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet temel bilgisine sahip olmak | Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
2 | Sosyal hizmet tarihini öğrenmek | ||
3 | Sosyal hizmet kuramlarını sıralayabilmek | ||
4 | Sosyal hizmette etik değerleri ve sorumlulukları öğrenmek | ||
5 | Sosyal hizmetin diğer disiplinlerle olan ilişkisini kavramak |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amaçları, kapsamı ve içeriğinin tanıtımı ve SH Kavramsal Çerçevesi- | Ders notlarını okumak |
2 | Sosyal Hizmetin İlgili Bilim Dallarıyla İlişkisi | Ders notlarını okumak |
3 | Sosyal Hizmette İnsani ve Etik Değerler | Ders notlarını okumak |
4 | Sosyal Hizmet Amaç ve Hedefleri | Ders notlarını okumak |
5 | Sosyal Hizmet, Maneviyat Ve Din İlişkisi | Ders notlarını okumak |
6 | Sosyal Hizmet Alanları ve Hedef Kitlesi I | Ders notlarını okumak |
7 | Sosyal Hizmet Alanları ve Hedef Kitlesi II | Ders notlarını okumak |
8 | Sosyal Hizmet Türleri | Ders notlarını okumak |
9 | Sosyal Hizmet Eylemleri | Ders notlarını okumak |
10 | Sosyal Hizmet Uzmanının Görevleri ve Bireylerle Sosyal Hizmet | Ders notlarını okumak |
11 | Sosyal Hizmette Aile, Grup ve Toplumla Çalışma | Ders notlarını okumak |
12 | Sosyal Hizmet Kuruluşları I | Ders notlarını okumak |
13 | Sosyal Hizmet Kuruluşları II | Ders notlarını okumak |
14 | Manevi Danışmanlıkta Sosyal Hizmetin Yeri | Ders notlarını okumak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Yusuf GENÇ, (2017) Sosyal Hizmet Bilimine Giriş, Atatürk Üniversitesi Online Yayını 2- Yusuf Genç, (2010) “Sosyal Hizmet Terimleri” (Ansiklopedik “Sosyal Pedagojik Çalışma” Sözlüğü), Sakarya Kitabevi, 3- Mehmet Gedik, (2021) Ahsen Sosyal Hizmet Modeli- İslami Bir Sosyal Hizmet Yaklaşımı, Efe Akademi yayınları 4- Feridun Tekin (2019) Hz. Peygamber (sas) Döneminde Sosyal Hizmetler, Siyer Yayınları 5- Abdulhekim Beki (2018) Manevi Destek Hizmetleri, İstanbul Üniversitesi Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayını 6- Hıdır Pak (2018) Sosyal Hizmet Uygulamasında Din ve Maneviyatın Rolü (SHUDMR) Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması: Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması, makale, İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi Alanla ilgili serbest kaynaklar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gelişim psikolojisi, gelişim dönemleri ve özellikleri ve ruh sağlığı ve ruhsal problemlere ilişkin temel bilgi ve becerilere sahiptir | X | |||||
2 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin gerektirdiği düzeyde temel dini bilgiler ve Tasavvuf, İslam Felsefesi ve Kelam gibi İslami düşüncenin temel elemanlarına hakimdir | X | |||||
3 | Manevi danışmanlık ve rehberlik konusundaki mesleki etik ilkeleri bilmek ve meslek hayatında bunlara taviz vermeden uymak | X | |||||
4 | Manevi danışmanlık ve rehberliği farklı bağlamlarda (hastane, ceza infaz evleri vb.) o bağlamların koşullarına ve danışanın özelliklerine göre uygulayabilme | X | |||||
5 | Manevi danışmanlık ve rehberlik ile ilgili literatüründe yer alan kuramsal ve uygulamalı bilimsel çalışmaları takip edebilme ve bu alanda belirli düzeyde araştırma yapabilme | X | |||||
6 | Genelde seküler danışmanlıkta ve özelde manevi bakım ve danışmanlıktaki yaklaşım ve kuramları tanıma ve kendi sorumluluk alanında olanları uygulayabilme | X | |||||
7 | Farklı kültür, inanç, düşünce ve demografik yapıların farkında olma ve manevi danışmanlık uygulamasında bu konuları dikkate alarak ön yargılardan kaçınma | X | |||||
8 | Manevi danışmanlığın temel hedefinin danışanların öznel ve nesnel iyiliklerini sağlama ve morallerini yüksek tutmak olduğu bilinci ile hareket etme | X | |||||
9 | Dinin bilgi, inanç, duygu, etki ve davranış boyutlarını etik ilkelere bağlı olarak ve danışanın isteği çerçevesinde manevi bakım ve danışma ilişkisi içinde etkili bir biçimde kullanabilme | X | |||||
10 | Geleneksel ve çağdaş teolojik düşünme biçimlerini tanıma ve bunları danışanlarıyla manevi bakım ve danışmanlık uygulamasında kullanabilme | X | |||||
11 | Bir manevi danışman adayı olarak kendi kişisel gelişimini takip etme ve düzenli olarak güçlü ve zayıf yönleri konusunda farkındalığını gözden geçirme alışkanlığı kazanma | X | |||||
12 | Manevi danışmanlık ve rehberliğin ne olduğunu kavrama ve onu diğer bakım yönelimli iletişim biçimlerinden ayıran özellikleri kavrama | X | |||||
13 | Başlangıcından sonlandırılıncaya kadar bir manevi danışmanlık görüşmesini, tüm süreçleri ve aşamalarıyla birlikte etkili bir şekilde yürütebilme ve sonlandırabilme | X | |||||
14 | Danışma görüşmesinde genel olarak iyi bir nitel ortam yaratma (olumlu kabul, saydamlık ve empati) | X | |||||
15 | Danışmada danışma becerilerini (dinleme, aynalama vb.) iyi düzeyde kullanma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet temel bilgisine sahip olmak | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Sosyal hizmet tarihini öğrenmek | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Sosyal hizmet kuramlarını sıralayabilmek | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
4 | Sosyal hizmette etik değerleri ve sorumlulukları öğrenmek | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
5 | Sosyal hizmetin diğer disiplinlerle olan ilişkisini kavramak | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |